Świadomy konsument i odpowiedzialna konsumpcja

Czas czytania: 27 minut

Ostatnia aktualizacja:

Jako społeczeństwo konsumujemy dużo więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Sterowani przez reklamę i różne techniki manipulacji kupujemy rzeczy dla samego ich posiadania, nie zauważając kiedy w naszych domach rośnie sterta zbędnych i niepotrzebnych przedmiotów.

W epoce w której korzystanie z technik manipulacji jest powszechnie dozwolone, ważne jest żeby wiedzieć o nich jak najwięcej. Zrozumienie co oznaczają terminy green marketing, czy greenwashing, pozwoli nam lepiej kontrolować nasze zachowania, zrozumieć, dlaczego sięgamy w sklepie po dane produkty i dlaczego jedna marka wydaje się nam atrakcyjniejsza od drugiej.

Odpowiednia wiedza ekologiczna pomoże nam podczas codziennych zakupów, dokonywać bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów konsumenckich. Świadome i odpowiedzialne zakupy to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale przede wszystkim droga do ochrony środowiska naturalnego i naszej błękitnej planety.

Świadomy konsument to przede wszystkim konsument odpowiedzialny, który kupuje rzeczy potrzebne, a jego zakupy są przemyślane. Świadomy konsument bierze pod uwagę cały cykl życia produktu, jak i z czego dany produkt powstał, jaki ma wpływ na środowisko i zdrowie.

W przyrodzie nic nie ginie, każdy wybór ma znaczenie. Świadoma konsumpcja to jest pierwszy krok do zmiany świata na lepsze – mniej kupuję, mniej produkuję śmieci i zużywam zasobów planety. To niewiedza powoduje, że ludzie nie wierzą w swoją moc działania. Musimy zatem wpisać świadomość ekologiczną w DNA naszą i naszych dzieci. Ważne jest żeby każdy z nas wniósł swój wkład w ochronę środowiska poprzez redukcję śladu środowiskowego, węglowego, wodnego, ekologicznego.

Odpowiedzialne zakupy, świadomy i odpowiedzialny konsument

Odpowiedzialne zakupy to przede wszystkim rozsądne wydawanie pieniędzy i unikanie produktów nadmiernie i niepotrzebnie opakowanych.
Świadomy i odpowiedzialny konsument zmniejsza swoje wydatki, generuje mniej odpadów, kupuje produkty lokalne, dzięki czemu wpływa na ograniczenie emisji CO2, związanej z transportem towarów i przyczynia się do zminimalizowania wydatków związanych z zagospodarowaniem odpadów.

Świadome wybory konsumenckie są łatwiejsze niż nam się wydaje, zwłaszcza jeśli zaczniemy od małych kroków. Zasada 3R, czyli reduce, reuse, recycle, 5R, a nawet 8R, to nie tylko świadoma konsumpcja i oszczędność, ale również więcej okazji do spędzenia czasu z innymi.

Zrównoważony rozwój i zrównoważona konsumpcja

Zrównoważony rozwój Ziemi to rozwój, który zaspokaja podstawowe potrzeby wszystkich ludzi, oraz zachowuje, chroni i przywraca zdrowie i integralność ekosystemu Ziemi, bez zagrożenia możliwości zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń i bez przekraczania długookresowych granic pojemności ekosystemu Ziemi.

Używając języka ekonomii można powiedzieć, że zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju społeczeństwo powinno żyć, uwzględniając rachunek ciągniony kosztów swoich decyzji.

Zrównoważony rozwój oznacza, że wzrost gospodarczy prowadzi do zwiększania spójności społecznej (w tym m.in. zmniejszania rozwarstwienia społecznego, wyrównywania szans, przeciwdziałania marginalizacji i dyskryminacji), oraz podnoszenia jakości środowiska naturalnego, m.in. poprzez ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska i ochronę zasobów przyrodniczych.

Zrównoważona konsumpcja to forma konsumpcji bezpośrednio powiązana z koncepcją zrównoważonego rozwoju, polegająca na osiąganiu długoterminowych celów społeczno-ekonomicznych z uwzględnieniem pozytywnego lub minimalnego wpływu na środowisko naturalne. Polega ona na konsumowanie dóbr wyprodukowanych z poszanowaniem aspektów środowiskowych związanych z minimalizacją zużycia surowców, redukcją odpadów i zanieczyszczeń, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości życia.

