Branża związana z e-handlem staje się coraz bardziej ekologiczna

Branża związana z e-handlem staje się coraz bardziej ekologiczna
Pixabay / @ ha11ok

Branża kurierska mocno stawia na zielone formy dostawy. Temu służyć ma chociażby elektryfikacja flot samochodów dostawczych, których przybywa na polskich drogach, ale wciąż zbyt wolno. Druga kwestia to dostawy do punktów odbioru i automatów paczkowych. Jak wskazuje InPost, kurier jest w stanie w tym samym czasie dostarczyć do nich dziesięciokrotnie więcej paczek niż w przypadku dowozów do domów. To z kolei oznacza mniejsze korki i ograniczenie emisji spalin. Nadający i odbierający w Paczkomatach przesyłki niedługo w aplikacji będą mogli sprawdzić, jaki jest ślad węglowy poszczególnych transakcji i jak wypada to na tle innych form dostawy.

E-commerce staje się coraz bardziej zielony Firma, którą prowadzę, ma w tej chwili najbardziej zielony profil każdej dostarczonej przesyłki, bo każda paczka dostarczona do urządzenia Paczkomat InPost oszczędza 97% emisji CO2 w porównaniu do paczki dostarczonej do domu w sposób tradycyjny.

mówi Rafał Brzoska, prezes i założyciel InPostu

W całej Polsce jest już ponad 20 tys. Paczkomatów InPost. Według badań przytaczanych przez spółkę średnia odległość domu klienta od takiego automatu to 1,7 km, a ponad 60% osób odbiera z niego paczkę przy okazji załatwiania innych spraw. Jak wyjaśnia firma na swoich stronach, kurier jest w stanie w tym samym czasie dostarczyć do Paczkomatu dziesięciokrotnie więcej paczek niż do domów. To przyczynia się do zmniejszenia liczby potrzebnych przejazdów, a co za tym idzie także ilości korków, hałasu związanego z transportem i emisji spalin.

To jest oś naszego rozwoju, badań R&D i naszej komunikacji, bo to ograniczenie emisji staje się dzisiaj jeszcze nie kluczowe, ale coraz bardziej zauważalne w percepcji klientów. Tą ścieżką na pewno będziemy podąża Już wkrótce użytkownicy w aplikacji mobilnej InPost zobaczą swój prawdziwy ślad węglowy i będą w stanie porównywać go do innych form dostaw, które są znacznie bardziej szkodliwe dla środowiska.

mówi Rafał Brzoska

Zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w branży elektronicznego handlu. Zarówno dla firm, które muszą uwzględniać w swojej działalności aspekty zrównoważonego rozwoju, jak i dla konsumentów, którzy przykładają do tego obszaru coraz większą wagę. Jak pokazał raport „Green Generation 2021”, opracowany m.in. przez Mobile Institute i Allegro, w Polsce aż 85% internautów kupujących w sieci zwraca uwagę na różne nieekologiczne praktyki firm działających w branży e-commerce, prawie co piąty (19%) jest skłonny dopłacić więcej za ekoprzesyłkę, a 31% spośród 2 tys. badanych chętniej kupuje produkty firm i marek, które wspierają działania proekologiczne. Firmy muszą uwzględniać te oczekiwania klientów w swojej polityce.

Według danych UKE w 2022 roku do rąk polskich konsumentów trafiło łącznie 921,6 mln przesyłek (wzrost o 14,5% r/r). To średnio ponad 2,5 mln paczek dziennie – owiniętych w folię, karton i taśmę – które następnie trafiają do kosza. To marnotrawstwo coraz częściej dostrzegają konsumenci – według badań zleconych przez InPost aż 81% chętniej kupowałoby bądź korzystało z usług danej marki, jeśli umożliwiałaby ona recykling jej opakowania lub całego produktu. Z raportu „Green Generation” wynika, że już średnio co trzeci kupujący postrzega używanie folii do pakowania przesyłek, pakowanie małych produktów w duże paczki, używanie wypełniaczy czy pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki jako działanie nieekologiczne. Średnio co piąty uważa, że jest nim również brak opcji odbioru przesyłki w dedykowanym punkcie.

Niewątpliwie rozwój zielonych form dostawy spowoduje, że merchanci, sklepy internetowe będą w stanie namawiać użytkowników do korzystania z takiej właśnie formy zakupów i będą wdrażały opakowania zwrotne. Dzięki temu emisyjność dostaw e-commerce’owych, która dzisiaj wciąż jest jednak dość duża, znacząco się obniży. A to z kolei spowoduje, że duża część społeczeństwa, przykładająca wagę do ekologii, zacznie korzystać z tych rozwiązań, które do tej pory uważała za nieekologiczne i wybierała się na zakupy samodzielnie do najbliższego sklepu. Mówimy więc także o transformacji mentalności wielu konsumentów, którzy dzięki temu będą po prostu częściej zamawiać przez internet.

zauważa prezes i założyciel InPostu

InPost ma już w Polsce ponad 20 tys. swoich automatów Paczkomat, a w 2021 roku dostarczył klientom za ich pośrednictwem ponad 400 mln paczek. Jak podkreśla założyciel firmy, same automaty będą coraz bardziej zielone.

