Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska naturalnego.
Żeby auto zużywało mniej paliwa wystarczy o nie dbać, a także jeździć płynnie i przepisowo.
Czas czytania: 12 minut
Ostatnia aktualizacja: 30.11.2022
Spis treści
- Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj stan techniczny swojego samochodu
- Zadbaj o odpowiednie ciśnienie, rodzaj, oraz stan opon samochodowych
- Nie przewoź zbędnych przedmiotów we wnętrzu pojazdu
- Zadbaj o aerodynamikę pojazdu
- Rozsądnie korzystaj z klimatyzacji
- Zwróć uwagę na odpowiedni rodzaj paliwa
- Ogranicz stosowanie elektronicznych gadżetów zamontowanych w samochodzie
- Planuj trasę
- Częściej korzystaj z transportu publicznego
Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj stan techniczny swojego samochodu
1. Wymieniaj olej na bieżąco
Im starszy olej, tym wyższą ma lepkość, tym samym rosną wewnętrzne opory jednostki. Zużyty olej może zwiększyć zużycie paliwa o 3%.
Najniższe zużycie paliwa zapewniają niskooporowe oleje syntetyczne, ale nie każdy starszy silnik dobrze znosi ich zastosowanie. W razie wątpliwości lepiej wybrać olej o parametrach zalecanych przez producenta.
Uwaga! W żadnym wypadku nie należy przekraczać terminów wymiany oleju silnikowego.
2. Sprawdzaj stan świec i wtryskiwaczy
Zużyte świece przyczyniają się do większego zapotrzebowania na paliwo. Rozregulowany lub niesprawny silnik będzie zużywał o wiele więcej paliwa.
W samochodach z silnikami benzynowymi warto pamiętać o regularnej wymianie świec. W dieslach, oraz autach z instalacjami gazowymi, raz na czas dobrze jest skontrolować czy poprawnie działają wtryskiwacze. Testu wtryskiwaczy można dokonać elektronicznie, za pomocą komputera diagnostycznego.
3. Sprawdzaj stan przepływomierza oraz sondy lambda
Jeżeli przepływomierz jest zepsuty sterownik silnika nieprawidłowo dawkuje paliwo. Rozkalibrowana sonda lambda może podwyższyć zużycie paliwa o 15%.
Uwaga! Czasami po zastosowaniu tanich podróbek to właśnie po wymianie przepływomierza na nowy wzrasta spalenie paliwa. Tanie części mogą mieć inne parametry niż oryginalne części.
4. Regularnie wymieniaj filtr powietrza
Filtry brudzą się z upływem czasu, zaś błoto, kurz i owady potrafią je zatkać. Czym gorszy jest dopływ powietrza do silnika, tym będzie on miał mniejszą sprawność. Samochód będzie wolniejszy, a zużycie paliwa wzrośnie nawet o 10%.
5. Sprawdzaj stan zawieszenia samochodu
Zużyte koła, stare amortyzatory, wygięte półosie, pęknięte sprężyny, wszystko to zwiększa opory toczenia.
6. Sprawdzaj stan hamulców
Klocki hamulcowe muszą swobodni poruszać się w zaciskach hamulcowych. Wystarczy, że zaciski hamulców są skorodowane, lub brudne, żeby klocki nie cofały się całkiem po hamowaniu. Koła obracają się wtedy ze zwiększonym oporem, co przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa nawet o 5%.
7. Sprawdzaj zbieżność kół
Niewłaściwe ustawienie zbieżności kół zwiększa zużycie paliwa o kilka procent.
Zadbaj o odpowiednie ciśnienie, rodzaj, oraz stan opon samochodowych
1. Dbaj o odpowiednie wyważenie i ciśnienie w oponach
Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia, przyspiesza zużywanie się opon, podnosi średnie spalanie paliwa. Redukcja oporów toczenia o nawet 0,2 bara może zmniejszyć zużycie paliwa o 2-3%. Największe opory wynikają z tego, że na styku z nawierzchnią opona się ugina. Czym to ugięcie jest większe, tym więcej pracy trzeba wykonać, żeby koło mogło się obrócić. Uginanie się opony to przyczyna nawet ponad 90% oporów jej toczenia.
