Ekojazda - Eco-driving - podstawowe zasady jazdy ekonomicznej

Ekojazda czyli eco-driving – podstawowe zasady jazdy ekonomicznej

Pojęcie ekojazda (ecodriving) przywędrowało z krajów Europy Zachodniej i Skandynawii. Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, a zarazem odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego.

Stosując zasady ekojazdy kierowca ma możliwość:

  • znacznie obniżyć zużycie paliwa
  • zmniejszyć mechaniczne zużycie podzespołów samochodu – zwłaszcza takich jak elementy układu hamulcowego i opon
  • dba o środowisko naturalne poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu
  • zmniejsza ryzyko kolizji lub wypadku – dzięki skrupulatnej obserwacji drogi, szybszemu dostrzeganiu problemów i przeszkód, oraz spokojniejszej reakcji na zagrożenia

Uwaga! Zanim przeczytasz poniższy artykuł. Pamiętaj, ze ekojazda to nie oszczędzanie paliwa na siłę, kosztem trwałości samochodu, bezpieczeństwa lub znacznego obniżenia prędkości jazdy. Celem kierowcy powinno być oszczędzanie paliwa, przy jeździe z takimi samymi średnimi prędkościami jak dotąd, w sposób bardziej świadomy, kontrolowany, oraz bezpieczniejszy. Ekojazda to przede wszystkim świadoma jazda, a także umiejętność optymalnego wykorzystania jednostki napędowej. Technika ekojazdy polega na stosowaniu kilkunastu zdroworozsądkowych działań opartych o znajomość podstaw fizyki, oraz zasad działania silnika.

Rodzaje pojazdów w których można stosować zasady ekojazdy

Ecodriving można stosować w pojazdach napędzanych wszelkimi rodzajami silników: benzynowymi, wysokoprężnymi, napędzanymi LPG, CNG, hybrydowymi, oraz elektrycznymi.

Techniki ekojazdy są równie skuteczne zarówno w samochodach osobowych, jak i w autach dostawczych, autobusach, oraz pojazdach ciężarowych.

We wszystkich rodzajach pojazdów główne zasady ekojazdy pozostają te same, różnią się jedynie szczegóły.

Ile można zaoszczędzić paliwa na ecodrivingu

Ecodriving to filozofii ekonomicznego prowadzenia samochodu, która wpisuje się w taktykę jazdy. Jeżeli ecodriving jest mądrze stosowany, czyli kierowca planuje jazdę, odpowiednio wcześniej przewiduje manewry, to może poruszać się samochodem sprawnie, płynnie i w rezultacie oszczędzać paliwo.

Ekologiczny styl jazdy pozwala zaoszczędzić nawet 1,5 litra benzyny lub oleju napędowego na każde przejechane 100 kilometrów.

Ekojazda – podstawowe zasady jazdy ekonomicznej

1. Prawidłowa pozycja za kierownicą

Pozycja za kierownicą ma duży wpływ na zużycie paliwa, obserwację otoczenia i bezpieczeństwo. Należy siedzieć tak, żeby klatka piersiowa znajdowała się w odległości około 35 cm od koła kierownicy, ponieważ wtedy będzie nam nią łatwo operować przy skrętach, a w momencie wypadku poduszka powietrzna nie zrobi nam krzywdy.

Uwaga! Jeżeli jesteś niską osobą, która z założenia siedzi bliżej kierownicy spróbuj przed zakupem samochodu przypasować się do różnych aut. Nie każdy pojazd jest na tyle uniwersalny, by pozycja za kierownicą była odpowiednia dla każdego kierowcy.

2. Ruszanie

Nie wciskaj gazu podczas uruchamiania silnika i nie rozgrzewaj go na postoju nawet podczas najbardziej surowej zimy. Rozpocznij jazdę zaraz po przekręceniu kluczyka. Nierozgrzany silnik pracujący na postoju na wolnych obrotach szybciej się zużywa, bo są to dla niego niesprzyjające warunki.

Część kierowców, ma nawyk dodawania gazy, przy przekręcaniu kluczyka. O ile było to uzasadnione w starych samochodach, to w nowoczesnych jest zbędne. Zapłon jest tak ustawiony, że odpowiedni pobór paliwa następuje automatycznie.

