Ekoetykiety
Depositphotos /@ Multirealism

Etykiety pomagają podjąć decyzje o zakupie odpowiedniego produktu

Etykiety stanowią środek komunikacji pomiędzy wytwórcą, sprzedającym i kupującym. Informacje na etykiecie pomagają kupującemu wybrać najbardziej odpowiadający mu artykuł, muszą zatem dokładnie opisywać z czego produkt został wyprodukowany oraz jakie są jego funkcje.

Prawo krajowe, oraz unijne regulacje, wymagają specyfikacji energetycznej, ekologicznej, oraz dotyczącej wtórnego przetwarzania. Jest to podstawa pozwalająca konsumentowi na wybór dóbr o mniejszym negatywnym wpływie na środowisko, wywieranym w ciągu całego cyklu życia produktu.

Różnorodność etykiet jest ogromna, na niektórych produktach można znaleźć nawet kilkanaście ich rodzajów. Dzięki zrozumieniu przekazywanych przez producentów informacji na etykietach jesteśmy w stanie podjąć decyzje o zakupie odpowiedniego dla naszych potrzeb produktu.

Co to jest etykieta produktu

Etykieta produktu to wyrób papierowy lub z folii przymocowany do produktu w celu zidentyfikowania lub określenia jego zawartości. Często etykiety służą działaniom marketingowym, reklamując produkt poprzez przyciągnięcie uwagi konsumentów. Etykiety posiadają różne kształty i różnią się materiałem, z którego są wykonane.

Etykiety dostarczają informacje

  • konsumentom – którzy chcą kupić produkt
  • obsłudze sklepu – która dzięki temu może lepiej doradzić klientowi
  • osobą które mają zainstalować ten produkt

Informacja przekazywana przez etykiety jest zazwyczaj krótka i zwięzła. Nie zawsze można ją zrozumieć bez fachowej wiedzy. Dlatego pełniejszą informację można znaleźć w dołączanych do produktu broszurach lub instrukcjach.

Jednym z następstw globalizacji jest istnienie ogólnoświatowego rynku. Często produkty są w różnych miejscach projektowane, produkowane i sprzedawane. Unia Europejska stworzyła rynek, objęty standaryzacją produktów i ich etykiet. Ten sam produkt można więc spotkać w tym samym opakowaniu w różnych krajach. Różny jest tylko język w którym napisano instrukcje obsługi.

Rodzaje etykiet produktu

Wyróżniamy następujące rodzaje etykiet produktu

  • producenckie – przedstawiają nazwę producenta i jego logo
  • informacyjne – udzielają pewnych informacji na temat produktu np. o maksymalnej temperaturze prania
  • ostrzeżenia – ostrzegają nas przed czymś np. że niewłaściwe podłączenie urządzenia grozi pożarem
  • etykiety ekologiczne – znaki ekologiczne – pomagają wybrać produkty ekologiczne, które pomagają chronić środowisko
  • etykiety energetyczne –  zawierają informacje o klasie energetycznej i podstawowych parametrach urządzenia np. o rocznym zużyciu energii, poziomie hałasu, zużyciu wody, pojemności, czy wielkości załadunku. Etykieta taka daje konsumentowi możliwość porównania różnych urządzeń.

Każdy produkt, który kupujemy w sklepie ma większy lub mniejszy wpływ na nasze środowisko. Zwracając uwagę na to jakie produkty kupujemy, pomagamy chronić środowisko które nas otacza.


cykl życia produktu - wlaczoszczedzanie.pl - Flickr / @ Amelia Sommer / CC BY 2.0
cykl życia produktu
znaki ekologiczne - wlaczoszczedzanie.pl
znaki ekologiczne
etykiety energetyczne - wlaczoszczedzanie.pl
etykiety energetyczne
karta produktu - wlaczoszczedzanie.pl
karta produktu
Obowiązki dostawców oraz dystrybutorów sprzętu AGD - wlaczoszczedzanie.pl - Depositphotos / @ maxxyustas
obowiązki dostawców oraz dystrybutorów sprzętu AGD
Segregacja odpadów - wlaczoszczedzanie.pl - Depositphotos / @ photkas
segregacja odpadów
Recykling odpadów - wlaczoszczedzanie.pl - Depositphotos /@ lightsource
recykling odpadów
Upcykling odpadów - wlaczoszczedzanie.pl - Flickr / @ Liesl Marelli / CC BY 2.0
upcykling odpadów

Dodaj komentarz