Obecnie konsumpcja przyczynia się do poważnych problemów środowiskowych takich jak zmiana klimatu, degradacja światowego ekosystemu, wyczerpywanie zasobów, zubożenie różnorodności biologicznej czy zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby, ale również uwypukla rozwarstwienie społeczne.

Zasady zrównoważonego rozwoju opowiadają się za minimalnym zużyciem zasobów, podczas gdy pojęcie konsumpcjonizmu stanowi przeciwieństwo tych założeń, dlatego zrównoważona strategia marketingowa powinna być formułowana tak, by umożliwiać zachowanie równowagi i minimalizować skutki konsumpcji. Dodatkowo koncepcja zakłada jako cel zmniejszenie konsumpcji w krajach rozwiniętych, a także dąży do przedefiniowania wyobrażenia o dobrobycie.

W celu utrzymania ciągłości i równowagi ekosystemu, koncepcja marketingowa powinna łączyć się z pojęciem zrównoważonego rozwoju tak, aby dążyć do osiągnięcia dobrobytu człowieka bez narażania przyszłych pokoleń na niebezpieczeństwo. Działania marketingowe na rzecz zrównoważonego rozwoju ze strony organizacji powinny dążyć do wyróżnienia jej na tle innych poprzez pozytywne wpływanie na zmianę otoczenia.

Promowanie zrównoważonej konsumpcji wymaga zaangażowania zarówno profesjonalistów, jak i władz publicznych oraz osób fizycznych. Niezbędne są również zmiany legislacyjne wprowadzające restrykcje w obszarze swobody produkcyjnej i zarządzania odpadami.

Podstawowym wyzwaniem po stronie biznesu jest stworzenie wartości dla konsumenta przekonującej do zakupu i zrównoważonego użytkowania produktu.

Unia Europejska wdrażając m.in Europejski Zielony Ład postawiła sobie za cel stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 roku. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie zrównoważonych praktyk z całej Europy, które prezentują innowacyjne podejścia do tematu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

dodatkowe informacje:
19 Zrównoważonych praktyk z całej Europy

Zrównoważone praktyki

Zrównoważony rozwój (sustainable development)
Zrównoważony rozwój to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.
Definicje, dokumenty, organizacje, konferencje zajmujące się zrównoważonym rozwojem.

Zrównoważony rozwój (Sustainable development)

Zrównoważone zakupy (sustainable shopping)
Zastanów się nad tym co kupujesz i pomyśl, z czego jest to zrobione. Kupuj produkty, które zostały wyprodukowane w sposób naturalny i nie przebyły tysięcy kilometrów aby znaleźć się w twoim koszyku. Kupuj przedmioty, które będą ci służyć lata, lub które można przetworzyć. Nie kupuj bez realnej potrzeby, pod wpływem impulsu, promocji czy wyprzedaży. Zadaj sobie pytanie, czy produkt jest ci niezbędny, czy nie posiadasz już podobnego. A może taki przedmiot można kupić używany, wypożyczyć lub zrobić samemu?
12 ekoporad i 48 ekologicznych nawyków, jak oszczędzać przyrodę i środowisko podczas codziennych zakupów.

Na zakupach - jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne

Zrównoważona moda (sustainable fashion)
Moda ekologiczna nie opiera się na krótkoterminowych trendach, ale jakości i ponadczasowości, tak by móc cieszyć się nią przez długi czas. Ubrania powstają w poszanowaniu praw człowieka, zwierząt, w trosce o środowisko i planetę. Stanowi ona przeciwieństwo fast fashion.
Alternatywa dla tradycyjnych zakupów i co ty możesz zrobić dla środowiska? Kilka prostych porad przy zakupie nowych ubrań

Zrównoważona moda (moda ekologiczna)

