Samochody zero i niskoemisyjne

Samochody zero i niskoemisyjne

Obecnie na rynku samochodów osobowych panuje olbrzymie zamieszanie. Powstało co najmniej kilkanaście różnych rodzajów napędów i łatwo się wśród nich pogubić. Jesteśmy również świadkami rewolucyjnych zmian związanych z elektromobilnością. Klasyczne samochody z silnikami spalinowymi zaczynają odchodzić do lamusa, a kierowcy szukać sposobów na na bardziej zrównoważony transport, który nie szkodzi środowisku, a co za tym idzie nam, naszym dzieciom i przyszłym pokoleniom.

Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne. Wybór staje się znacznie prostszy, kiedy zrozumiemy, czym dane napędy samochodów osobowych się od siebie różnią.

Samochody sportowe i terenowe pochłaniają ogromne ilości paliwa. Powinny jeździć w trudno dostępnym terenie, w górach, po błotach, szutrach. Nie potrzebujemy ich jednak na asfaltowych drogach.

Na temat samochodów z klasycznymi silnikami spalinowymi zostało już prawie wszystko powiedziane i napisane. Znamy je od podszewki, nie ma się zatem nad czym rozwodzić. Warto tylko przypomnieć ich podstawowe wady i zalety.

Przyszłością motoryzacji są nowe technologie i pojazdy o napędzie hybrydowym, elektrycznym i wodorowym. Czym zatem różnią się od siebie hybrydy? Jakie są wady i zalety samochodów elektrycznych? Czy pojazdy z napędem wodorowym stanowią przyszłość motoryzacji?

Pamiętaj! Spaliny wydalane przez samochody są głównym powodem zanieczyszczenia powietrza i przyczyną zmian klimatu. Możesz zredukować liczbę przejechanych kilometrów, a tym samym ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery, chodząc pieszo, jeżdżąc na rowerze, korzystając z komunikacji publicznej, zabierając się do pracy lub szkoły jednym samochodem z sąsiadami.

zobacz:
Turystyka ekologiczna
Transport ekologiczny

Jaki rodzaj napędu wybrać?

Do niedawna duża popularnością cieszyły się samochody z silnikiem diesla, ale w sytuacji zrównania się cen benzyny i oleju napędowego szala mocno przechyliła się w stronę aut benzynowych. Auta z silnikami diesla lepiej sprawują się na długich trasach niż w mieście, ale ilu kierowców przejeżdża rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, żeby zakup droższego diesla się opłacił. Dylemat diesel czy benzyna może być dla niektórych dylematem czysto emocjonalnym, a nie finansowym. Jedni wolą jak pod ich maską warczy silnik diesla, a inni benzynowy.

Przed kierowcami otwierają się nowe możliwości wyboru, nowocześniejsze, bezpieczniejsze i tańsze w eksploatacji. Napęd hybrydowy, czy elektryczny to już nie pieśń przyszłości ale realny wybór. A za zakrętem już czai się napęd wodorowy i inne alternatywne źródła energii dla naszego samochodu.

Wybór rodzaju napędu w zależności od przeznaczenia samochodu

Auto do miasta – jazda tylko po mieście i okolicach

  • z małym silnikiem benzynowym, najlepiej bez doładowania
  • hybryda
  • pojazd elektryczny

Auto do normalnej eksploatacji – jazda po mieście i okolicach, kilka razy w roku dłuższa trasa

  • z prostym, doładowanym, nieskomplikowanym silnikiem benzynowym
  • diesel – pod warunkiem, że samochód będzie się regularnie używało na trasach szybkiego ruchu w celu przepalenia filtra cząsteczek stałych DPF
  • pojazd z instalacją LPG

Auto na dłuższe trasy

  • z mocnym silnikiem benzynowym – auto tańsze w zakupie i eksploatacji, ale z wysokim zużyciem paliwa
  • diesel – samochód o niskim spalaniu, ale z droższą ceną zakupu i wyższymi kosztami eksploatacji

Auto do jazdy za grosze

  • z prostym silnikiem benzynowym
  • pojazd z instalacją LPG
  • pojazd z instalacją CNG

Kwestia dofinansowania na zakup samochodu

Kwestia dofinansowania za zakup samochodu od lat budzi kontrowersje. Nie brakuje opini, które w wykorzystaniu takiego instrumentu widzą sposób na wsparcie producentów samochodów.

