Samochody z silnikiem wysokoprężnym – diesel

Samochody z silnikiem wysokoprężnym - diesel - wlaczoszczedzanie.pl - Flickr / @ Tom Barisi /CC BY ND 2.0

Silniki wysokoprężne są niezwykle popularne, co jest zasługą szybkiego rozwoju technologicznego, jaki obserwujemy od kilkunastu lat. Do standardu napędów diesel należy turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, koła dwumasowe. Cały czas rośnie ciśnienie wtrysku, a obniża się za to stopień sprężania. Niestety technika pozwalająca jeździć oszczędnie przy wysokiej kulturze pracy i wysokim momencie obrotowym wymaga nadspodziewanie wysokich wydatków. Czynności eksploatacyjne związane z wymianą filtra cząsteczek stałych, sprzęgła z kołem zamachowym, czy regeneracja wtryskiwaczy sporo kosztują i mogą obniżyć zysk z niższego spalania jednostek wysokoprężnych. Filtry DPF ani nie obniżają kosztów, ani też nie funkcjonują zadowalająco we wszystkich warunkach.