Turystyka zrównoważona (sustainable tourism) i ekoturystyka
Rodzaj turystyki, mający na celu maksymalne zminimalizowanie negatywnego wpływu turystyki na środowisko naturalne i lokalną kulturę, pomagając jednocześnie w generowaniu możliwości zatrudnienia dla lokalnych mieszkańców. Celem turystyki zrównoważonej jest zadbanie o to, aby rozwój przyniósł pozytywne doświadczenie dla społeczności lokalnych, firm turystycznych, oraz dla samych turystów.

dodatkowe informacje:
Jak podróżować świadomie i etycznie? Jak zwiedzać świat by nie szkodzić naszej błękitnej planecie, żeby szkoda dla środowiska była jak najmniejsza? Jak uniknąć sytuacji, że z naszym podróżowaniem wiąże się niszczenie Ziemi? Na te pytania odpowiada ekoturystyka czyli wakacje w zgodzie z naturą.

Turystyka zrównoważona

Zrównoważone i ekologiczne święta
to tradycyjne potrawy wigilijne zamiast egzotycznych, dobra świeża ryba ze zrównoważonych połowów, własnoręcznie zrobiona choinka, energooszczędna iluminacja, umiar w wydawaniu pieniędzy na prezenty, jak najmniejsza ilość zmarnowanego jedzenia i wytworzonych śmieci.
Jak poczuć, że zrobiliśmy wszystko, żeby kolejne święta były wyjątkowe, w zgodzie, a nie na bakier z ekologią?

Zrównoważone i ekologiczne święta

Proste porady jak oszczędzać

Proste porady jak oszczędzać

Jak oszczędzać i być ekoodpowiedzialnym
Wszyscy powodujemy niekorzystne zmiany w środowisku naturalnym. Wszyscy możemy im zapobiegać. Każdy z nas może zrobić bardzo wiele. Nawet najmniejsze działanie czy zmiana codziennych nawyków jest cennym gestem, by chronić środowisko Ziemi i wpływać na zatrzymanie zmian klimatu.

Ekotrendy

Trend slow life coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie

Trend slow life
Przymiotnik slow święci ostatnio triumfy w różnych dziedzinach, od jedzenia, przez podróże, aż po modę. Sednem idei slow life jest delektowanie się życiem, celebrowanie każdej kolejnej chwili i docenianie jakości przedmiotów, które nas otaczają.

W Polsce rośnie popularność produktów wytworzonych według zasad Sprawiedliwego Handlu

Ruch Sprawiedliwego Handlu, czyli Fairtrade
Nasilający się konsumpcjonizm można zaobserwować najlepiej w okresie przedświątecznym kiedy obroty sklepów potrafią wzrosnąć nawet o kilkaset procent. W opozycji do nadmiernego kupowania i gromadzenia dóbr stoi Fair Trade, czyli ruch sprawiedliwego handlu.

Ekościema (greenwashing) czyli zielone kłamstwo
Za produktem eko czy bio nie zawsze kryje się produkt przyjazny dla środowiska, a niektóre firmy świadomie wprowadzają konsumentów w błąd. Mechanizm ten określany jest słowem greenwashing, zaś potocznie mówi się na nie ekościema czy zielone kłamstwo.

Świadomy konsument i odpowiedzialna konsumpcja

Produkty ekologiczne

Jak rozpoznać produkty ekologiczne
Ekobazary, sklepy ekologiczne lub ze zdrową żywnością nie zawsze oferują żywność ekologiczną. Część ekoproduktów faktycznie produkowana jest bez użycia nawozów i w rodzimych gospodarstwach rolnych. Jednak większość z nich nie spełniała wymogów ekologiczności.

Znaki ekologiczne, ekooznaczenia, symbole ekologiczne

Znaki ekologiczne
Nie każdy produkt nazywany ekologicznym jest nim faktycznie. Można to łatwo sprawdzić, czytając dokładnie etykietę konkretnego produktu. Etykieta to ważna część każdego opakowania. Niejednokrotnie to ona decyduje czy konsument zdecyduje się kupić dany produkt.