Przez lata rządy i władze regionalne państw Europy Zachodniej, oraz Wielkiej Brytanii, zachęcały do kupowania diesli poprzez dopłaty, niższy podatek drogowy czy ulgi dotyczące opłat za parkowanie. Ekologiczności diesli dowodził wówczas niski stopień emisji CO2. W 2012 roku Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że spaliny z silników Diesla są kancerogenne, a emitowane przez nie tlenki azotu czy cząstki stałe przyczyniają się do zachorowalności na astmę, zawałów serca oraz alergii. Obecnie rządy chcą pozbyć się diesli i znów są gotowe za to zapłacić.

Z drugiej strony w dziewięciu stanach USA wprowadzono opłaty, którymi obciążani są właściciele samochodów napędzanych elektrycznie. Wynoszą one od 50 do 200 dolarów i mają pokryć brak wpływów do budżetu związany z faktem, że ich kierowcy nie kupują paliwa, w którego cenę wliczony jest podatek drogowy.

Wady i zalety poszczególnych rodzajów napędu samochodu

Samochody z silnikiem benzynowym
Silnik benzynowy jest prosty i niezawodny, ale do tej pory spalał sporo paliwa. Jednak ogromna konkurencja miedzy producentami samochodów, oraz podwyższające się normy emisji spalin wymusiły na konstruktorach stworzeniem nowych jednostek napędowych.

Samochody z silnikiem wysokoprężnym – diesel
Silniki wysokoprężne są niezwykle popularne, co jest zasługą szybkiego rozwoju technologicznego, jaki obserwujemy od kilkunastu lat. Do standardu napędów diesel należy turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, koła dwumasowe.

Samochody z napędem hybrydowym
Napęd hybrydowy pozwala znacząco obniżyć koszty użytkowania samochodu, co przekłada się na spore oszczędności. Auta hybrydowe są obecnie poważną alternatywą dla samochodów z napędem konwencjonalnym.

Samochody z napędem elektrycznym
Samochody elektryczne reklamowane są jako zero emisyjne i wydaje się, że to do nich będzie należała przyszłość motoryzacji. Jeszcze do niedawna wydawało się, że pojazdy elektryczne nie mają szans w starciu z tymi spalinowymi.

Samochody z instalacją LPG na gaz typy propan-butan
W Polsce, oraz w Europie nie ma najmniejszego problemu ze znalezieniem stacji tankowania gazu propan – butan. Do montażu instalacji LPG zachęcają przede wszystkim niskie ceny paliwa, nawet jeżeli auto zużywa więcej gazu niż benzyny. Jednak nie we wszystkich samochodach taka instalacja się sprawdza.

Samochody z instalacją CNG na gaz typu metan
Na razie trudno określić rozwój tego rodzaju zasilania. Instalacja CNG mocno ingeruje w konstrukcję samochodu, czyniąc go też znacznie cięższym, dlatego w grę wchodzą tylko auta fabrycznie przystosowane do zasilania metanem.

Samochody z napędem wodorowym
Wodór jest często nazywany paliwem przyszłości, które już niedługo będzie napędzać większość samochodów. Ogromną zaletą pojazdów wodorowych jest to, że nie produkują żadnych zanieczyszczeń. Nie wymagają również wielogodzinnego ładowania akumulatorów.

Przydatne informacje

Podstawowe informacje na temat transportu
Transport to w prostych słowach przemieszczanie ludzi, ładunków w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków transportu. Transport należy do sektorów gospodarki o najbardziej szkodliwym wpływie na środowisko naturalne i zdrowie.

Ekojazda (ecodriving) czyli podstawowe zasady jazdy ekonomicznej
Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego. Kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć zużycie podzespołów samochodu, dba o środowisko poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu.

Ekonomiczna eksploatacja samochodu
Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska.

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa
Jak zmniejszyć zużycie paliwa czyli kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa m.in. zasada zwolnij i jedź, dostosowanie prędkość poruszania się samochodem do tzw. zielonej fali, optymalne, ekonomiczne tempo jazdy samochodem.

Samochody zero i niskoemisyjne
Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.

Carsharing
Carsharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów osobowych. Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. Carsharing stanowi uzupełnienie dostępnej komunikacji zbiorowej.

Carpooling
Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Polega na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do danego miejsca na tych samych trasach.

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych
Wzór i zasady etykietowania opon określone unijnym rozporządzeniem. Zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony, określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo, oraz poziom generowanego hałasu.

Exit mobile version
X