Uwaga! Najbardziej ugina się opona niedopompowana. Niedopompowane koło w przypadku obciążonego samochodu, ma opory toczenia zwykle o kilkadziesiąt procent wyższe niż wówczas, gdy ciśnienie jest prawidłowe. Oklapnięta opona rozgrzewa się do tak wysokich temperatur, że grozi jej to zniszczeniem, a na łuku drogi zsunięciem z obręczy.
Uwaga! Istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ma także nierównomierne napompowanie opon. W trakcie hamowania mogą one stać się przyczyną poślizgu.
Uwaga! W instrukcji obsługi każdego samochodu można sprawdzić, jakie powinno być optymalne ciśnienie w oponach.
Uwaga! Ciśnienie powinno być kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu, przed dłuższymi podróżami, lub jazdą z dużą prędkością. Dokonując tej czynności należy przestrzegać zasady, że aby uzyskać wiarygodny pomiar, opony nie powinny być rozgrzane długą jazdą lub wysoką temperaturą zewnętrzną.
Odpowiednia ilość powietrza w oponach wydłuży dystans, który przejeżdżasz na jednym bako o 3%, a każde 10 litrów benzyny, które nie zużyjesz, spowoduje, że w atmosferze będzie o o 24 kilogramy dwutlenku węgla mniej. Poza tym im lepiej napompujesz opony, tym dłużej będzie ci służyć.
2. Stosuj odpowiedni rodzaj opon
Coraz więcej producentów opon wprowadza do swojej oferty opony niskooporowe typu fuel-saver czy energy-saver. Opony te charakteryzują się mniejszymi oporami toczenia co pozwala na oszczędzanie paliwa.
Czym węższa opona tym mniejsze opory toczenia. Im mniejsze opory toczenia, tym niższe spalanie paliwa. Opona węższa o 1 cm ma mniejszy opór aerodynamiczny o 1,5%. W aucie średniej wielkości różnica w zużyciu paliwa, w zależności od tego czy samochód poruszał się na oponach niskooporowych czy zwykłych, w tym samym rozmiarze, może przekroczyć 0,5l/100km.
Najmniejsze opory toczenia mają opony wąskie i twarde, ale trzeba uważać, żeby nie przesadzić z tymi parametrami, bo ucierpi na tym przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Obniżenie oporów toczenia z reguły uzyskuje się stosując twardsze mieszanki gumy, oraz inną konstrukcję nośną.
Montaż takiego ogumienia, pozwoli również na osiągnięcie dłuższych przebiegów pomiędzy wymianami opon. Z testów wynika, że żywotność opon niskooporowych jest większa o około 30%.
Zmniejszenie oporów toczenia wpływa także na zmniejszenie hałasu, jaki wytwarzają opony w kontakcie z asfaltem. Z kolei z powodu wyższego ciśnienia i twardości gumy musimy się liczyć z odczuwalną utratą komfortu przy jeździe po nierównych nawierzchniach.
Uwaga! Decydując się na zakup tego rodzaju ogumienia wybierz najlepszy model z możliwych, o najnowszej konstrukcji
Uwaga! Decydując się na zakup opon niskooporowych (ekoopon), należy pamiętać, iż charakteryzują się one dłuższą drogą hamowania (o kilka metrów) w stosunku do najlepszych dostępnych na rynku opon tradycyjnych.
3. Regularnie zmieniaj opony
Opony zimowe w lecie to dodatkowo kilkanaście złotych wydanych na stacji benzynowej.
Nie przewoź zbędnych przedmiotów we wnętrzu pojazdu
Przewożenie bagażu lub dodatkowych pasażerów oznacza większe wydatki
Każdy zbędny przedmiot przewożony w samochodzie powoduje, że pojazd potrzebuje więcej energii żeby móc się poruszać. Dlatego warto usunąć z bagażnika lub wnętrza pojazdu zbędne przedmioty.
Masa pojazdu ma istotny wpływ na zużycie paliwa, ale nie da się łatwo oszacować, jak dodatkowe obciążenie samochodu (rzeczami przewożonymi w jego wnętrzu), wpływa na zwiększenie zużycia paliwa. Wiele zależy od tego jaki procent ogólnej wagi samochodu stanowi dodatkowy ładunek, bo 100 kg w dużym samochodzie oznacza coś innego niż taka sama masa w małym aucie. Jak również od tego jak eksploatowany jest pojazd. Podczas jednostajnej jazdy dodatkowy ładunek ma mniejsze znaczenie niż w ruchu miejskim, gdzie często się rusza i hamuje.
