Samochody osobowe zero i niskoemisyjne
Pixabay / @ paulbr75 / CC0

Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.


Jaki rodzaj napędu wybrać?

Do niedawna duża popularnością cieszyły się samochody z silnikiem diesla, ale w sytuacji zrównania się cen benzyny i oleju napędowego szala mocno przechyliła się w stronę aut benzynowych. Auta z silnikami diesla lepiej sprawują się na długich trasach niż w mieście, ale ilu kierowców przejeżdża rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, żeby zakup droższego diesla się opłacił. Dylemat diesel czy benzyna może być dla niektórych dylematem czysto emocjonalnym, a nie finansowym. Jedni wolą jak pod ich maską warczy silnik diesla, a inni benzynowy.

Przed kierowcami otwierają się nowe możliwości wyboru, nowocześniejsze, bezpieczniejsze i tańsze w eksploatacji. Napęd hybrydowy, czy elektryczny to już nie pieśń przyszłości ale realny wybór. A za zakrętem już czai się napęd wodorowy i inne alternatywne źródła energii dla naszego samochodu.

Wybór rodzaju napędu w zależności od przeznaczenia samochodu

Auto do miasta – jazda tylko po mieście i okolicach

  • z małym silnikiem benzynowym, najlepiej bez doładowania
  • hybryda
  • pojazd elektryczny

Auto do normalnej eksploatacji – jazda po mieście i okolicach, kilka razy w roku dłuższa trasa

  • z prostym, doładowanym, nieskomplikowanym silnikiem benzynowym
  • diesel – pod warunkiem, że samochód będzie się regularnie używało na trasach szybkiego ruchu w celu przepalenia filtra cząsteczek stałych DPF
  • pojazd z instalacją LPG

Auto na dłuższe trasy

  • z mocnym silnikiem benzynowym – auto tańsze w zakupie i eksploatacji, ale z wysokim zużyciem paliwa
  • diesel – samochód o niskim spalaniu, ale z droższą ceną zakupu i wyższymi kosztami eksploatacji

Auto do jazdy za grosze

  • z prostym silnikiem benzynowym
  • pojazd z instalacją LPG
  • pojazd z instalacją CNG

Kwestia dofinansowania na zakup samochodu

Kwestia dofinansowania za zakup samochodu od lat budzi kontrowersje. Nie brakuje opini, które w wykorzystaniu takiego instrumentu widzą sposób na wsparcie producentów samochodów.

Przez lata rządy i władze regionalne państw Europy Zachodniej, oraz Wielkiej Brytanii, zachęcały do kupowania diesli poprzez dopłaty, niższy podatek drogowy czy ulgi dotyczące opłat za parkowanie. Ekologiczności diesli dowodził wówczas niski stopień emisji CO2. W 2012 roku Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że spaliny z silników Diesla są kancerogenne, a emitowane przez nie tlenki azotu czy cząstki stałe przyczyniają się do zachorowalności na astmę, zawałów serca oraz alergii. Obecnie rządy chcą pozbyć się diesli i znów są gotowe za to zapłacić.

Z drugiej strony w dziewięciu stanach USA wprowadzono opłaty, którymi obciążani są właściciele samochodów napędzanych elektrycznie. Wynoszą one od 50 do 200 dolarów i mają pokryć brak wpływów do budżetu związany z faktem, że ich kierowcy nie kupują paliwa, w którego cenę wliczony jest podatek drogowy.

Wady i zalety poszczególnych rodzajów napędu samochodu