Czas czytania: 6 minut
Ostatnia aktualizacja:
Bardzo często sklepy internetowe i przedsiębiorcy e-commerce wysyłają nam towary w zbyt dużych opakowaniach. Niedopasowane opakowania do wielkości zamówionego produktu powodują, że wraz z zakupami do klientów transportowane są rocznie miliony m3 powietrza. Zbyt duże opakowania to także marnowanie surowców i materiałów: tektury, taśmy klejącej, czy wypełniaczy przesyłek.
to zjawisko w e-commerce związane z niewłaściwym pakowaniem produktów i przewożeniem w zbyt dużych paczkach powietrza. Generuje to dodatkowe koszty i tysiące ton odpadów. Większe opakowania to mniej przewiezionych jednorazowo paczek i potrzeba dodatkowych transportów, co przekłada się na większą emisję zanieczyszczeń, dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych.
Obecnie branża e-commerce rozwija się w sposób niezwykle dynamiczny i jest jednym z kanałów coraz częściej wybieranych przez konsumentów. Generuje jednocześnie ogromne ilości gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery podczas transportu. Dopasowanie przesyłek do zawartości w branży e-commerce ma zatem ogromne znaczenie dla ekologii, śladu środowiskowego i śladu węglowego, jaki zostawiają po sobie przesyłki.
Problem związany z zjawiskiem air-commerce wynika stąd, że wiele firm, chcąc oszczędzić na kosztach, kupuje opakowania w jednym rozmiarze w ilościach hurtowych. Według badań oszczędności tego typu są jednak pozorne. Gdyby przedsiębiorca zmniejszył opakowanie o 1 mm, to mógłby na palecie usadowić 20% więcej produktów, czyli zaoszczędziłby na mniejszych opakowaniach.
Dodatkowo przedsiębiorcy związani z e-commerce powinien brać pod uwagę koszty wizerunkowe związane z zjawiskiem air-commerce. Obecnie konsumenci przy decyzjach zakupowych coraz większą uwagę przykładają do zachowań proekologicznych. Świadomy konsument otrzymując przesyłkę w której jest zbyt dużo pustej przestrzeni, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki której produkt zakupił i może nie zdecydować się na ponowny wybór u tego samego sprzedawcy.
Konsumenci zwracają też uwagę na to, z czego wykonane jest opakowanie i czy jest przyjazne dla środowiska. To ważny element do rozważenia dla wszystkich producentów produktów w opakowaniach, ale także branży e-commerce.
Ważne staje się również dostosowywanie opakowania do potrzeb rynku recyklingu, informowanie konsumentów o tym, co z opakowaniem można zrobić, w jaki sposób z nim postępować, oraz gdzie ewentualnie wyrzucić.
Przyszłością są lekkie, ekologiczne opakowania zwrotne, które klienci będą mogli oddać z powrotem do sieci sprzedaży lub producenta. Dodatkowo zmiany w konstrukcji opakowania, na ściślej przylegające do produktu, pozwolą uzyskać wymierne oszczędności przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2, co jest prostą drogą do osiągnięcia gospodarki o obiegu zamkniętym.
źródło: materiały prasowe
🛒 Świadomy konsument – dodatkowe informacje:
ekologiczne i zrównoważone święta, black friday, Clean label, cyber monday, cyfrowy paszport produktu (Digital Product Passport, DPP), cykl życia produktu (Life Cycle Assesment, LCA), data przydatności do spożycia, data ważności, degrowth, domowe (naturalne) środki czystości, dyrektywa Cyfrowa, Dyrektywa Omnibus, dyrektywa PPWD (Packaging and Packaging Waste Directive), dyrektywa Towarowa, dyrektywa Single-Use Plastics, ekoprojekt, ekoprojektowanie (ecodesign), etykiety energetyczne, garderoba kapsułowa (capsule gardrobe), greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), ekonomia subskrypcji, fast fashion (szybka, śmieciowa moda), fast homeware, gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), kosmetyki naturalne (ekokosmetyki), lęk przed wypadnięciem z obiegu (Fear of missing out, FOMO), marnowanie żywności, Nutri-Score (5-Colour Nutrition Label, 5-CNL) pięciokolorowa etykieta żywieniowa, olej palmowy, odpowiedzialna konsumpcja, pakiet odpadowy, Prawo Do Naprawy (#RightToRepair), produkt bio, produkt ekologiczny (eko), produkt naturalny, recykling, redesign, rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP), ekonomia współdzielenia (sharing economy), slow fashion, społeczna lodówka, strategia Od pola do stołu, system kaucyjny, transport ekologiczny, turystyka ekologiczna, upcykling, uwalnianie książek (bookcrosing), zdrowa żywność, zrównoważona moda, zrównoważone rybołówstwo, żywność alternatywna, żywność drukowana, żywność ekologiczna
ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint)
air-commerce, downsizing, overpackaging
Jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne:
na wakacjach, na zakupach, w podróży, ograniczenie zużycia papieru
oszczędzanie energii elektrycznej (oszczędzanie prądu): tryb czuwania Stand-by
energooszczędne oświetlenie: świetlówka kompaktowa (energooszczędna), żarówka LED
oszczędzanie gazu, oszczędzanie wody: perlator
energooszczędna wentylacja, energooszczędne ogrzewanie
energooszczędne urządzenia: czajnik elektryczny, komputer, lodówka i zamrażarka, odkurzacz, okap kuchenny, piekarnik, płyta grzejna, pojemnościowy podgrzewacz do wody, pralka, telewizor, zmywarka
segregacja odpadów
znaki i oznaczenia ekologiczne
Ekologiczny styl życia:
dieta planetarna, fleksitarianizm, foodsharing, freganizm, jadłodzielnia, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), Less Waste, lodówka społeczna, roślinne zamienniki mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, Repair Cafe, Slow fashion, Slow life, weganizm, wegetarianizm,
Zero Waste
zasada 3R, zasada 5R, zasada 8R: Rethink (Przemyśl swoją relację ze środowiskiem), Refuse (Odmawiaj), Reduce (Unikaj), Reuse (Użyj ponownie), Rehome (Znajdź nowy dom), Repair (Naprawiaj), Recycle (Utylizuj, Recyklinguj, Oddaj do odzysku), Rot (kompostuj)
🧠 Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne
🤝Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.
📩 Zapisz się na newsletter i otrzymuj ekowiadomości prosto na swoją skrzynkę!
Subskrypcja daje Ci także dostęp do specjalnego działu na portalu 🌐, gdzie znajdziesz darmowe materiały do pobrania: 📘 poradniki, 📋 przewodniki, 📂 praktyczne zestawienia, ✏️ wzory, 📄 karty pracy, ✅ checklisty i ściągi. Wszystko, czego potrzebujesz, aby skutecznie wprowadzać ekologiczne zmiany w swoim życiu 🌱.
☕ Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc…..
Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres:
✉️ informacje@wlaczoszczedzanie.pl
🔍Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie