Air-commerce

Czas czytania: 6 minut

Ostatnia aktualizacja:

Bardzo często sklepy internetowe i przedsiębiorcy e-commerce wysyłają nam towary w zbyt dużych opakowaniach. Niedopasowane opakowania do wielkości zamówionego produktu powodują, że wraz z zakupami do klientów transportowane są rocznie miliony m3 powietrza. Zbyt duże opakowania to także marnowanie surowców i materiałów: tektury, taśmy klejącej, czy wypełniaczy przesyłek.

Air-commerce

to zjawisko w e-commerce związane z niewłaściwym pakowaniem produktów i przewożeniem w zbyt dużych paczkach powietrza. Generuje to dodatkowe koszty i tysiące ton odpadów. Większe opakowania to mniej przewiezionych jednorazowo paczek i potrzeba dodatkowych transportów, co przekłada się na większą emisję zanieczyszczeń, dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych.

Obecnie branża e-commerce rozwija się w sposób niezwykle dynamiczny i jest jednym z kanałów coraz częściej wybieranych przez konsumentów. Generuje jednocześnie ogromne ilości gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery podczas transportu. Dopasowanie przesyłek do zawartości w branży e-commerce ma zatem ogromne znaczenie dla ekologii, śladu środowiskowego i śladu węglowego, jaki zostawiają po sobie przesyłki.

Problem związany z zjawiskiem air-commerce wynika stąd, że wiele firm, chcąc oszczędzić na kosztach, kupuje opakowania w jednym rozmiarze w ilościach hurtowych. Według badań oszczędności tego typu są jednak pozorne. Gdyby przedsiębiorca zmniejszył opakowanie o 1 mm, to mógłby na palecie usadowić 20% więcej produktów, czyli zaoszczędziłby na mniejszych opakowaniach.

Dodatkowo przedsiębiorcy związani z e-commerce powinien brać pod uwagę koszty wizerunkowe związane z zjawiskiem air-commerce. Obecnie konsumenci przy decyzjach zakupowych coraz większą uwagę przykładają do zachowań proekologicznych. Świadomy konsument otrzymując przesyłkę w której jest zbyt dużo pustej przestrzeni, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki której produkt zakupił i może nie zdecydować się na ponowny wybór u tego samego sprzedawcy.

Konsumenci zwracają też uwagę na to, z czego wykonane jest opakowanie i czy jest przyjazne dla środowiska. To ważny element do rozważenia dla wszystkich producentów produktów w opakowaniach, ale także branży e-commerce.

Ważne staje się również dostosowywanie opakowania do potrzeb rynku recyklingu, informowanie konsumentów o tym, co z opakowaniem można zrobić, w jaki sposób z nim postępować, oraz gdzie ewentualnie wyrzucić.

Przyszłością są lekkie, ekologiczne opakowania zwrotne, które klienci będą mogli oddać z powrotem do sieci sprzedaży lub producenta. Dodatkowo zmiany w konstrukcji opakowania, na ściślej przylegające do produktu, pozwolą uzyskać wymierne oszczędności przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2, co jest prostą drogą do osiągnięcia gospodarki o obiegu zamkniętym.

źródło: materiały prasowe

Świadomy konsument – dodatkowe informacje:
ekologiczne i zrównoważone święta, black friday, Clean label, cyber monday, cykl życia produktu (Life Cycle Assesment LCA), data przydatności do spożycia, data ważności, degrowth, domowe (naturalne) środki czystości, dyrektywa Cyfrowa, Dyrektywa Omnibus, dyrektywy PPWD (Packaging and Packaging Waste Directive). dyrektywa Towarowa, dyrektywa Single-Use Plastics, ekoprojekt, ekoprojektowanie (ecodesign), etykiety energetyczne, greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), ekonomia subskrypcji, fast fashion (szybka, śmieciowa moda), gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), kosmetyki naturalne (ekokosmetyki), marnowanie żywności, Nutri-Score (5-Colour Nutrition Label, 5-CNL) pięciokolorowa etykieta żywieniowa, olej palmowy, odpowiedzialna konsumpcja, pakiet odpadowy, Prawo Do Naprawy (#RightToRepair), produkt bio, produkt ekologiczny (eko), produkt naturalny, recykling, redesign, rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP), ekonomia współdzielenia (sharing economy), slow fashion, społeczna lodówka, strategia Od pola do stołu, system kaucyjny, transport ekologiczny, turystyka ekologiczna, upcykling, uwalnianie książek (bookcrosing), zdrowa żywność, zrównoważona moda, zrównoważone rybołówstwo, żywność alternatywna, żywność drukowana, żywność ekologiczna

ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint)
air-commerce, downsizing, overpackaging

Jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne:
na wakacjach, na zakupach, w podróży, ograniczenie zużycia papieru
oszczędzanie energii elektrycznej (oszczędzanie prądu): tryb czuwania Stand-by
energooszczędne oświetlenie: świetlówka kompaktowa (energooszczędna), żarówka LED
oszczędzanie gazu, oszczędzanie wody: perlator
energooszczędna wentylacja, energooszczędne ogrzewanie
energooszczędne urządzenia: czajnik elektryczny, komputer, lodówka i zamrażarka, odkurzacz, okap kuchenny, piekarnik, płyta grzejna, pojemnościowy podgrzewacz do wody, pralka, telewizor, zmywarka
segregacja odpadów
znaki i oznaczenia ekologiczne

Ekologiczny styl życia:
dieta planetarna, freganizm, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), Less Waste, Roślinne zamienniki mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, Repair Cafe, Slow fashion, Slow life, weganizm, wegetarianizm,
Zero Waste
zasada 3R, zasada 5R, zasada 8R: Rethink (Przemyśl swoją relację ze środowiskiem), Refuse (Odmawiaj), Reduce (Unikaj), Reuse (Użyj ponownie), Rehome (Znajdź nowy dom), Repair (Naprawiaj), Recycle (Utylizuj, Recyklinguj, Oddaj do odzysku), Rot (kompostuj)

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top