Zaklimatyzowani na pomoc Błękitnej Planecie

Zaklimatyzowani na pomoc Błękitnej Planecie
@ materiały prasowe

Zaklimatyzowani to projekt edukacji ekologicznej dotyczący zmian klimatu, realizowany przez uczniów warszawskich liceów w ramach inicjatywy “Zwolnieni z teorii”.  Młodzi licealiści uważają, że temat zmian klimatu jest bardzo istotny, a postępująca degradacja środowiska z roku na rok niepokoi coraz bardziej. Zauważają jednak, że edukacja o globalnym ociepleniu i kryzysie ekologicznym jest niewystarczająca. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy ze skali problemu. Brakuje także powszechnej wiedzy o dostępnych rozwiązaniach i możliwościach działania. 

Licealiści postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i rozpocząć działania w swoim najbliższym otoczeniu. Przygotowali cykl trzech warsztatów dla rówieśników, podczas których omawiane są podstawowe kwestie związane z globalnym ociepleniem. 

Dlaczego globalne ocieplenie to problem?

Aby zrozumieć skalę zagrożenia, jakie niosą za sobą obecne zmiany klimatu, warto zapoznać się z zasadami działania ziemskiego systemu klimatycznego. 

Podczas tej części uczniowie rozmawiają o tym, że susze, ekstremalne zjawiska pogodowe czy częstsze epidemie to tylko niektóre skutki podwyższenia globalnej temperatury. Tłumaczą także podstawowe pojęcia używane w rozmowie o zmianach klimatycznych, takie jak efekt cieplarniany, sprzężenia, gazy cieplarniane czy granice planetarne.

Czy da się coś zrobić z globalnym kryzysem?

Globalny kryzys wymaga globalnych i skoordynowanych działań. 

Podczas tej części „zaklimatyzowani” pokazują, jakie działania na rzecz ograniczenia wzrostu temperatury podejmują politycy, oraz jakie narzędzia rynkowe mogą przyczynić się do mitygacji globalnego ocieplenia. Próbują też odpowiedzieć na pytanie – czy w świecie kapitalizmu i nieustannego wzrostu możemy zawrócić z drogi prowadzącej do katastrofy? Przyglądając się światowym emisjom, zastanawiają się, jak mógłby wyglądać świat “Net-Zero”.

Co my możemy zrobić?

Młodzi edukatorzy wierzą, że nasze indywidualne wybory mają ogromne znaczenie. Pokazują jak w codziennym życiu możemy przyczynić się do poprawy sytuacji środowiska – stosując zasadę “5 razy R”, oszczędzając energię i wodę, dbając o naturę. Zwracają też uwagę na pułapkę greenwashingu i podpowiadają, jak nie dać się nabrać na ekościemę. Zachęcają też do samodzielnego zgłębiania wiedzy o klimacie. 

Projekt nie mógłby się odbyć bez wsparcia partnerów i patronów. Aby mieć pewność, że przygotowanie materiałów warsztatowych jest merytorycznie poprawne, uczniowie konsultują się z prof. Agnieszką Klimską z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Współpracują również z magazynem „Pismo”, inicjatywą „Ekowymiar” oraz fundacją „Veoila”.

Ponadto, licealiści są obecni w mediach społecznościowych prowadząc profil na instagramie. Można tam znaleźć wiele faktów i ciekawostek dotyczących ochrony planety. 

Zachęcamy też do proekologicznych działań poprzez akcje szkolne. W szkołach umieściliśmy kartki przypominające o gaszeniu światła oraz segregacji śmieci. Planujemy też zorganizować szkolną wymianę ubrań – wydarzenie podczas którego każdy mógłby przynieść niepotrzebne rzeczy i wymienić je z innymi uczestnikami.

Mamy nadzieję, że takie działania przyczynią się do podniesienia świadomości ekologicznej wśród uczniów liceów. Na razie nasze działania koncentrowały się w IX LO im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie, gdzie przeprowadziliśmy cykl warsztatów dla klas drugich oraz inne akcje promujące prośrodowiskowe zachowania. Nie zatrzymujemy się jednak – planujemy pracować także w innych warszawskich (i nie tylko) szkołach. Chcielibyśmy, żeby nasze działania stały się inspiracją dla innych młodych ludzi – bo razem możemy zmieniać świat na lepsze!

podsumowują autorzy inicjatywy

Instagram: https://instagram.com/zaklimatyzowani_zzt?igshid=ZDdkNTZiNTM=

źródło: materiały prasowe, Kalina Walczuk

Zagrożenia ekologiczne – dodatkowe informacje:
antropocen
, bielenie raf koralowych, biologiczny potencjał Ziemi do regeneracji (biocapacity), bioróżnorodność, bisfenol A (BPA), blackout, choroby odzwierzęce, czerwona księga gatunków, degradacja środowiska, Dzień Długu Ekologicznego (Ecological Debt Day, Earth Overshoot Day), dziura ozonowa, farmaceutyki, freony, gatunki inwazyjne, gatunki obce, gatunki zagrożone wyginięciem, gazy cieplarniane, globalne ocieplenie, granice planetarne, katastrofy i klęski ekologiczne, katastrofy ekologiczne na świecie, klęski żywiołowe, kryzys wodny, melioracja, miejska wyspa ciepła (MWC), migracje gatunków, mikroplastik, nanoplastik, Międzynarodowy Program Zmian Globalnych (IGBP), Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC), nawałnice, neonikotynoidy, odpady niebezpieczne, ozon, pestycydy, Plastisfera (Plastisphere), podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, podtopienia, polichlorowane bifenyle (PCB), powodzie, pożary, przełownie, przeżyźnienie zbiorników wodnych, przyducha, przyłów, pustynnienie, Race to Zero, rozszerzalność cieplna wody, sieci widma, sinice, składowiska odpadów (wysypiska śmieci), smog, stres wodny, susze, syndrom przesuwającego sią punktu odniesienia, sztuczne ognie (fajerwerki, petardy), szóste masowe wymieranie, topnienie lodowców i lądolodów górskich, tlenek węgla, tragedia wspólnego pastwiska, trąby powietrzne, turystyka masowa, tworzywa sztuczne (plastik), Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, wylesianie (deforestacja), utrata bioróżnorodności, zanieczyszczenie gleby, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zanieczyszczenie światłem, zanieczyszczenie wody, zagrożenia ekologiczne, zakwaszenie oceanów, zmiany klimatu

zobacz również:
błękitna planeta Ziemia, odnawialne źródła energii (OZE)

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne
, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top