Panuje także przekonanie, że po uruchomieniu pojazdu silnik musi trochę popracować, żeby się rozgrzać. To mit – nowoczesne oleje tak dokładnie smarują, że nie ma potrzeby rozgrzewania silnika na postoju. Silnik znacznie szybciej rozgrzewa się podczas jazdy, a co za tym idzie, szybciej ograniczymy nadmierne zużycie paliwa, które w momencie rozruchu może być nawet o 50% wyższe niż standardowe.

Zapięcie pasów przed uruchomieniem silnika także pomoże zaoszczędzić paliwo.

3. Włączaj wyższy bieg najszybciej jak to możliwe

Staraj się dostosowywać prędkość obrotową silnika do prędkości jazdy. Pamiętaj, że jadąc na wysokim biegu ze zbyt małą prędkością, zużywamy więcej paliwa. Dlatego w samochodach z silnikiem benzynowym należy utrzymywać ok. 2000 obr./min., a w większości turbodiesli 1500 obr./min.

Uwaga! Podane wysokości mają charakter orientacyjny i mogą różnić się w zależności od modelu pojazdu. Pamiętaj, że nie warto żyłować silnika, czyli jechać na niskim biegu przy dużej prędkości.

Bardzo ważnym elementem ekojazdy jest właściwa zmiana biegów. Jeśli w terenie zabudowanym chcesz zachować płynną jazdę, jak najprędzej włączaj wyższy bieg.

Zarówno w samochodach z silnikami benzynowymi, jak i w autach z dieslami:

  • pierwszy bieg powinien służyć tylko do ruszania z miejsca
  • dwójkę wrzucamy już po przejechaniu 10 metrów
  • trójkę można wrzucić przy 30-50 km/h
  • czwórkę przy 40-50 km/h
  • na piątkę wystarczy już 50-60 km/h – w wielu samochodach piątka jest mocno wydłużona przez producentów, dlatego świetnie sprawdza się także w jeździe po mieście

Obroty silnika nie powinny wówczas przekraczać 1500 – 1700 obrotów na minutę.

Przy dynamicznym przyspieszaniu wyższy bieg należy włączać najpóźniej kiedy silnik benzynowy osiągnie 2500 obr./min, natomiast silnik diesla 2000 obr./min.

Dlaczego tak? Otóż po przekroczeniu optymalnych obrotów silnika zużycie paliwa gwałtownie wzrasta bez istotnej korzyści dla samej jazdy. Niemalże równie dynamicznie można przyspieszać na wyższym biegu i niższych obrotach, spalając przy tym zdecydowanie mniej paliwa. Wielu kierowców popełnia błąd polegający na przyspieszaniu z bardzo niskich obrotów, a taka jazda jest bardzo kosztowna. Komputer sterujący pracą silnika i tak otworzy maksymalnie zawory, w celu jak najszybszego rozpędzenia auta. W nowoczesnych dieslach dołączy się do tego turbosprężarka wyciskając z siebie i silnika siódme poty.

W przypadku samochodów w automatyczną skrzynią biegów, aby zmienić bieg na wyższy i jechać na niższych obrotach należy na krótko zdjąć nogę z gazu.

W związku z powyższą zasadą nasuwa się pytanie związane z powszechnym przekonaniem, że jazda na 5 lub 6 biegu z prędkością 50-60 km/h może prowadzić do uszkodzenia silnika. W przypadku współczesnych konstrukcji z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa odpowiednie oprogramowanie powinno zapobiegać ewentualnemu uszkodzeniu odcinając zapłon przy zbyt niskich obrotach. Oczywiście nie powinno się przesadzać i jechać tak, żeby motor się męczył i dławił na zbyt niskich obrotach.

W starszych autach wystarczy znaleźć prędkości przy których silnik zaczyna się „dławić” na poszczególnych biegach i pilnować aby na danych przełożeniach utrzymywać prędkości o kilka km/h wyższe.