Jak nie dać się nabrać na ekoprodukty

Żywność

Zdrowa żywność i Superfood

Zdrowa żywność i Superfood
Pojęcie zdrowej żywności obejmuje produkty bogate w składniki odżywcze, których jakość nie podlega kontroli prawnej. Super food to żywność, która posiada w swoim składzie bardzo bogatą listę wartości odżywczych, na poziomach dużo wyższych niż produkty konkurencyjne.

Pomóżmy rolnikom sprzedać zdrowe, regionalne i ekologiczne produkty w dobrej cenie. Korzystajmy z lokalnych targów i portalu myzbieramy.pl

Gdzie kupić zdrowe, regionalne produkty ekologiczne w dobrej cenie
W Europie miejskie targi, na których sprzedaje się owoce i warzywa są powszechnym widokiem. U nas służyły do tego bazarki i lokalne targi, które ostatnio zaczęły w Polsce zanikać. Teraz wiele samorządów buduje obiekty zwane centrami promocji produktu lokalnego, ze sklepikami lub małymi targami, w których sprzedaje się produkty żywnościowe. Możemy również skorzystać z portalu MyZbieramy.pl, którego koncepcja wpisuje się w pomysł skrócenia łańcucha dystrybucji żywności prosto z pola na stół.

Inspekcja Handlowa zbadała jedzenie dla małych dzieci, sportowców i osób na diecie

Jedzenie dla małych dzieci, sportowców i osób na diecie
Inspekcja Handlowa skontrolowała produkty dla małych dzieci, dla osób na diecie bezglutenowej, sportowców, diabetyków, dla odchudzających się. Przykłady złego oznakowania jedzenia oraz kilka porad dla konsumenta związanych z żywieniem.

Czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja handlowa radzi jak wybrać dobry miód

Jak kupić dobry miód
W 2017 roku produkcja miodu w Polsce wyniosła ponad 15 tysięcy ton. Mniej więcej drugie tyle pochodziło z zagranicy, głównie z Unii Europejskiej. Przed zakupem słoika miodu warto zastanowić się, czy wiemy, skąd pochodzi, jakiej jest odmiany.

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa
Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK kontroluje punkty gastronomiczne, jadłodajnie, a także sklepy gdzie można kupić posiłek. Zobacz najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli lokali gastronomicznych. Poznaj swoje prawa w barze czy restauracji.

Jak kupić prawdziwe masło i nie przepłacić

Jak kupić prawdziwe masło i nie przepłacić
Zanim kupisz kostkę prawdziwego masła sprawdź zawartość tłuszczu. Tłuszcz musi być wyłącznie pochodzenia mlecznego. Uważaj na produkty podobne do masła.

Co Inspekcja Handlowa znalazła w mięsie i wędlinach

Co znajduje się w mięsie i wędlinach
Porady dla konsumenta na temat świeżego mięsa i surowych wyrobów mięsnych. Informacje które znajdziemy na mięsie pakowanym sprzedawanym luzem i na wagę.

Inspekcja Handlowa zbadała wody mineralne i źródlane oraz napoje zwane wodami smakowymi. Miała zastrzeżenia do co dziesiątej wody

Wody mineralne i źródlane oraz napoje zwane wodami smakowymi
Często jako konsumenci nie zdajemy sobie sprawy że tak zwane wody smakowe to napoje, w których jest cukier lub substancje słodzące, a także sztuczne aromaty. Wybierając wodę mineralną czy źródlaną, zawsze dokładnie czytajmy etykiety.

Można już korzystać z internetowej bazy izomerów trans. Szkodliwych dla zdrowia składników wielu produktów spożywczych

Internetowa Baza Izomerów Trans
Izomery trans wykazują wyłącznie niekorzystne działanie na zdrowie człowieka. Są uznanym czynnikiem ryzyka chorób sercowo naczyniowych, miażdżycy, nowotworów złośliwych oraz cukrzycy typu 2. Baza izomerów trans pełni funkcje informacyjne i edukacyjne. Prezentuje dane dotyczące zawartości izomerów trans (wartości średnie, minimalne i maksymalne) w produktach spożywczych.

Działalność rozpoczęło pierwsze w Polsce Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów poświęcone wyłącznie żywności

Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów Dotyczących Żywności
Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów można szybko rozwiązać problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. Do tej pory w wypadku odrzucenia reklamacji miało się już tylko możliwość uznania swojej porażki lub żmudną drogę sądową. Teraz można aplikować o rozstrzygnięcie sporu przez internet – szybko i bezpłatnie.

