Carsharing

Carsharing

Carsharing może być postrzegany jako zorganizowane krótkoterminowe wypożyczenie samochodu, które jest doskonałym uzupełnieniem dostępnej komunikacji zbiorowej. System współdzielenia samochodu Carsharing wpisuje się w trend tzw. ekonomii współdzielenia (sharing economy), który rozwija się w wielu dziedzinach życia i oznacza używać zamiast posiadać.

Co dokładnie oznacza pojęcie carsharing?

Carsharing (car sharing, car-sharing) to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów. Samochody udostępniane są za opłatą przez operatorów floty pojazdów, przedsiębiorstwa, agencje, firmy prywatne, instytucje, lub grupy osób fizycznych.

Czas czytania: 10 minut

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2022

Carsharing – alternatywa dla posiadania samochodu

Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. W niektórych miastach mogą korzystać ze specjalnie wydzielonych miejsc parkingowych, wjeżdżać na ulice z ograniczonym ruchem, oraz poruszać się buspasami.

W obszarach o mniejszej gęstości zaludnienia carsharing jest trudniejszy do wprowadzenia ze względu na małą ilość alternatywnych do samochodu środków transportu i potencjalnie większy dystans, który użytkownicy pokonują.

Carsharing jest jednym z rozwiązań na zmniejszenie natężenia ruchu w centrach dużych miast, jak i odciążenie środowiskowe. Dodatkowo wymiana samochodów prywatnych na dostępne w usłudze zmniejsza zapotrzebowanie na miejsca parkingowe.

Możliwość wypożyczenia auta za niewielkie pieniądze, bez konieczności martwienia się o parkowanie, tankowanie, ubezpieczenie i inne bolączki związane z posiadaniem samochodu, może być dla wielu osób prostym i dobrym rozwiązaniem.

Jeżeli ktoś potrzebuje samochodu przez cały miesiąc i przeliczy, ile będzie kosztował wynajem samochodu carsharingowego na tak długi okres, to koszty będą wysokie. Przy takim modelu korzystania tańsze może się okazać posiadanie własnego samochodu. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście samochód, który posiada użytkownik, wykorzystywany jest codziennie, 24 godziny na dobę. Jeżeli potrzebuję pojazd na kilka godzin w ciągu dnia, to szala przechyla się w kierunku carsharingu. Wykorzystując komunikację publiczną z usługami taxi opartymi na aplikacji i usłudze carsharingu, będzie to z tańsze i bardziej ekologiczne rozwiązanie.

Pozytywne strony systemu carsharing

  • stosowanie tego systemu zwiększa intensywność wykorzystania pojazdów w ciągu doby, co prowadzi do zahamowania wzrostu liczby samochodów rejestrowanych prywatnie
  • statystyki wskazują że jeden pojazd typu carsharing zastępuje do 15 samochodów prywatnych
  • system carsharing pozwala zmniejszyć korki i odzyskać dla pieszych chodniki często zastawione przez samochody
  • ponad 25% użytkowników systemu carsharing rezygnuje z zakupu auta i jeździ o 44% mniej niż przeciętni kierowcy
  • korzystanie z systemu carsharing może być tańsze niż posiadanie własnego pojazd w przypadku gdy nie robi się przebiegu większego niż 10 tys. kilometrów rocznie
  • mniej samochodów na drogach to mniejsze zużycie paliwa, a mniejsze zużycie paliwa to mniej spalin i CO2 w powietrzu
  • mniej samochodów parkujących w mieście, czy przemieszczających się na co dzień jego ulicami, to mniejsze obciążenie infrastruktury drogowej i większe bezpieczeństwo ruchu

W Polsce, w 2021 roku, w Centralnej Bazie Pojazdów, zarejestrowanych było ponad 38 milionów samochodów. Pod tym względem znajdujemy się w ścisłej czołówce państw na świecie. Konsekwencją tej sytuacji są zakorkowane miasta. Według badań samochody prywatne wykorzystywane są średnio 2 razy w ciągu doby, głównie na krótkich dystansach i są w ruchu od 1 do 2 godzin. Pozostały czas, to postój zabierający miejsce w przestrzeni publicznej.

Z wynajmu aut na minuty coraz częściej korzystają też firmy, rezygnując z rozwoju własnych flot. Na takie decyzje wpływ miała m.in. pandemia i przejście pracowników na pracę zdalną, a następnie na system hybrydowy. Firmy podpisują umowę otwartą i dzięki temu ich pracownicy mają dostęp do tego typu pojazdów.

Carsharing
Carsharing

Carsharing – model biznesowy

Carsharing to model biznesowy wypożyczalni samochodów, gdzie możliwe jest wypożyczanie samochodu na krótki czas. Jest on atrakcyjny dla klientów, którzy sporadycznie korzystają z pojazdu. Organizacja wynajmu samochodów w tym modelu może być komercyjna, lub użytkownicy są zorganizowani jako spółki, instytucje publiczne, spółdzielnie lub ugrupowania.