Zadbaj o aerodynamikę pojazdu
Zdejmij z dachu pusty bagażnik
Jazda z pustym bagażnikiem dachowym niepotrzebnie obciąża pojazd, pogarsza jego właściwości aerodynamiczne i w konsekwencji powoduje większe zużycie paliwa.
Wpływ bagażników rowerowych i boksów dachowych na zużycie paliwa nie zależy od masy, lecz powodowanego przez nie oporu aerodynamicznego. Im wyższa prędkość samochodu, tym większy wpływ na zużycie paliwa.
Podczas jazdy miejskiej przy prędkościach 50-60 km/h różnica po zamontowaniu bagażnika rowerowego może być niemal niezauważalna. Na autostradzie przy prędkości 140 km/h samochód z rowerami na dachu może palić nawet dwukrotnie więcej paliwa. Żeby zatem nieco ograniczyć zużycie paliwa warto zmniejszyć prędkość samochodu do 100 km/h.
Rowery lepiej przewozić, korzystając z uchwytów zamontowanych z tyłu samochodu, a zimą odśnieżać samochód, bo warstwa śniegu na dachu zwiększa zużycie paliwa.
Rozsądnie korzystaj z klimatyzacji
Przyjemny chłód w aucie kosztuje niezależnie od tego czy mamy do czynienia z kompresorem napędzanym paskiem od silnika, czy tak jak w hybrydach z klimatyzacją elektryczną. Pracujący kompresor stawia silnikowi znaczny opór.
W zależności od wielkości auta i rodzaju klimatyzacji układ pochłania nawet kilka kilowatów mocy, która bierze się w samochodzie ze spalania paliwa. Im większa różnica temperatur między wnętrzem kabiny, a otoczeniem auta, tym bardziej wzrasta zużycie paliwa.
1. Nie wykorzystuj pełnej mocy klimatyzacji
Klimatyzacja w ciągu kliku minut po włączeniu może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 4 l/100 km. Dzieje się tak, gdy temperatura na zewnątrz wynosi 30°C a chcemy wewnątrz pojazdu obniżyć ją do 22°C.
Późniejsze utrzymanie stałej temperatury może nas kosztować od 0,7 do 2 l/100 km. Łatwo też o przeziębienie, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6°C, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz.
Uwaga! Sposobem na niewielkie obniżenie kosztów klimatyzacji jest włączanie wraz z nią zamkniętego obiegu powietrza.
2. Mniej zapłacimy za korzystanie z klimatyzacji podczas jazdy na autostradzie niż w ruchu miejskim
Nawet o 20% wzrasta zużycie paliwa gdy korzysta się z klimatyzacji w ruch miejskim. Gdy poruszasz się z prędkością poniżej 60 km/h w ruchu miejskim, lepszym rozwiązaniem jest wyłączenie klimatyzacji i chłodzenie wnętrza przez otwarte okna.
3. Jeżeli jeździsz drogą szybkiego ruchu zamknij okno żeby nie zwiększać oporu powietrza
4. Zwracaj uwagę na to, gdzie parkujesz samochód
Staraj się znaleźć zacienione miejsce. Przed zbyt dużym nagrzaniem pojazdu chronią specjalne maty, dlatego warto z nich korzystać. Zostawiając samochód w bezpiecznym miejscu można lekko uchylić okna.
Zwróć uwagę na odpowiedni rodzaj paliwa
- staraj się używać paliwa o najmniejszej możliwej liczbie oktanów – Dla normalnego użytkownika nie będzie żadnej odczuwalnej różnicy między zwykłymi markowymi paliwami a premium, o wyższej liczbie oktanowej. Paliwa premium rzeczywiście są lepsze od przeciętnego, ale żeby to wykorzystać w naszym samochodzie, komputer musi być specjalnie przestrojony pod dokładnie to paliwo. Dzieje się tak w samochodach rajdowych, które wykorzystują 100% potencjału paliwa, bo liczy się każda setna część sekundy. Zwykły użytkownik nawet gdy ściga się spod świateł, nie wykorzysta pełnego potencjału paliwa premium, a procentowe wahania są dla niego niewyczuwalne. Zwykłe paliwa dostępne na stacjach spełniają wszystkie europejskie normy, jak również te wymagane przez producentów, dlatego w pełni wystarczają do codziennego użytkowania samochodu.