Wypoczynek i wakacje

UOKiK radzi jak po 1 lipca zmieniają się zasady reklamacji, kiedy biuro podróży może podnieść cenę i co zrobić gdy bankrutuje

Zasady reklamacji wycieczek. Kiedy biuro podróży może podnieść cenę i co zrobić gdy bankrutuje
1 lipca 2018 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych. Dzięki nim konsumenci z całej Unii Europejskiej są chronieni na takim samym poziomie.

Bezpieczna majówka przy ogrodowym grilu. Inspekcja handlowa sprawdziła 282 partie grilli i podpałek, a UOKiK radzi jak bezpiecznie grillować

Bezpieczna majówka przy ogrodowym grillu
W 2017 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła dwie kontrole, których wyniki mogą zainteresować osoby lubiące spotkania na świeżym powietrzu. Pierwsza z nich dotyczyła grilli i podpałek do nich, druga produktów biobójczych.

Środki chemiczne, tworzywa sztuczne

Naturalne środki chemicze

Naturalne środki chemiczne
Sprzątanie domu nie musi kojarzyć nam się z półkami uginającymi się od chemii gospodarczej. Wystarczy mieć pod ręką kilka podstawowych składników takich jak np: soda, ocet i mydło, żeby przygotować naturalne środki chemiczne.

Oznaczenia na pojemnikach z tworzyw sztucznych
Na opakowaniach z tworzyw sztucznych z wodą, jogurtem, ketchupem, czy pojemnikach do żywności na wynos możemy znaleźć charakterystyczne symbole trójkąta ze strzałek z cyfrą w środku. Cyfra informuje nas, z jakim materiałem mamy do czynienia.

Kosmetyki

Kosmetyki naturalne czyli ekokosmetyki

Kosmetyki naturalne czyli ekokosmetyki
Brak parabenów, silikonów, detergentów, surowców z roślin genetycznie modyfikowanych i sztucznych barwników sprawia, że ekokosmetyki zyskują coraz większe uznanie konsumentów. Kosmetyki naturalne stanowią kilka procent rynku kosmetycznego w Polsce, jednak ze względu na silny trend slow life ich sprzedaż stale rośnie.

Zabawki i artykuły dziecięce

W trosce o zdrowie dziecka rodzice powinni dokładnie sprawdzać czy każda zabawka ma odpowiednie atesty

Jak sprawdzić czy zabawka ma odpowiednie atesty
Każda zabawka, która trafia na polski i unijny rynek, musi spełniać wymogi bezpieczeństwa z tzw. dyrektywy zabawkowej. Odpowiedzialność za wykonanie odpowiednich testów, sprawdzenie pod kątem bezpieczeństwa i oznakowanie zabawki spoczywa na jej producencie lub importerze. Czujność powinni zachować również sami konsumenci i dokładnie sprawdzać, czy zabawka dla dziecka ma odpowiednie atesty.

UOKiK podpowiada, na co zwrócić uwagę przy wyborze bezpiecznych zabawek

Na co zwrócić uwagę przy wyborze bezpiecznych zabawek
Klocki, lalki i pluszaki to świetny prezent świąteczny dla najmłodszych. Kupując zabawkę sprawdź, czy nie odpadają od niej małe części, czy w maskotce nie pękają szwy.

Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy łóżeczka, kołyski, kojce i nosidełka są bezpieczne

Sprawdź czy łóżeczka, kołyski, kojce i nosidełka są bezpieczne
Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przeprowadziła kontrolę mebli i innych artykułów do spania lub wypoczynku dla małych dzieci. Inspektorzy zwracali szczególną uwagę na bezpieczeństwo i oznakowanie.

Narzędzia i elektronarzędzia

Inspekcja Handlowa skontrolowała elektronarzędzia. UOKiK radzi, na co zwracać uwagę przy zakupie elektronarzędzi

Na co zwracać uwagę przy zakupie elektronarzędzi
Sprawdź, czy na urządzeniu jest znak CE i czy producent dołączył do niego deklarację zgodności w języku polskim. Zwróć także uwagę na inne już nieobowiązkowe atesty, stan urządzenia, instrukcje obsługi w języku polskim.