Usługi carsharing prowadzone są m.in przez: firmy – Autolib, City Car Club, Greenwheels, Stadtmobil, Zipcar czy CityBee, tradycyjne wypożyczalnie samochodów – Hertz on Demand, Enterprise CarShare, Avis On Location, Uhal Car Share, producentów samochodów – car2go Daimler, DriveNow BMW i Quicar Volkswagen.

W 2019 roku w okresie przed pandemią COVID-19 na polskim rynku carsharingu działało dziewięciu dostawców.

Zasada działania usługi

Technologie do obsługi carsharing różnią się miedzy sobą: od prostych systemów z wymianą kluczyków i zapisywaniem w księgach, do skomplikowanych, kompleksowych systemów komputerowych. Mali operatorzy mają jedno lub dwa miejsca parkingowe dla swoich samochodów. Bardziej zaawansowane systemy zezwalają na rozpoczęcie i zakończenie korzystania z usługi w dowolnym miejscu parkingowym w strefie działania operatora.

Rozwój technologii mobilnych i internetu pozwolił na łatwy dostęp do aut stojących w centrum miast. Mieszkańcy po wcześniejszej rejestracji w systemie, za pomocą internetu lub aplikacji mobilnej, mają możliwość wypożyczenia i zwrotu samochodu. Na interaktywnej mapie klient znajduje dostępne samochody, wybiera dogodną dla siebie lokalizację. Udaje się na miejsce, przykłada kartę klienta lub smartfon do specjalnego czytnika, w ten sposób autoryzuje dostęp do samochodu. Kluczyki są wewnątrz pojazdu, samochód jest w pełni sprawny, zatankowany, wystarczy wpłacić kaucję i jechać. Po zakończeniu użytkowania, auto można zostawić w dowolnej lokalizacji. Samochody wykorzystywane w systemie są zazwyczaj nowe, lub 2-3 letnie, różnych marek, niskoemisyjne: elektryczne, hybrydowe, spalinowe spełniające normę Euro6.

W systemie carsharing zazwyczaj płaci się tylko za czas i przejechane kilometry, czyli za to, co rzeczywiście się wykorzystało. Rachunek wystawiany jest po oddaniu pojazdu. Paliwo, opłaty za parking w płatnych strefach parkowania, pełne ubezpieczenie, również od nieszczęśliwych wypadków, oraz wszelkie koszty związane z eksploatacją samochodu są po stronie operatorów systemu.

Carsharing w Polsce – model biznesowy

Firmy oferujące tego rodzaju usługi pojawiły się w większości dużych miast Polski. W zależności od miejsca, oferta i stawki różnią się między sobą. W ofertach dostępny jest pełen przekrój modeli, od dwuosobowych smartów, przez rodzinne combi, po samochody sportowe i typowo dostawcze.

Kolejny możliwy etap rozwoju rynku usług carsharingowych to wejście do miast średnich oraz małych. Dziś takie inicjatywy się pojawiają, ale często są to floty oparte na kilku samochodach. W Niemczech usługi carsharingowe funkcjonują nawet w niektórych wsiach

Najczęstsze motywy wynajęcia auta w systemie carsharing w Polsce

  • chęć kupienia większych przedmiotów, które ciężko przewieźć rowerem lub tramwajem
  • podróż na trasie dom – lotnisko – dom
  • podróż na trasie dom – praca – dom
  • wyjazdy poza miasto w charakterze wycieczkowym lub służbowym

Obecnie w 2022 działa sześciu dostawców usługi carsharing:
4MOBILITY
EASYSHARE
GREENGOO
PANEK CarSharing
TRAFICAR
WOZIBUS

Zawiesiły swoją działalność:
CITYBEE, CITYBUS, CLICK2GO, ECAR od Taurona, ETNA Carsharing, INNOGY GO!, MiiMOVE, OMNI, PGE Mobility, PKP Mobility, VOZILLA

Carsharing

Carsharing – P2P – person to person

W usłudze Carsharing P2P (person-to-person) to prywatne osoby wypożyczają swoje samochody innym na krótki czas. Typową flotę zastępuje tu flota złożona z samochodów właścicieli, którzy przystąpili do usługi. Dzięki temu osoby prywatne mogą zarabiać wynajmując prywatny samochód, kiedy z niego nie korzystają.

Do sprawnego działania systemu wykorzystuje się strony internetowe. Pozwalają one na łatwą komunikacje pomiędzy właścicielem samochodu a wynajmującym, rezerwacje pojazdów i przeprowadzenia płatności za wypożyczenie. Niektóre serwisy umożliwiają dodatkowo zautomatyzowaną usługę wykupu ubezpieczenia OC, czy assistance.

