Zatonięcie tankowca Sanchi na Morzu Wschodniochińskim

Czas czytania: 3 minuty

Kiedy: Morze Wschodniochińskie
Gdzie: 16.01.2018

Ostatnia aktualizacja:

6 stycznia irańśki tankowiec Sanchi zderzył się z hongkońskim frachtowcem CF Crystal na Morzu Wschodniochińskim na wysokości Szanghaju, w odległości ok. 250 km od wybrzeża. Tankowiec transportował prawie milion baryłek kondensatu gazu ziemnego do Korei Południowej. Kondensat gazu ziemnego to wysoce łatwopalny rodzaj ultralekkiej ropy naftowej, dlatego po kolizji wybuchł pożar. Jednostka zatonęła 16 stycznia na wodach stanowiących wyłączną strefę ekonomiczną Japonii.

MT Sanchi

to zbiornikowiec klasy Suezmax pływający ostatnio pod banderą panamską, którego ostatnim armatorem był National Iranian Tanker Company (NITC). 6 stycznia 2018 Sanchi, wiozący ładunek 136 000 ton[ (960 000 baryłek) kondensatu gazu ziemnego z Iranu do Korei Południowej, zderzył się 300 km od Szanghaju z masowcem CF Crystal płynącym pod banderą hongkońską. Tankowiec wskutek zderzenia zapalił się i eksplodował, po czym zatonął 14 stycznia. Wszyscy 32 członkowie załogi zostali uznani za martwych lub zaginionych (odnaleziono 3 ciała). Załoga CF Crystal została uratowana, a statek został doprowadzony do portu.

Nie jest jasne jak wiele ropy wyciekło i poszło na dno z jednostką, gdyż część spłonęła w trakcie trwającego ponad tydzień pożaru.

Podstawowe informacje

Sanchi był tankowcem Suezmax o podwójnym kadłubie , o długości całkowitej 274,18 m (899 stóp 6 cali), tonażu brutto 85 462 i nośności 164 154 ton (180 949 ton amerykańskich). Cysterna została zbudowana w 2008 roku przez Hyundai Samho Heavy Industries w Yeongam w Korei Południowej dla National Iranian Tanker Company.

Drugi statek biorący udział w kolizji, CF Crystal , był masowcem płynącym z Kalama w stanie Waszyngton w USA do Machong w prowincji Guangdong w Chinach, przewożącym 64 000 ton (71 000 ton amerykańskich) zboża. Statek jest masowcem typu Panamax o tonażu brutto 41 073 i nośności 71 725 ton (79 063 ton amerykańskich). [9] Po zderzeniu uratowano całą chińską załogę składającą się z 21 osób. CF Crystal został sprowadzony do portu w Zhoushan 10 stycznia

Agencja Policji Morskiej Korei Południowej i Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych pomogły władzom chińskim w gaszeniu pożarów i poszukiwaniach zaginionej załogi Sanchi , które trwały pomimo ryzyka eksplozji tankowca. 8 stycznia odnaleziono ciało jednego członka załogi. Według doniesień część tankowca eksplodowała 10 stycznia.

W dniu 12 stycznia 2018 roku Japońska Straż Przybrzeżna w Kagoshimie poinformowała, że ​​Sanchi przedostał się do japońskiej strefy ekonomicznej 10 stycznia po południu. Jego położenie po południu 11 stycznia zostało podane przez to samo źródło, co „300 kilometrów (186 mil) na północny zachód od wyspy Amami Ōshima ”.

13 stycznia chińska ekipa ratownicza wydobyła dwa ciała z łodzi ratunkowej znajdującej się na pokładzie Sanchi i uratowała znajdujący się na mostku rejestrator danych z podróży . Czteroosobowa ekipa ratownicza, choć wyposażona w maski oddechowe, została zmuszona do opuszczenia statku niecałe pół godziny po wejściu na pokład, ponieważ zmienił się wiatr, a akcję utrudniał toksyczny dym.

14 stycznia o godzinie 16:45 tankowiec zatonął, nie pozostawiając nikogo przy życiu z załogi składającej się z 30 marynarzy z Iranu i dwóch z Bangladeszu.

17 stycznia chińskie Ministerstwo Transportu ogłosiło, że wrak Sanchi został zlokalizowany na głębokości 115 metrów (377 stóp).