Uwaga! Niezależnie od generacji silnika obowiązuje zasada – każde wyraźne przyspieszanie należy poprzedzić redukcją biegu (nawet o 2-3 przełożenia np. z 6 na 3), co będzie zdrowsze dla układu napędowego i skróci czas rozpędzania. Przyspieszenie powinno być zdecydowane i możliwie najkrótsze.

4. Jeżeli masz wolną drogę, przyspieszaj energicznie wciskając pedał gazu do ¾

Przy dynamicznym przyspieszaniu, rozpędzaniu auta (np. podczas wyprzedzania lub wjeżdżania na drogę ekspresową czy autostradę) energicznie wciskaj pedał gazu do ¾ głębokości. Po osiągnięciu 2500- 2000 obr/min natychmiast włącz wyższy bieg, po czym dalej energicznie przyspieszaj do momentu osiągnięcia żądanej prędkości. Następnie jedź przy możliwie najniższych obrotach na możliwie najwyższym biegu.

Pamiętaj, że silnik pracuje najefektywniej i najbardziej ekonomicznie, gdy jest prawie maksymalnie obciążony. Właśnie temu służy mocne wciśnięcie pedału gazu. Dzięki temu maksymalnie skraca się okres najwyższego poziomu spalania, czyli momentu przyspieszania.

Uwaga! Zwróć jednak uwagę na fakt, że wciskanie gazu „do dechy” jest postępowaniem niewłaściwym ze względów bezpieczeństwa. Całkowite wciśnięcie pedału gazu powoduje, że nie mamy „rezerwy przyspieszenia”, która może okazać się potrzebna w przypadku zaistnienia zagrożenia na drodze.

5. Pomijaj pośrednie biegi, gdy przyspieszasz i osiągnąłeś prędkość, z którą możesz jechać na najwyższym biegu

Przy energicznym przyspieszaniu można pomijać 3 bieg i z 2 włączyć 4, albo z 3 przejść na 5, jeśli racjonalna prędkość obrotowa silnika na to pozwala. Oczywiście pomijanie biegu pośredniego jest wskazane, gdy na wyższym biegu możesz jechać z prędkością, która została osiągnięta na biegu 2 x niższym.

Pomijanie biegów pośrednich jest uzasadnione faktem, że każda zmiana biegów w górę powoduje większe zużycie paliwa. Pomijanie biegów pozwala na jego zaoszczędzenie a ponadto zmniejsza ilość czynności, które musi wykonać kierowca, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Uwaga! Producenci samochodów nie widzą przeciwwskazań dla pomijania biegów. Tak działają też skrzynie automatyczne.

6. Hamuj silnikiem, zdejmując nogę z gazu, nie jedź na luzie

Zasady ekojazdy stosuje się również przy redukowaniu biegów. Staraj się jeździć płynnie, żeby biegi redukować jak najrzadziej. Należy to robić dopiero tuż przed momentem, kiedy silnik mógłby zacząć szarpać.

Również przy redukowaniu biegów dobrze jest stosować się do zasady pomijania biegów pośrednich. Czyli z 5 przełączamy się od razu na 3, z 4 na 2, pod warunkiem, że na biegu o 2 x niższym prędkość obrotowa nie przekroczy 3000 – 3500 obr./min.

Uwaga! Stosując się do tej zasady zwróćmy jednak uwagę na to, żeby unikać gwałtownych obciążeń mechanizmów przeniesienia napędu.

Dostrzeganie przeszkód z dużym wyprzedzeniem i przewidywanie rozwoju sytuacji na drodze pozwala zamiast gwałtownie hamować, zastosować technikę hamowania silnikiem, poprzez zdjęcie nogi z gazu. W tym czasie samochód jedzie nie powodując zużycia paliwa, jak również nie zużywając tarcz i klocków hamulcowych. Żeby hamowanie takie było skuteczniejsze, można w miarę spadku prędkości redukować biegi.

Uwaga! Kiedy trzeba hamować, nie kalkuluj, tylko hamuj! Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest ważniejsze, niż równomierność jazdy.

Hamując silnikiem pamiętajmy, żeby nie wrzucać „luzu” ani nie wciskać pedału sprzęgła. Jazda na jałowym biegu nie tylko nie jest oszczędna (silnik cały czas spala paliwo), ale wręcz może być bardzo niebezpieczna w przypadku zaistnienia nagłych sytuacji.