Carsharing P2P jest rodzajem symbiozy. Właściciel zarabia na wynajmie, a wynajmujący ma możliwość użytkować samochód, w chwilach kiedy tego potrzebuje. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które używają samochodu sporadycznie, lub są posiadaczami kilku pojazdów.

Negatywne strony systemu Carsharing P2P

Z użyczeniem prywatnego samochodu innej osobie wiąże się ryzyko zniszczenia, stłuczki, kradzieży albo awarii. Najemca ma możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia na okres korzystania z samochodu, jednak nie wszystkie zabezpieczenia są obowiązkowe. Będąc zarówno wynajmującym, jak i najmującym, trzeba brać pod uwagę wystąpienie ewentualnych szkód.

Kolejnym minusem jest łamanie przepisów ruchu drogowego przez najemcę pojazdu. Kamery drogowe i fotoradary na podstawie numerów rejestracyjnych namierzają właściciela pojazdu. Niespodzianką może się więc okazać otrzymanie mandatu za nie swoje wykroczenie. Kłopot polega na tym, że wiąże się to z próbą wyegzekwowania środków od najemcy. Na podstawie zawartej umowy można jednak udowodnić, że w czasie popełnienia wykroczenia samochód był obiektem najmu. Wiąże się to z dodatkowym zaangażowaniem ze strony wynajmującego w celu wyjaśnienia sprawy.

Historia rozwoju systemu carsharing

  • 1948 rok – pierwszy artykuł w Selbstfahrergenossenschaft o programie wspólnego użytku samochodów spółdzielni mieszkaniowej w Zurychu w roku 1948
  • 1968 rok – w Amsterdamie powstaje projekt Witkar opierający się na małych elektrycznych pojazdach, elektronicznie sterowanymi rezerwacjami i bezobsługowym oddawaniu pojazdów. W planach była budowa dużej liczby stacji, obejmujących cały obszar miasta. Projekt przetrwał do połowy lat 1980 roku, lecz ostatecznie został porzucony
  • 1977 rok – w Suffolk w Wielkiej Brytanii rozpoczął się pierwszy oficjalny brytyjski eksperyment carsharingowy. Schemat nie zakładał wypożyczanie swojego samochodu, lecz miejsca w swoim samochodzie tzw. Rideshaering
  • w latach 1980 – 1990 powstają małe nie przynoszące zysku systemy, w Szwajcarii, Niemczech, Szwecji, Holandii, Kanadzie i USA
  • 2008 rok – kilka wypożyczalni samochodów tworzy własne serwisy carsharing: Hertz on Demand, WeCar, Uhaul Car Share, Avis On Location
  • 2012 rok – Zipcar zostaje największym operatorem na świecie usługi carsharing. Posiada on 730 tysięcy członków na całym świecie i oferuje do wypożyczenia 11 tysięcy samochodów w miastach i na ponad 300 kampusach uczelni w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Austrii
  • 2010 rok – Zipcar posiada 80% rynku carsharingowego w USA i 50% na całym świecie
  • 2010 rok – zaczęło się formować nowe podejście do carsharingu, a mianowicie peer-to-peer (person to person)
  • 2016 rok – carsharing stał się niezwykle popularny w wielu miastach na całym świecie – korzysta z niego ponad 8 milionów osób, używając około 140 tysięcy pojazdów
  • 2019 rok – w okresie przed pandemią COVID-19 na polskim rynku carsharingu działało dziewięciu dostawców usługi wypożyczania samochodów na minuty
  • 2022 rok – w Polsce działa 6 dostawców usługi carsharing, a 11 firm z powodów finasowych zawiesiło swoją działalność

źródło: materiały prasowe
carsharing.org
autonaminuty.org

Transport ekologiczny – dodatkowe informacje:
biopaliwo, buspass, carbon offset, carpooling, carsharing, dekarbonizacja transportu, elektromobilność, mikromobilność, etykieta energetyczna dla opon samochodowych, ekojazda – ecodriving (podstawowe zasady jazdy ekonomicznej), ekonomiczna eksploatacja samochodu, inteligentne miasto, inteligentny parkingi, kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa, parking P&R, samochody elektryczne (BEV), samochody zero i niskoemisyjne, smart mobility, smog, strefa Tempo 30, strefa czystego transportu, strefa ograniczonego ruchu, strefa zakazu ruchu, ścieżka rowerowa, ślad węglowy (carbon footprint), transport publiczny, transport zbiorowy, turystyka ekologiczna, urządzenie transportu osobistego (UTO), wykluczenie komunikacyjne, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zielona kerozyna, zielony amoniak, zielony metanol, zielony wodór, zmiany klimatu

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne
, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Przewiń do góry
X