Na podstawie szacunków straty finansowe spowodowane zatonięciem tankowca Sanchi wyniosły około 110 mln USD.

Wpływ na środowisko

Według raportu Reutersa w wyniku tego zdarzenia na powierzchni morza utworzyła się plama o wymiarach 13 na 11 kilometrów (7,0 na 5,9 mil morskich), która jest spychana przez wiatr w stronę Japonii, a wysiłki mające na celu jej powstrzymanie zostały rozpoczęte przez statki otaczające wyciek. Kondensat jest bardzo lotnym, wysoce toksycznym materiałem, który jest bardzo szkodliwy dla środowiska. Oprócz plam na powierzchni wody zatonięcie statku oznacza, że ​​pozostały ładunek kondensatu i olej bunkrowy – cięższa forma oleju opałowego – zagrażają głębinom morskim ze strony wraku. Szacuje się, że w zbiornikach paliwa firmy Sanchi znajdowało się około 2000 ton (2200 ton amerykańskich) oleju bunkrowego.

Na podstawie symulacji numerycznych badacze z Narodowego Centrum Oceanografii i Uniwersytetu w Southampton , którzy wykorzystali śledzenie cząstek Lagrangianu i cyrkulację wsteczną z wysokiej rozdzielczości modelu globalnej cyrkulacji ogólnej oceanu w latach 2006–2015, stworzyli mapę potencjalnego obszaru skażenia i oszacowali, że zanieczyszczenie dotrze do wybrzeży Korei w ciągu trzech miesięcy. Korzystając ze zaktualizowanych symulacji opartych na miejscu zatonięcia Sanchi , ci sami badacze oszacowali następnie, że skażenie może dotrzeć do Japonii w ciągu jednego miesiąca ze względu na bliskość silnego Prądu Kuroshio. Dalsze aktualizacje, oparte na podejrzeniu, ale niepotwierdzonym przybyciu ropy Sanchi na wyspę Amami Ōshima , przewidywały, że zanieczyszczenie może dotrzeć do łańcucha wysp Ryukyu i potencjalnie wpłynąć na tamtejsze rafy koralowe. [27] Jednakże modele cyrkulacji oceanicznej stosowane przez chińską Państwową Administrację Oceaniczną w Qingdao wykazały inną ścieżkę skażenia, która zamiast tego omijałaby wody przybrzeżne Japonii.

„The New York Times” twierdzi, że szkody dla środowiska, w tym możliwe skażenie plaż, a także szkody dla przemysłu rybnego, mogą być znaczne i zostaną pokryte przez zainteresowane strony i ich ubezpieczycieli.

W raporcie CNN stwierdzono, że do 19 stycznia powierzchnia plamy wzrosła do ponad 100 kilometrów kwadratowych (40 mil kwadratowych).

Lotny charakter kondensatu sprawia, że ​​jego wpływ na środowisko jest inny niż w przypadku wycieków ropy naftowej. W raporcie Nature stwierdzono, że z powodu tej różnicy być może ważniejszym aspektem tego wycieku jest jego bezpośredni toksyczny wpływ na mieszkańców mórz, przy mniejszym obawie o osadzanie się kondensatu na osadach lub zanieczyszczających plażach.

Zagrożona została morska fauna i flora. Skondensowana ropa naftowa tworzy w wodzie niewidoczny na powierzchni trujący słup węglowodorów. Dla ryb, planktonu, wielorybów czy ptaków morskich w Morzu Wschodniochińskim katastrofa tankowca oznacza zagrożenie życia. Dalekosiężnymi skutkami wycieku ropy mogą okazać się zaburzenia rozmnażania się zwierząt morskich lub zapadnięcie przez nie na chroniczne choroby.

Dotknięty katastrofą ekologiczną obszar jest ważnym rejonem tarła kilku gatunków ryb, skorupiaków i kalmarów. Jest to również rejon, przez który migrują walenie wędrowne, jak wieloryby szare i humbaki.

Jeżeli dojdzie do wycieku 20% ładunku przewożonego przez tankowiec, będzie to katastrofa ekologiczna porównywalna z ilością ropy, która wyciekła u wybrzeży Alaski po katastrofie tankowca Exxon Valdez. Ten wyciek doprowadził w 1989 roku do skażenia prawie 1900 km linii brzegowej Alaski. Szacuje się, że zginęło wówczas około 5 tysięcy wydr morskich i 250 tysięcy mew.

