Samochody zero i niskoemisyjne

Czas czytania: 8 minut

Ostatnia aktualizacja:

Obecnie na rynku samochodów osobowych panuje olbrzymie zamieszanie. Powstało co najmniej kilkanaście różnych rodzajów napędów i łatwo się wśród nich pogubić. Jesteśmy również świadkami rewolucyjnych zmian związanych z elektromobilnością. Klasyczne samochody z silnikami spalinowymi zaczynają odchodzić do lamusa, a kierowcy szukać sposobów na na bardziej zrównoważony transport, który nie szkodzi środowisku, a co za tym idzie nam, naszym dzieciom i przyszłym pokoleniom.

W 2023 roku Parlament Europejski przegłosował przepisy w sprawie całkowitej redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów. W efekcie od 2035 roku w państwach członkowskich UE będzie można rejestrować wyłącznie auta z napędem elektrycznym lub wodorowym. To prawdziwa rewolucja na rynku motoryzacyjnym, która ma zmniejszyć skutki zmian klimatu.

Jeśli więc ktoś ma kilkuletni samochód z silnikiem diesla, to auto które jeszcze przez wiele lat będzie nam służyć. Jeżeli zatem nie mamy pieniędzy albo mamy ograniczone zasoby, to możemy ten samochód trzymać dłużej. Problemem oczywiście mogą być innego rodzaju ograniczenia, które będą się pojawiać. Strefy czystego transportu wprowadzane w kolejnych polskich miastach spowodują, że starsze auta nie będą mogły się w nich poruszać, albo będą mogły, ale z dużymi ograniczeniami. Przy wyborze i planach związanych z zakupem nowego, czy też używanego samochodu należy więc brać pod uwagę także ten aspekt, a nie tylko unijne przepisy.

Należy zwrócić również uwagę, że po 2035 roku także samochody z napędem hybrydowym nie będą mogły być rejestrowane na terenie Unii. Nowe przepisy dotyczą wszystkich pojazdów, które na swoim pokładzie mają silnik spalinowy, a to dotyczy także hybryd.

W Polsce nadal problematyczny jest dostęp do stacji ładowania samochodów elektrycznych. W dodatku wiele z takich ładowarek opiera się na różnych aplikacjach i wielu sposobach rozliczenia za pobierany na stacjach prąd, co utrudnia kierowcom korzystanie z aut elektrycznych. Za 12 lat infrastruktura będzie już jednak tak rozwinięta, że będzie w stanie zasilić samochody poruszające się po polskich drogach.

Samochody zeroemisyjne ZEV (Zero Emission Vehicle)

Pojazdy które podczas jazdy nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Pojazdami zeroemisyjnymi są samochody elektryczne BEV (np. Tesla, Nissan Leaf), ale też zasilane ogniwami wodorowymi (np. Hyundai FCEV, Toyota Mirai), w których podczas generowania energii powstaje tylko woda. Pojazdami ZEV są też rowery, elektryczne motocykle, wózki golfowe. Pojazdami zeroemisyjnymi nie są z kolei hybrydy plug-in (PHEV), ani klasyczne hybrydy (HEV).

Samochody niskoemisyjne LEV (Low Emission Vehicle)

Termin wprowadzony w USA w latach 70-tych na mocy ustawy o czystym powietrzu i ozonie stanu Kalifornia. Mianem pojazdów LEV określało się, i nadal określa, pojazdy o bardzo niskiej emisji spalin. Obecnie wszystkie auta z silnikami benzynowymi i katalizatorem trójfunkcyjnym spełniają tą normę. W 1973 roku pierwszym autem, które zasłużyło na miano pojazdu LEV była Honda Civic napędzana silnikiem CCVC na ubogą mieszankę paliwowo – powietrzną.

Samochody ULEV (Ultra Low Emission Vehicle)

Samochody o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla, emitujące nie mniej niż 75 g/km CO2.

Samochody SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicle)

Pojazd o superultraniskiej emisji substancji trujących, rozwinięcie koncepcji kalifornijskiego standardu LEV. Aktualnie nie istnieją jeszcze pojazdy kompletnie spełniające te obowiązki, gdyż pod uwagę bierze się nie tylko zawartość trucizn w spalinach, lecz także czystość ekologiczną technik i technologii związanych z wytworzeniem samego silnika i paliwa do niego.

Spaliny wydalane przez samochody są głównym powodem zanieczyszczenia powietrza i przyczyną zmian klimatu. Możesz zredukować liczbę przejechanych kilometrów, a tym samym ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery np. chodząc pieszo, jeżdżąc na rowerze, korzystając z komunikacji publicznej i transportu zbiorowego, zabierając się do pracy lub szkoły jednym samochodem z sąsiadami (carsharing), lub współużytkując jeden samochód (carpooling).

Podstawowe informacje

Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu, który powinien być dopasowany do warunków w jakich najczęściej będzie korzystał z pojazdu. Ma to realny wpływ nie tylko na wydatki, ale też ochronę środowiska naturalnego. W końcu na zwykłe drogi asfaltowe nie potrzebujemy zużywających ogromnych ilości paliwa pojazdów terenowych, które powinny jeździć w trudno dostępnym terenie, w górach, po błotach, czy szutrach.

Wybór staje się prostszy, kiedy zrozumie się różnicę między poszczególnymi rodzajami napędów.

Różnice między różnymi rodzajami napędów

Na temat samochodów z klasycznymi silnikami spalinowymi zostało już prawie wszystko powiedziane i napisane. Znamy je od podszewki, nie ma się zatem nad czym rozwodzić. Warto tylko przypomnieć ich podstawowe wady i zalety. Przed kierowcami otwierają się za to, nowe możliwości wyboru, nowocześniejsze, bezpieczniejsze i tańsze w eksploatacji. Napęd hybrydowy, czy elektryczny to już nie pieśń przyszłości ale realny wybór. A za zakrętem już czai się napęd wodorowy i inne alternatywne źródła energii dla naszego samochodu.

Samochody z napędem diesel

Samochody z silnikiem benzynowym

Samochody z silnikiem benzynowym
Silnik benzynowy jest prosty i niezawodny, ale do tej pory spalał sporo paliwa. Jednak ogromna konkurencja miedzy producentami samochodów, oraz podwyższające się normy emisji spalin wymusiły na konstruktorach stworzeniem nowych jednostek napędowych.

Samochody z silnikiem wysokoprężnym - diesel

Samochody z silnikiem wysokoprężnym – diesel
Silniki wysokoprężne są niezwykle popularne, co jest zasługą szybkiego rozwoju technologicznego, jaki obserwujemy od kilkunastu lat. Do standardu napędów diesel należy turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, koła dwumasowe.

Samochody z napędem hybrydowym

Samochody z napędem hybrydowym
Napęd hybrydowy pozwala znacząco obniżyć koszty użytkowania samochodu, co przekłada się na spore oszczędności. Auta hybrydowe są obecnie poważną alternatywą dla samochodów z napędem konwencjonalnym.

Samochody z napędem elektrycznym

Samochody z napędem elektrycznym
Samochody elektryczne reklamowane są jako zero emisyjne i wydaje się, że to do nich będzie należała przyszłość motoryzacji. Jeszcze do niedawna wydawało się, że pojazdy elektryczne nie mają szans w starciu z tymi spalinowymi.

Samochody z instalacją LPG na gaz typy propan-butan

Samochody z instalacją LPG na gaz typy propan-butan
W Polsce, oraz w Europie nie ma najmniejszego problemu ze znalezieniem stacji tankowania gazu propan – butan. Do montażu instalacji LPG zachęcają przede wszystkim niskie ceny paliwa, nawet jeżeli auto zużywa więcej gazu niż benzyny. Jednak nie we wszystkich samochodach taka instalacja się sprawdza.

Samochody z instalacją CNG na gaz typu metan

Samochody z instalacją CNG na gaz typu metan
Na razie trudno określić rozwój tego rodzaju zasilania. Instalacja CNG mocno ingeruje w konstrukcję samochodu, czyniąc go też znacznie cięższym, dlatego w grę wchodzą tylko auta fabrycznie przystosowane do zasilania metanem.

Samochody z napędem wodorowym

Samochody z napędem wodorowym
Wodór jest często nazywany paliwem przyszłości, które już niedługo będzie napędzać większość samochodów. Ogromną zaletą pojazdów wodorowych jest to, że nie produkują żadnych zanieczyszczeń. Nie wymagają również wielogodzinnego ładowania akumulatorów.

źródło: materiały prasowe

Wiedza ekologiczna – dodatkowe informacje:
aforyzmy ekologiczne, biblioteka ekologa, biblioteka młodego ekologa, ekoprognoza, encyklopedia ekologiczna, hasła ekologiczne, hasztagi (hashtagi) ekologiczne, kalendarium wydarzeń ekologicznych, kalendarz ekologiczny, klęski i katastrofy ekologiczne, największe katastrofy ekologiczne na świecie, międzynarodowe organizacje ekologiczne, podcasty ekologiczne, poradniki ekologiczne, (nie) tęgie głowy czy też (nie) najtęższe umysły, znaki i oznaczenia ekologiczne

Transport ekologiczny – dodatkowe informacje:
bioetanol, biopaliwo, buspass, carbon offset, carpooling, carsharing, dekarbonizacja transportu, elektromobilność, mikromobilność, etykieta energetyczna dla opon samochodowych, ekojazda – ecodriving (podstawowe zasady jazdy ekonomicznej), ekonomiczna eksploatacja samochodu, inicjatywa ReFuelEU Aviation, inteligentne miasto, inteligentny parkingi, kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa, paliwa alternatywne, paliwa syntetyczne, paliwo HVO, parking P&R, rozporządzenie AFIR, samochody autonomiczne, samochody elektryczne (BEV), samochody zero i niskoemisyjne, samochody z silnikiem diesla, smart mobility, smog, strefa Tempo 30, Strategia Wodorowa, strefa czystego transportu, strefa ograniczonego ruchu, strefa zakazu ruchu, ścieżka rowerowa, ślad węglowy (carbon footprint), transport lotniczy (powietrzny), transport publiczny, transport zbiorowy, turystyka ekologiczna, urządzenie transportu osobistego (UTO), wykluczenie komunikacyjne, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zielona kerozyna, zielony amoniak, zielony metanol, zielony wodór, zmiany klimatu, zrównoważone paliwa lotnicze (SAF)

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top