Air-commerce

Air-commerce

Bardzo często sklepy internetowe i przedsiębiorcy e-commerce wysyłają nam towary w zbyt dużych opakowaniach. Zdarza się, że dostając wielką przesyłkę, zastanawiamy się, czy czasem nie zapomnieliśmy o jakichś dodatkowych zakupach. Otwieramy ją, w środku jest mnóstwo wypełniacza i nasz mały, zamówiony produkt Niedopasowane opakowania powodują, że wraz z zakupami do klientów transportowane jest miliony m3 powietrza. Zbyt duże opakowania to także marnowanie surowców i materiałów m.in. tektury, taśmy klejącej, czy wypełniaczy przesyłek. To zjawisko nazywane jest jako air-commerce.

Air-commerce

Zjawisko w e-commerce związane z niewłaściwym pakowaniem produktów i przewożeniem w zbyt dużych paczkach powietrza. Generuje to dodatkowe koszty i tysiące ton odpadów. Większe opakowania to mniej przewiezionych jednorazowo paczek i większa potrzeba dodatkowych transportów, co jednoznacznie przekłada się na większą emisję zanieczyszczeń, dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych.

Czas czytania: 3 minuty

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2022

Podstawowe informacje

Dopasowanie przesyłek do zawartości w branży e-commerce ma ogromne znaczenie dla ekologii, śladu środowiskowego i śladu węglowego, jaki te przesyłki zostawiają po sobie. Branża e-commerce na całym świecie rozwija się bardzo dynamicznie, jest jednym z kanałów chętnie wybieranych przez konsumentów. Jednocześnie generuje ogromne ilości dwutlenku węgla, które są emitowane do atmosfery chociażby podczas transportu.

Problem związany z zjawiskiem określonym jako air-commerce wynika stąd, że wiele firm, chcąc oszczędzić na związanym z tym kosztami, kupuje opakowania w jednym rozmiarze w ilościach hurtowych. Oszczędności tego typu mogą być jednak pozorne. W niektórych przypadkach, gdyby przedsiębiorca zmniejszył opakowanie o 1 mm, to mógłby na palecie usadowić np. o 20% więcej produktów, czyli zaoszczędziłby na mniejszych opakowaniach.

Dodatkowo przedsiębiorcy związani z e-commerce powinien brać pod uwagę koszty wizerunkowe związane z zjawiskiem air-commerce. Obecnie konsumenci przy decyzjach zakupowych, kierują się ceną i wygodą, ale coraz większą wagę przykładają też do proekologicznych zachowań. Świadomy konsument otrzymując przesyłkę, w której jest zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt zakupił i może nie zdecydować się na ponowny wybór tego samego sprzedawcy.

Świadomi konsumenci rynku e-commerce

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, z czego wykonane są opakowania i czy są one przyjazne dla środowiska. To ważny element do rozważenia dla wszystkich producentów produktów w opakowaniach, ale także dla branży e-commerce.

Ważne staje się dostosowywanie opakowania do potrzeb rynku recyklingu, informowanie konsumentów o tym, co z opakowaniem można zrobić, w jaki sposób z nim postępować, oraz gdzie ewentualnie wyrzucać. Przyszłością są także lekkie, ekologiczne opakowania zwrotne, które klienci będą mogli oddawać z powrotem do sieci sprzedaży lub producenta.

Zmiany w konstrukcji opakowania na ściślej przylegające do produktu pozwolą uzyskać również wymierne oszczędności przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 co jest prostą drogą do osiągnięcia gospodarki o obiegu zamkniętym.

źródło: materiały prasowe
Niedopasowane opakowania powodują, że wraz z zakupami do klientów transportowane jest 40 mln m3 powietrza

Świadomy konsument – dodatkowe informacje:
cykl życia produktu (Life Cycle Assesment LCA), data przydatności do spożycia, data ważności, dyrektywa Omnibus, dyrektywa Single-Use Plastics, etykiety energetyczne, greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), ekonomia subskrypcji, gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), kosmetyki naturalne (ekokosmetyki), odpowiedzialna konsumpcja, pakiet odpadowy, Prawo Do Naprawy (#RightToRepair), produkty bio, produkty ekologiczne (eko), recykling, redesign, rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP), ekonomia współdzielenia (sharing economy), społeczna lodówka, system kaucyjny, transport ekologiczny, turystyka ekologiczna, upcykling, uwalnianie książek (bookcrosing), zdrowa żywność, zrównoważone rybołówstwo, żywność drukowana, żywność ekologiczna

ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint)
air-commerce, downsizing, overpackaging

Jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne:
na wakacjach, w podróży
oszczędzanie energii elektrycznej (oszczędzanie prądu), oszczędzanie gazu, oszczędzanie wody
energooszczędna wentylacja, energooszczędne ogrzewanie, energooszczędne oświetlenie
energooszczędne urządzenia: czajnik elektryczny, komputer, lodówka i zamrażarka, odkurzacz, okap kuchenny, piekarnik, płyta grzejna, pojemnościowy podgrzewacz do wody, pralka, telewizor, zmywarka
segregacja odpadów
tryb czuwania Stand-by
znaki i oznaczenia ekologiczne

Ekologiczny styl życia:
freganizm, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), Less Waste, Repair Cafe, Slow fashion, Slow life, weganizm, wegetarianizm, Zero Waste
zasada 3R, zasada 5R, zasada 8R: Rethink (Przemyśl swoją relację ze środowiskiem), Refuse (Odmawiaj), Reduce (Unikaj), Reuse (Użyj ponownie), Rehome (Znajdź nowy dom), Repair (Naprawiaj), Recycle (Utylizuj, Recyklinguj, Oddaj do odzysku), Rot (kompostuj)

Śmieci i odpady – dodatkowe informacje:
air-commerce, aluminium, baterie, cykl życia produktu, dzikie wysypiska, Dyrektywa Unii Europejskiej Single Use Plastic, ekoprojektowanie, elektroodpady (elektrośmieci), gospodarka odpadami, greenwashing, Hierarchia postępowania z odpadami (Waste hierarchy), inicjatywa End Plastic Pollution, kompost, kompostowanie, Less Waste, mikroplastik, opakowania ekologiczne, oznaczenie opakowań ze względu na skład chemiczny, overpacking (nadmier opakowania), papier, Plastisfera (Plastisphere), Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), recykler, recykling odpadów, recyklomaty, Rot (Kompostuj), Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP), segregacja odpadów, selektywna zbiórka odpadów, spalarnie odpadów, Sprzątanie świata, szkło, tworzywa sztuczne (plastik), świadomy konsument i odpowiedzialna konsumpcja, upcykling odpadów, utylizacja odpadów, Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, wysypiska śmieci (składowiska odpadów), zakład termicznego przetwarzania odpadów, zanieczyszczenie środowiska, Zasada 3R, Zasada 5R, Zasada 8R, Zero Waste, znaki ekologiczne, znaki ekologiczne dla opakowań, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (ZSEE)

Firma ekologiczna – dodatkowe informacje:
air-commerce, biologiczny potencjał Ziemi, carsharing, cleantech, cykl życia produktu (Life Cycle Assesment LCA), czynniki ESG, degrowth (postwzrost), dekarbonizacja gospodarki, Dow Jones Sustainability Index (DJSI), Dzień długu ekologicznego, efektywność energetyczna, ekologiczna dystrybucja, ekonomia subskrypcji, Europejski Zielony Ład, Fit for 55, ekologiczna wysyłka i dostawa towarów, ekoprojektowanie, greentech, gospodarka niskooemisyjna, gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), Less waste, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), neutralność klimatyczna (net-zero), normy środowiskowe z serii ISO 14000 14001 26000, opakowanie ekologiczne (zielone opakowanie) (green packaging, sustainable packaging), polityka społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), produkty ekologiczne, Ranking Best Global Green Brands, sharing economy, ślad ekologiczny (ecologicla footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint), transformacja energetyczna, United Nations Environment Programme (UNEP), Zero Waste, zielona gospodarka (green economy), zielone inwestycje, zielona rewolucja, zielona transformacja, zielone miejsca pracy – zielone kołnierzyki (green collar jobs, green jobs), zielone certyfikaty dla budynków (BREAM, LEED), zielone technologie, zielone trendy, zielone zarządzanie, Zielony Europejski Ład, zielony marketing – green (eco) marketing, zielony wzrost (green growth), znaki i oznaczenia ekologiczne, zrównoważony rozwój

zobacz również:
odnawialne źródła energii
oszczędzanie energii elektrycznej
oszczędzanie wody

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne
, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Przewiń do góry
X