Kierowca powinien być świadomy, że każde hamowanie jest bezpowrotną stratą energii, dlatego tak ważne jest unikanie gwałtownego hamowania. W ten sposób można zaoszczędzić od 10 do 30% paliwa.

Jednym z elementów ekojazdy jest też utrzymanie właściwego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Przyjmuje się, że bezpieczna odległość między poruszającymi się samochodami to 2 – 3 sekundy.

Uwaga! Bardzo łatwo sprawdzić, czy taki dystans jest zachowany. Należy wybrać dowolny punkt orientacyjny (znak drogowy, drzewo, budynek) i od momentu kiedy przejedzie obok niego auto jadące przed nami odliczyć w myślach: sto dwadzieścia jeden – sto dwadzieścia dwa. Trwa to właśnie 2 sekundy. W tym momencie prowadzony przez nas pojazd powinien znaleźć się na wysokości wybranego obiektu.

7. Jak najdłużej jedź na najwyższym możliwym biegu na najniższych możliwych obrotach

Najbardziej oszczędna jest jazda ze stałą prędkością na niskich obrotach. Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji, ale także zużycie paliwa.

W sytuacji, gdy nastąpi szarpanie lub zużycie paliwa chwilowo wzrośnie w stosunku do jazdy na niższym biegu, trzeba zredukować bieg, pamiętając przy tym by obroty silnika przy przyspieszeniu nie przekraczały odpowiednio 2500/2000 na minutę.

Uwaga! Nigdy nie należy dopuszczać do takiego przeciążenia układu napędowego, żeby powstawały wyczuwalne wibracje i drgania. Taka nieumiejętna jazda może przyspieszyć zużycie dwumasowego koła zamachowego.

Uwaga! Warto w tym miejscu obalić jeden z mitów, którym posługują się przeciwnicy ecodrivingu. Przepełniony filtr cząsteczek stałych w samochodach z silnikiem diesla nie jest efektem jazdy na niskich obrotach, ale jazdy ze zbyt niską temperaturą silnika np. podczas krótkich podróży. Dlatego w razie potrzeby kilkudziesięcio minutowa przejażdżka po autostradzie może zapobiec zablokowaniu filtra.

Ekojazda to jazda z określoną prędkością na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach.

8. Wykorzystuj efekt zerowego zużycia paliwa

Prawie wszystkie współczesne jednostki napędowe charakteryzują się zerowym zużyciem paliwa w sytuacji, gdy pojazd toczy się siłą rozpędu, włączony jest bieg, a pedał gazu jest całkowicie zwolniony. Wynika to z faktu, że układ sterujący wtryskiem paliwa rozpoznaje, że silnik jest chwilowo napędzany przez obracające się koła i do podtrzymania jego pracy nie jest potrzebne paliwo. Odcina więc jego dopływ do cylindrów.

Należy wykorzystywać ten efekt jak najczęściej i możliwie jak najbardziej wydłużać odcinki przejechane „za darmo”, czyli siłą rozpędu, z puszczonym gazem i włączonym biegiem. Dotyczy to jednak sytuacji, gdy nie spowoduje to strat czasowych.

Najczęstsze momenty, w których warto skorzystać z efektu zerowego zużycia paliwa to zapalenie się przed nami czerwonego światła lub pojawienie się przed nami korka, ewentualnie zjeżdżanie ze stromego wzniesienia.

Uwaga! Należy pamiętać, że gdy obroty spadną poniżej około 1000 obr./min., silnik zacznie znów zużywać paliwo. Dlatego gdy nasz pojazd tocząc się siłą rozpędu stopniowo zwalnia, należy kolejno redukować biegi, gdy obroty spadają w okolice 1000 obr./min. W ten sposób podtrzymamy efekt zerowego zużycia paliwa.

9. Obserwuj drogę przed sobą, reaguj jak najszybciej i jak najłagodniej na dostrzeżone przeszkody

Staraj się kontrolować sytuacje na drodze tak daleko jak to jest możliwe. Dzięki temu można właściwie dostosować styl jazdy do warunków, łatwiej będzie przewidzieć manewry i uniknąć mocnego hamowania lub przyspieszania.  Skutkiem będzie płynniejsza, bardziej równomierna, a tym samym bardziej ekonomiczna jazda.