- nie zwracaj uwagi na markę stacji benzynowej – w Polsce benzyną handluje kilka różnych firm, od polskiego Orlenu, Lotosu, po zagraniczne BP, Shell czy Statoil. Paliwo różni się między nimi praktycznie tylko nazwą, bo i tak pochodzi z kilku hurtowni w Polsce. Jeżeli boisz się „chrzczonego” paliwa, to nie zależy to od właściciela rafinerii, tylko od konkretnej stacji. Wybierz najtańszą stację w okolicy, ale uważaj na nieznane stacje benzynowe. Jeśli nie wiesz gdzie w nowym miejscu (mieście) znaleźć tanią stację benzynową, nie kręć się bez celu szukając kilku groszy różnicy. Spalisz w ten sposób więcej paliwa, niż zaoszczędzisz pieniędzy.
Ogranicz stosowanie elektronicznych gadżetów zamontowanych w samochodzie
Najbardziej prądożerne w samochodzie są ogrzewanie tylnej szyby, ogrzewanie foteli samochodowych, rozbudowane zestawy audio.
Planuj trasę
- przed wyruszeniem w podróż, gdy ma się do pokonania nieznaną trasę, poświęć trochę czasu na jej zaplanowanie – opracowując trasę sprawdź, czy na drodze nie napotkasz remontów lub innych utrudnień. Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu, paliwa, obniży poziomu emisji CO2 i zapewne niepotrzebnego stresu.. Doskonałym rozwiązaniem jest korzystanie z nawigacji satelitarnej.
- zamiast jednego dnia jechać do sklepu, a drugiego na pocztę, załatw wszystko w jednym terminie
- staraj się omijać zatory drogowe – warto pojechać okrężną droga, małymi uliczkami, byle płynnie i z możliwością wrzucania innych biegów niż jedynka i dwójka.
Częściej korzystaj z transportu publicznego
Umów się ze znajomymi, sąsiadami na wspólną podróż do pracy. Wybieraj częściej transport publiczny lub rower
Okazuje się, że około 25% wszystkich podróży samochodem odbywa się na dystansie poniżej 2 kilometrów, a 50% poniżej 5 kilometrów. Auto zużywa najwięcej paliwa podczas pierwszych 4 km jazdy, ze względu na nierozgrzany silnik. Krótkie podróże są wyjątkowo nieekonomiczne.
Takie wyjazdy można spróbować łączyć lub rozważyć skorzystanie z transportu publicznego. Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie przejechanie tych kilku kilometrów rowerem. Jeżeli krótkie przejazdy wiążą się z dojazdem do miejsca pracy, można zorganizować grupę przyjaciół wzajemnie się podwożących. Jest to najlepszy sposób na zredukowanie kosztów i przy okazji zmniejszenie poziomu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
źródło: materiały prasowe
Transport ekologiczny – dodatkowe informacje:
bioetanol, biopaliwo, buspass, carbon offset, carpooling, carsharing, dekarbonizacja transportu, elektromobilność, mikromobilność, etykieta energetyczna dla opon samochodowych, ekojazda – ecodriving (podstawowe zasady jazdy ekonomicznej), ekonomiczna eksploatacja samochodu, hyperloop, inicjatywa ReFuelEU Aviation, inteligentne miasto, inteligentny parkingi, kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa, kolei lewitująca (Maglev), MagRail, paliwa alternatywne, paliwa syntetyczne, paliwo HVO, parking P&R, Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure (AFIR), samochody autonomiczne, samochody elektryczne (BEV), samochody zero i niskoemisyjne, samochody z silnikiem diesla, smart mobility, smog, strefa Tempo 30, Strategia Wodorowa, strefa czystego transportu, strefa ograniczonego ruchu, strefa zakazu ruchu, ścieżka rowerowa, ślad węglowy (carbon footprint), transport lotniczy (powietrzny), transport publiczny, transport zbiorowy, turystyka ekologiczna, urządzenie transportu osobistego (UTO), wykluczenie komunikacyjne, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zielona kerozyna, zielony amoniak, zielony metanol, zielony wodór, zmiany klimatu, zrównoważone paliwa lotnicze (SAF)
Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne
Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.
Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)
Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.
Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie