Tramwaje mogą wspomóc miejską przyrodę

Tramwaje mogą wspomóc miejską przyrodę
Pixabay / @ DzidekLasek

Tramwaje – popularny środek transportu publicznego w miastach na świecie – mają wpływ na różnorodność biologiczną na obszarach miejskich. Nowe światło na tę kwestię rzucają międzynarodowe badania z udziałem naukowców z Polski, Niemiec i Brazylii.

Analiza globalnych, dostępnych danych wykazała, że tramwaje i ich infrastruktura mogą mieć istotny wpływ na lokalne ekosystemy, co jest często pomijane w debatach o publicznym transporcie.

Zaskoczyło nas, iż wykonano zaledwie kilka badań na temat interakcji między tramwajami a dziką przyrodą, co stanowi znaczący kontrast w porównaniu do innych metod transportu. To pokazuje, jak ważne jest przeprowadzenie bardziej szczegółowych prac w tym obszarze.

mówi prof. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jeden z pomysłodawców i głównych autorów badań

Nasze badania sugerują, że tramwaje mogą być przykładem polityki współdzielenia krajobrazu w ramach zielonego planowania urbanistycznego, co poprawia różnorodność biologiczną oraz zdrowie psychiczne mieszkańców. Przykładem takich działań jest zarządzanie stacjami tramwajowymi i torowiskami poprzez sadzenie niskiej roślinności, co może przynosić korzyści zarówno ekologiczne, jak i estetyczne, zwłaszcza w silnie zmienionym przez człowieka krajobrazie miejskim.

wyjaśnia główny autor publikacji, prof. Dawid Moroń z Instytut Systematyki i Ewolucji Zwierząt Polskiej Akademii Nauk w Krakowie

Potencjalne korzyści środowiskowe z zielonych praktyk dla komercyjnie dostępnych tramwajów powinny być ściśle testowane i stosowane, szczególnie w kontekście rosnącej popularności systemów tramwajowych na całym świecie. Badanie podkreśla również potrzebę wdrażania metod ekonomicznych do oceny korzyści nierynkowych płynących z zazieleniania tramwajów, co jest kluczowe dla zrównoważonej decyzji w obszarach miejskich.

dodaje prof. Tryjanowski

Przedstawione wyniki są – co podkreślają autorzy tych analiz – istotnym wkładem w debatę o znaczeniu i możliwościach transportu publicznego w zmieniającym się świecie. Oferują nowe perspektywy związane z połączeniem zarządzania miejskiego z ochroną przyrody.

Naukowcy zwracają uwagę na to, że technologia tramwajowa nieustannie się rozwija, ale towarzyszące jej debaty publiczne, polityczne i naukowe często pomijają aspekty środowiskowe.

Jednym z interesujących kierunków rozwoju są tramwaje poruszające się bez zewnętrznych sieci trakcyjnych, co ma na celu ochronę historycznych obszarów oraz naturalnych wartości krajobrazowych. Przykładowo w Monachium rozważa się wykorzystanie tramwajów wyposażonych w baterie, które mogłyby pokonywać kilkukilometrowe odcinki bez wykorzystania sieci trakcyjnej. Ma to umożliwić budowę północnego ringu tramwajowego Englischer Garten – jeden z najbardziej znanych parków miejskich – bez znaczącej ingerencji w krajobraz i środowisko.

mówi dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jeden ze współautorów publikacji

Tramwaje z napędem na baterie czy wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe są nadal przedmiotem badań, jak pokazuje projekt H2-Tram w Niemczech. Tego rodzaju innowacje mogą zmniejszać ślad ekologiczny tramwajów, ale wymagają równocześnie zintegrowanych strategii zarządzania, które uwzględniają zarówno potrzeby społeczne, jak i ochronę środowiska.

Opublikowana praca wskazuje na to, że przybywa badań nad inżynierią tramwajową oraz rosnące społeczne zainteresowanie tramwajami jako sieciami transportowymi. Naukowcy wskazują zarazem na potrzebę dalszych analiz wpływu infrastruktury tramwajowej na przynajmniej kilka aspektów: tworzenie nowych siedlisk dla różnorodności biologicznej; utrzymanie procesów ekologicznych, takich jak migracje i produkcja pierwotna; zwiększenie ekonomicznej wyceny usług ekosystemowych, takich jak przeciwdziałanie ocieplaniu klimatu, zapylanie roślin, retencja wody oraz wartości estetyczne, ocenę i zapobieganie kolizjom ze zwierzętami poprzez rozwiązania inżynieryjne; włączenie tramwajów do strategii rozwoju miejskiego, uwzględniające współdzielenie i oszczędzanie ziemi.

Wielkim wyzwaniem pozostaje integracja tramwajów w strategie miejskie, które harmonijnie łączą potrzeby transportowe z ochroną przyrody i różnorodności biologicznej. Przy odpowiednim zarządzaniu, tramwaje mogą stać się kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast.

podsumowują naukowcy

źródło: naukawpolsce.pl
Wyniki prac opublikowane w Scientific Report

Transport ekologiczny – dodatkowe informacje:
bioetanol, biopaliwo, buspass, carbon offset, carpooling, carsharing, dekarbonizacja transportu, elektromobilność, mikromobilność, etykieta energetyczna dla opon samochodowych, ekojazda – ecodriving (podstawowe zasady jazdy ekonomicznej), ekonomiczna eksploatacja samochodu, hyperloop, inicjatywa ReFuelEU Aviation, inteligentne miasto, inteligentny parkingi, kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa, kolei lewitująca (Maglev), MagRail, paliwa alternatywne, paliwa syntetyczne, paliwo HVO, parking P&R, Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure (AFIR), samochody autonomiczne, samochody elektryczne (BEV), samochody zero i niskoemisyjne, samochody z silnikiem diesla, smart mobility, smog, strefa Tempo 30, Strategia Wodorowa, strefa czystego transportu, strefa ograniczonego ruchu, strefa zakazu ruchu, ścieżka rowerowa, ślad węglowy (carbon footprint), transport lotniczy (powietrzny), transport publiczny, transport zbiorowy, turystyka ekologiczna, urządzenie transportu osobistego (UTO), wykluczenie komunikacyjne, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zielona kerozyna, zielony amoniak, zielony metanol, zielony wodór, zmiany klimatu, zrównoważone paliwa lotnicze (SAF)

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top