Artykuły gospodarstwa domowego

Inspekcja handlowa radzi na co należy zwrócić uwagę kupując żarówki

Na co zwrócić uwagę kupując żarówki
Unia Europejska od 2009 stopniowo wycofuje z produkcji żarówki tradycyjne. Zastąpienie ich halogenowymi, a następnie oświetleniem LED, ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do środowiska oraz ograniczyć wydatki na oświetlenie. Żarówki LED są droższe, ale powinny świecić nawet kilka lat. Inspekcja handlowa radzi na co należy zwrócić uwagę kupując nowe żarówki.

Świadome zakupy

Dobre bo niemieckie? UOKiK porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej

Dobre bo niemieckie? UOKiK o podwójnej jakości produktów
UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Na przykład chipsy niemieckie smażono na oleju słonecznikowym, polskie na palmowym.

Co trzeci produkt spożywczy oferowany na terenie UE oznaczony jest w identyczny lub podobny sposób, a różni się pod względem składu

Różnice w składach produktów spożywczy oferowany na terenie UE
Niemal co trzeci produkt spożywczy oferowany na terenie UE oznaczony jest w identyczny lub podobny sposób, a różni się pod względem składu. Działający przy KE instytut naukowy Wspólne Centrum Badawcze przeanalizował prawie 1400 próbek pochodzących ze 128 różnych produktów spożywczych, w tym 113 produktów markowych. Próbki dostarczyło 19 krajów UE, w tym Polska.

Konsument ma prawo porównywać ceny w sklepach i robić im zdjęcia. Zabranianie mu tego można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową

Konsument ma prawo porównywać ceny w sklepach i robić im zdjęcia
Chcesz porównać ceny w różnych sklepach i robisz zdjęcie? Masz zamiar sprawdzić, jakie składniki zawiera dany produkt i skanujesz telefonem kod kreskowy? Zdarza się, że ochrona bezprawnie zabrania takich działań.

Już wkrótce Black Friday i Cyber Monday. Zapoznaj się ze swoimi prawami i bądź świadomym konsumentem

Black Friday i Cyber Monday
Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Zwyczaj wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Niezależnie od tego, czy kupujesz towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd został utworzony w 1990 roku jako Urząd Antymonopolowy, następnie przekształcony w UOKiK w 1996 roku. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest centralnym organem administracji rządowej odpowiedzialnym za kształtowanie oraz realizację polityki ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce. Prezes UOKiK jest niezależnym organem powoływanym przez Prezesa Rady Ministrów w drodze otwartego konkursu.

Misją UOKiK jest podnoszenie poziomu dobrobytu konsumentów poprzez skuteczną ochronę ich interesów i bezpieczeństwa oraz wspieranie rozwoju konkurencji, z poszanowaniem zasad otwartości i dialogu w relacjach z uczestnikami rynku.

Ochrona konkurencji

Obszary działania UOKiK:

Ochrona konsumentów

Obszary działania UOKiK:

Pomoc dla konsumentów

Konsument, który ma problem z kupionym towarem lub usługą może skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Pierwszym punktem kontaktowym jest infolinia konsumencka, dzięki której można uzyskać prostą poradę, bez konieczności analizy dokumentów; poradę można też uzyskać e-mailowo. Pomoc w bardziej złożonych sprawach wymaga kontaktu z rzecznikiem konsumentów. Poradnictwem konsumenckim zajmuje się także Inspekcja Handlowa.

W najbardziej skomplikowanych sprawach – transgranicznych lub branżowych, np. finansowych, telekomunikacyjnych, transportowych, energetycznych – konsument może otrzymać pomoc w wyspecjalizowanych instytucjach.

Dane kontaktowe do instytucji pomagających konsumentom znajdziesz w wyszukiwarce

Bezpłatna pomoc konsumencka
tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 (opłata wg taryfy operatora)
poniedziałek-piątek, godz. 8:00 – 18:00
e-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej

Pomoc specjalistyczna

Ubezpieczenia i finanse – Rzecznik Finansowy
tel .22 333 73 28, 22 333 73 25, 22 333 73 32
www.rf.gov.pl
e-mail: porady@rf.gov.pl

Spory transgraniczne – Europejskie Centrum Konsumenckie
tel. 22 55 60 600
konsument.gov.pl
e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu

Telekomunikacja – Centrum Informacyjne przy UKE
tel. 22 33 04 000
www.cik.uke.gov.pl
e-mail: formularz kontaktowy

Energia i paliwa – Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
tel. 22 244 26 36
www.ure.gov.pl
e-mail: drr@ure.gov.pl

Podróże kolejowe – Rzecznik Praw Pasażera Kolei
tel. 801 044 080, 22 460 40 80
www.pasazer.gov.pl
e-mail: rzecznik@pasazer.gov.pl

Podróże lotnicze – Rzecznik Praw Pasażera
Tel. 222 692 600
www.ulc.gov.pl
e-mail: pasazerlotniczy@ulc.gov.pl

źródło: materiały prasowe
Jestem świadomym konsumentem – czyli zasada 3R, mniejsmieci.org
Konsumpcja zrównoważona, autorzy, licencja CC BY SA 3.0
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Świadomy konsument – dodatkowe informacje:
ekologiczne i zrównoważone święta, black friday, Clean label, cyber monday, cykl życia produktu (Life Cycle Assesment LCA), data przydatności do spożycia, data ważności, degrowth, domowe (naturalne) środki czystości, dyrektywa Cyfrowa, Dyrektywa Omnibus, dyrektywy PPWD (Packaging and Packaging Waste Directive). dyrektywa Towarowa, dyrektywa Single-Use Plastics, ekoprojekt, ekoprojektowanie (ecodesign), etykiety energetyczne, greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), ekonomia subskrypcji, fast fashion (szybka, śmieciowa moda), gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), kosmetyki naturalne (ekokosmetyki), marnowanie żywności, Nutri-Score (5-Colour Nutrition Label, 5-CNL) pięciokolorowa etykieta żywieniowa, olej palmowy, odpowiedzialna konsumpcja, pakiet odpadowy, Prawo Do Naprawy (#RightToRepair), produkt bio, produkt ekologiczny (eko), produkt naturalny, recykling, redesign, rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP), ekonomia współdzielenia (sharing economy), slow fashion, społeczna lodówka, strategia Od pola do stołu, system kaucyjny, transport ekologiczny, turystyka ekologiczna, upcykling, uwalnianie książek (bookcrosing), zdrowa żywność, zrównoważona moda, zrównoważone rybołówstwo, żywność alternatywna, żywność drukowana, żywność ekologiczna

ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint)
air-commerce, downsizing, overpackaging

Jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne:
na wakacjach, na zakupach, w podróży, ograniczenie zużycia papieru
oszczędzanie energii elektrycznej (oszczędzanie prądu): tryb czuwania Stand-by
energooszczędne oświetlenie: świetlówka kompaktowa (energooszczędna), żarówka LED
oszczędzanie gazu, oszczędzanie wody: perlator
energooszczędna wentylacja, energooszczędne ogrzewanie
energooszczędne urządzenia: czajnik elektryczny, komputer, lodówka i zamrażarka, odkurzacz, okap kuchenny, piekarnik, płyta grzejna, pojemnościowy podgrzewacz do wody, pralka, telewizor, zmywarka
segregacja odpadów
znaki i oznaczenia ekologiczne

Ekologiczny styl życia:
dieta planetarna, freganizm, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), Less Waste, Roślinne zamienniki mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, Repair Cafe, Slow fashion, Slow life, weganizm, wegetarianizm,
Zero Waste
zasada 3R, zasada 5R, zasada 8R: Rethink (Przemyśl swoją relację ze środowiskiem), Refuse (Odmawiaj), Reduce (Unikaj), Reuse (Użyj ponownie), Rehome (Znajdź nowy dom), Repair (Naprawiaj), Recycle (Utylizuj, Recyklinguj, Oddaj do odzysku), Rot (kompostuj)

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top