Odpowiednia technika obserwacji drogi – sięganie wzrokiem daleko do przodu – to najważniejsza zasada ecodrivingu.

Większość kierowców instynktownie koncentruje wzrok w odległości ok. 50-100 metrów przed pojazdem. Tymczasem aby jechać ekonomicznie, potrzebne jest sięganie wzrokiem dużo dalej do przodu. Dzięki temu wcześniej dostrzeżemy korki, czerwone światła, nadchodzących z boku pieszych i inne czynniki, które mogą wpłynąć na jego jazdę. Dysponując tymi informacjami, możemy wcześnie dokonać korekt i np. zmienić pas ruchu lub zredukować prędkość, aby umożliwić sobie dalsze poruszanie się w niezakłócony, a przy tym bezpieczny sposób.

Jeżeli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, żeby samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.

  • staraj się kontrolować sytuacje na drodze tak daleko jak to jest możliwe
  • utrzymuj jak najbardziej równomierną prędkość
  • wcześnie dostosuj prędkość, utrzymaj pojazd w ruchu, unikaj  całkowitych zatrzymań
  • unikaj przyspieszania pod górę
  • w terenie górzystym wykorzystaj grawitację i bezwładność samochodu

10. Prowadź płynnie, mniej agresywnie, używaj tempomatu

Bardzo ważne jest, żeby podróżować płynnie ze stała prędkością. Staraj się zatem jak najrzadziej hamować i przyspieszać, gdyż czynności te wymuszają zwiększone zużycie paliwa. Oszczędności płyną także z wolniejszego zużycia części – głównie hamulców, sprzęgła, koła dwumasowego w dieslach, skrzyni biegów i elementów zawieszenia.

Uwaga! Jeśli ruszamy z piskiem opon, wykonujemy gwałtowne manewry na drodze, zużycie paliwa w samochodach osobowych wzrasta nawet do 20 litrów na 100 kilometrów.

Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu. Pozwala to nam na utrzymanie stałej prędkości jazdy, a tym samym możliwie niskiej konsumpcji paliwa. Tempomat może przyczynić się do oszczędności zużycia paliwa na poziomie około 7%. Te oszczędności mogą nawet być większe, w przypadku dłuższej jazdy po płaskim terenie.

Uwaga! Jeżeli prowadzisz w terenie górzystym, włączony tempomat może spowodować zwiększanie prędkości na podjazdach i zmniejszanie w czasie jazdy w dół. Używaj zatem tempomatu selektywnie.

11. Jeżeli zatrzymujesz się na dłużej niż kilka minut (np. na przejeździe kolejowym) wyłącz silnik

Dzięki temu zaoszczędzisz paliwo i zmniejszysz emisję CO2.


Przydatne informacje

Ekojazda - Eco-driving - podstawowe zasady jazdy ekonomicznej

Ekojazda (ecodriving) -podstawowe zasady jazdy ekonomicznej
Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, a zarazem odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego. Stosując zasady ekojazdy kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć mechaniczne zużycie podzespołów samochodu, dba o środowisko naturalne poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu.


Ekonomiczna eksploatacja samochodu

Ekonomiczna eksploatacja samochodu
Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska.


Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa
Jak zmniejszyć zużycie paliwa czyli kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa


Samochody osobowe zero i niskoemisyjne

Samochody zero i niskoemisyjne
Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.


Carsharing

Carsharing
Carsharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów osobowych. Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. Carsharing stanowi uzupełnienie dostępnej komunikacji zbiorowej.


Carpooling

Carpooling
Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Polega on na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do danego miejsca na tych samych trasach. Jest rozwijany w sytuacjach, gdy ze względu na małe natężenie ruchu nieopłacalne jest uruchamianie zorganizowanego transportu zbiorowego.


Etykieta energetyczna dla opon

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych
Wzór i zasady etykietowania opon określone unijnym rozporządzeniem. Zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony, określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo, oraz poziom generowanego hałasu.

Dodaj komentarz