źródło: materiały prasowe
MT Sanchi, autorzy, licencja CC BY SA 4.0
Sanchi oil tanker collision, autorzy, licencja CC BY SA 4.0

Zagrożenia ekologiczne – dodatkowe informacje:

definicje, teorie, hipotezy, zjawiska:
antropocen, bezpieczeństwo ekologiczne, biologiczny potencjał Ziemi do regeneracji (biocapacity), ekobójstwo (ekocyd), ekomodernizm, ekoterroryzm, globalne zagrożenia ekologiczne, granice planetarne, hipoteza wypadających nitów (rivet popping), kapitalocen, katastrofy i klęski ekologiczne, katastrofy ekologiczne na świecie, klęski żywiołowe, masowe wymieranie, monokultura, komodyfikacja żywności (utowarowanie), plantacjocen, plastikoza, plastisfera (plastisphere), przeludnienie, syndrom przesuwającego sią punktu odniesienia, szóste masowe wymieranie (szósta katastrofa), tragedia wspólnego pastwiska, utrata bioróżnorodności, zielony anarchizm, zjawisko przedniej szyby

degradacja środowiska:
akwakultura, betonoza (betonowanie miast), choroby odzwierzęce, górnictwo morskie, hodowla zwierząt, melioracja, monokultura, niszczenie siedlisk, przełownie, przemysł wydobywczy, przyłów, rolnictwo, spadek liczebności owadów, turystyka masowa, wylesianie (deforestacja), wypalanie traw

ozon i ozonosfera (warstwa ozonowa):
dziura ozonowa, freon (CFC)

zanieczyszczenie środowiska:
bisfenol A (BPA), eutrofizacja, farmaceutyki, handel emisjami zanieczyszczeń, kwaśny deszcz, mikroplastik, martwe strefy, nanoplastik, neonikotynoidy, niedopałki papierosów, odpady niebezpieczne, pestycydy, polichlorowane bifenyle (PCB), przemysł tekstylny (włókienniczy). sieci widma, sinice, składowiska odpadów (wysypiska śmieci), smog, sól drogowa, sztuczne ognie (fajerwerki, petardy), tworzywa sztuczne (plastik), Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, wycieki ropy naftowej, zakwaszenie wód (rzek, jezior, mórz i oceanów), zanieczyszczenie gleby, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie światłem, zanieczyszczenie wody

zmiany klimatu (kryzys klimatyczny):
blaknięcie (bielenie) raf koralowych, denializm klimatyczny (zaprzeczanie globalnemu ociepleniu), efekt cieplarniany, ekstremalne zjawiska, gazy cieplarniane, globalne ocieplenie, kryzys wodny, miejska wyspa ciepła (MWC), migracje gatunków, nawałnice, ocieplenie oceanu, wzrost poziomu mórz i oceanów, podtopienie, powódź, pożar lasu, przyducha, pustynnienie, susza, topnienie lodowców i lądolodów, topnienie lodu morskiego, trąba powietrzna, upał

klęski i katastrofy ekologiczne:
katastrofy jądrowe (nuklearne), katastrofy przemysłowe, największe katastrofy ekologiczne na świecie, największe katastrofy ekologiczne w Polsce, wycieki ropy naftowej

Czerwona księga gatunków zagrożonych, Czerwona Lista IUCN (The IUCN Red List):
gatunek wymarły (extinct EX), gatunek wymarły na wolności (extinct in the wild EW), gatunek krytycznie zagrożony (critically endangered CR), gatunek zagrożony (endangered EN), gatunek narażony gatunek wysokiego ryzyka (vulnerable VU), gatunek bliski zagrożenia (near threatened NT), gatunek najmniejszej troski (least concern LC)
Polska czerwona księga roślin, Polska czerwona księga zwierząt
gatunek inwazyjny (inwazyjny gatunek obcy IGO)

Poruszający i inspirujący do działania apel Davida Attenborough

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

2018 rok, 16 stycznia – Morze Wschodniochińskie – Zatonięcie tankowca Sanchi

Scroll to Top