Jesteśmy już na etapie wdrażania rozwiązań, które są zasilane panelami fotowoltaicznymi, ponieważ biorąc pod uwagę dziewięć rynków, na których obecnie działamy, to przynajmniej w Hiszpanii, Francji, Portugalii i we Włoszech nasze urządzenia mogą być całkowicie autonomiczne. W kraju takim jak Polska, gdzie mamy coraz więcej słonecznych dni, też już właściwie przez 80% czasu mogą być zasilane energią słoneczną. Do tego dochodzi elektryczna flota, dbałość o recykling opakowań, który jest niestety zmorą branży e-commerce’owej. Widzimy, że wiele firm elektryfikuje swoją flotę, to jest naturalny kierunek rozwoju, ale to niestety za mało.

podkreśla Rafał Brzoska.

Firma podkreśla, że ma obecnie najbardziej zrównoważony model biznesowy w branży dostaw dla e-commerce i idzie dalej – jako jedna z pierwszych na polskim rynku podpisała się pod inicjatywą Science Based Targets (SBTi), deklarując, że osiągnie pełną neutralność klimatyczną do 2040 roku, a w ciągu pięciu lat w pełni zamknie obieg surowców w operacjach własnych.

Działania, które mają nas tam zaprowadzić, opierają się na kilku filarach. Pierwszy to oczywiście elektryfikacja floty – już dziś mamy największą flotę elektryczną spośród wszystkich graczy na polskim rynku. Drugi filar to tworzenie nowoczesnych oddziałów, które są zasilane energią fotowoltaiczną, i wdrażanie maszyn z panelami fotowoltaicznymi wszędzie tam, gdzie możemy, a z kolei tam, gdzie słońce jeszcze na to nie pozwala – ograniczanie zużycia energii tradycyjnej w sposób klasyczny. I trzeci, najważniejszy filar to edukacja społeczeństwa. Chodzi o właściwą komunikację do użytkownika, żeby on wybierał paczkę, którą sam odbierze, a nie tę, którą mu kurier przynosi do domu.

podsumowuje Rafał Brzoska

źródło: newseria.pl

🛒 Świadomy konsument – dodatkowe informacje:
ekologiczne i zrównoważone święta, black friday, Clean label, cyber monday, cyfrowy paszport produktu (Digital Product Passport, DPP), cykl życia produktu (Life Cycle Assesment, LCA), data przydatności do spożycia, data ważności, degrowth, domowe (naturalne) środki czystości, dyrektywa Cyfrowa, Dyrektywa Omnibus, dyrektywa PPWD (Packaging and Packaging Waste Directive), dyrektywa Towarowa, dyrektywa Single-Use Plastics, ekoprojekt, ekoprojektowanie (ecodesign), etykiety energetyczne, garderoba kapsułowa (capsule gardrobe), greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), ekonomia subskrypcji, fast fashion (szybka, śmieciowa moda), fast homeware, gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), kosmetyki naturalne (ekokosmetyki), lęk przed wypadnięciem z obiegu (Fear of missing out, FOMO), marnowanie żywności, Nutri-Score (5-Colour Nutrition Label, 5-CNL) pięciokolorowa etykieta żywieniowa, olej palmowy, odpowiedzialna konsumpcja, pakiet odpadowy, Prawo Do Naprawy (#RightToRepair), produkt bio, produkt ekologiczny (eko), produkt naturalny, recykling, redesign, rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP), ekonomia współdzielenia (sharing economy), slow fashion, społeczna lodówka, strategia Od pola do stołu, system kaucyjny, transport ekologiczny, turystyka ekologiczna, upcykling, uwalnianie książek (bookcrosing), zdrowa żywność, zrównoważona moda, zrównoważone rybołówstwo, żywność alternatywna, żywność drukowana, żywność ekologiczna

ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint)
air-commerce, downsizing, overpackaging

Jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne:
na wakacjach, na zakupach, w podróży, ograniczenie zużycia papieru
oszczędzanie energii elektrycznej (oszczędzanie prądu): tryb czuwania Stand-by
energooszczędne oświetlenie: świetlówka kompaktowa (energooszczędna), żarówka LED
oszczędzanie gazu, oszczędzanie wody: perlator
energooszczędna wentylacja, energooszczędne ogrzewanie
energooszczędne urządzenia: czajnik elektryczny, komputer, lodówka i zamrażarka, odkurzacz, okap kuchenny, piekarnik, płyta grzejna, pojemnościowy podgrzewacz do wody, pralka, telewizor, zmywarka
segregacja odpadów
znaki i oznaczenia ekologiczne

Ekologiczny styl życia:
dieta planetarna, fleksitarianizm, foodsharing, freganizm, jadłodzielnia, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), Less Waste, lodówka społeczna, roślinne zamienniki mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, Repair Cafe, Slow fashion, Slow life, weganizm, wegetarianizm,
Zero Waste
zasada 3R, zasada 5R, zasada 8R: Rethink (Przemyśl swoją relację ze środowiskiem), Refuse (Odmawiaj), Reduce (Unikaj), Reuse (Użyj ponownie), Rehome (Znajdź nowy dom), Repair (Naprawiaj), Recycle (Utylizuj, Recyklinguj, Oddaj do odzysku), Rot (kompostuj)

🧠 Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

🤝Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-) 💪☕

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres:
✉️ informacje@wlaczoszczedzanie.pl

🔍Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top