Ekonomiczna eksploatacja samochodu

Ekonomiczna eksploatacja samochodu

Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska naturalnego. Żeby auto zużywało mniej paliwa wystarczy o nie dbać, a także jeździć płynnie i przepisowo.

Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj stan techniczny swojego samochodu

1. Wymieniaj olej na bieżąco

Im starszy olej, tym wyższą ma lepkość, tym samym rosną wewnętrzne opory jednostki. Zużyty olej może zwiększyć zużycie paliwa o 3%.

Najniższe zużycie paliwa zapewniają niskooporowe oleje syntetyczne, ale nie każdy starszy silnik dobrze znosi ich zastosowanie. W razie wątpliwości lepiej wybrać olej o parametrach zalecanych przez producenta.

Uwaga! W żadnym wypadku nie należy przekraczać terminów wymiany oleju silnikowego.

2. Sprawdzaj stan świec i wtryskiwaczy

Zużyte świece przyczyniają się do większego zapotrzebowania na paliwo. Rozregulowany lub niesprawny silnik będzie zużywał o wiele więcej paliwa.

W samochodach z silnikami benzynowymi warto pamiętać o regularnej wymianie świec. W dieslach, oraz autach z instalacjami gazowymi, raz na czas dobrze jest skontrolować czy poprawnie działają wtryskiwacze. Testu wtryskiwaczy można dokonać elektronicznie, za pomocą komputera diagnostycznego.

3. Sprawdzaj stan przepływomierza oraz sondy lambda

Jeżeli przepływomierz jest zepsuty sterownik silnika nieprawidłowo dawkuje paliwo. Rozkalibrowana sonda lambda może podwyższyć zużycie paliwa o 15%.

Uwaga! Czasami po zastosowaniu tanich podróbek to właśnie po wymianie przepływomierza na nowy wzrasta spalenie paliwa. Tanie części mogą mieć inne parametry niż oryginalne części.

4. Regularnie wymieniaj filtr powietrza

Filtry brudzą się z upływem czasu, zaś błoto, kurz i owady potrafią je zatkać. Czym gorszy jest dopływ powietrza do silnika, tym będzie on miał mniejszą sprawność. Samochód będzie wolniejszy, a zużycie paliwa wzrośnie nawet o 10%.

5. Sprawdzaj stan zawieszenia samochodu 

Zużyte koła, stare amortyzatory, wygięte półosie, pęknięte sprężyny, wszystko to zwiększa opory toczenia.

6. Sprawdzaj stan hamulców

Klocki hamulcowe muszą swobodni poruszać się w zaciskach hamulcowych. Wystarczy, że zaciski hamulców są skorodowane, lub brudne, żeby klocki nie cofały się całkiem po hamowaniu. Koła obracają się wtedy ze zwiększonym oporem, co przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa nawet o 5%.

7. Sprawdzaj zbieżność kół

Niewłaściwe ustawienie zbieżności kół zwiększa zużycie paliwa o kilka procent.

Zadbaj o odpowiednie ciśnienie, rodzaj, oraz stan opon samochodowych

1. Dbaj o odpowiednie wyważenie i ciśnienie w oponach 

Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia, przyspiesza zużywanie się opon, podnosi średnie spalanie paliwa. Redukcja oporów toczenia o nawet 0,2 bara może zmniejszyć zużycie paliwa o 2-3%. Największe opory wynikają z tego, że na styku z nawierzchnią opona się ugina. Czym to ugięcie jest większe, tym więcej pracy trzeba wykonać, żeby koło mogło się obrócić. Uginanie się opony to przyczyna nawet ponad 90% oporów jej toczenia.

Uwaga! Najbardziej ugina się opona niedopompowana. Niedopompowane koło w przypadku obciążonego samochodu, ma opory toczenia zwykle o kilkadziesiąt procent wyższe niż wówczas, gdy ciśnienie jest prawidłowe. Oklapnięta opona rozgrzewa się do tak wysokich temperatur, że grozi jej to zniszczeniem, a na łuku drogi zsunięciem z obręczy.

Uwaga! Istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ma także nierównomierne napompowanie opon. W trakcie hamowania mogą one stać się przyczyną poślizgu.

Uwaga! W instrukcji obsługi każdego samochodu można sprawdzić, jakie powinno być optymalne ciśnienie w oponach.

Uwaga! Ciśnienie powinno być kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu, przed dłuższymi podróżami, lub jazdą z dużą prędkością. Dokonując tej czynności należy przestrzegać zasady, że aby uzyskać wiarygodny pomiar, opony nie powinny być rozgrzane długą jazdą lub wysoką temperaturą zewnętrzną.

2. Stosuj odpowiedni rodzaj opon

Coraz więcej producentów opon wprowadza do swojej oferty opony niskooporowe typu fuel-saver czy energy-saver. Opony te charakteryzują się mniejszymi oporami toczenia co pozwala na oszczędzanie paliwa.

Czym węższa opona tym mniejsze opory toczenia. Im mniejsze opory toczenia, tym niższe spalanie paliwa. Opona węższa o 1 cm ma mniejszy opór aerodynamiczny o 1,5%. W aucie średniej wielkości różnica w zużyciu paliwa, w zależności od tego czy samochód poruszał się na oponach niskooporowych czy zwykłych, w tym samym rozmiarze, może przekroczyć 0,5l/100km.

Najmniejsze opory toczenia mają opony wąskie i twarde, ale trzeba uważać, żeby nie przesadzić z tymi parametrami, bo ucierpi na tym przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Obniżenie oporów toczenia z reguły uzyskuje się stosując twardsze mieszanki gumy, oraz inną konstrukcję nośną.

Montaż takiego ogumienia, pozwoli również na osiągnięcie dłuższych przebiegów pomiędzy wymianami opon. Z testów wynika, że żywotność opon niskooporowych jest większa o około 30%.

Zmniejszenie oporów toczenia wpływa także na zmniejszenie hałasu, jaki wytwarzają opony w kontakcie z asfaltem. Z kolei z powodu wyższego ciśnienia i twardości gumy musimy się liczyć z odczuwalną utratą komfortu przy jeździe po nierównych nawierzchniach.

Uwaga! Decydując się na zakup tego rodzaju ogumienia wybierz najlepszy model z możliwych, o najnowszej konstrukcji

Uwaga! Decydując się na zakup opon niskooporowych (ekoopon), należy pamiętać, iż charakteryzują się one dłuższą drogą hamowania (o kilka metrów) w stosunku do najlepszych dostępnych na rynku opon tradycyjnych.

3. Regularnie zmieniaj opony

Opony zimowe w lecie to dodatkowo kilkanaście złotych wydanych na stacji benzynowej.

Nie przewoź zbędnych przedmiotów we wnętrzu pojazdu

Przewożenie bagażu lub dodatkowych pasażerów oznacza większe wydatki

Każdy zbędny przedmiot przewożony w samochodzie powoduje, że pojazd potrzebuje więcej energii żeby móc się poruszać. Dlatego warto usunąć z bagażnika lub wnętrza pojazdu zbędne przedmioty.

Masa pojazdu ma istotny wpływ na zużycie paliwa, ale nie da się łatwo oszacować, jak dodatkowe obciążenie samochodu (rzeczami przewożonymi w jego wnętrzu), wpływa na zwiększenie zużycia paliwa. Wiele zależy od tego jaki procent ogólnej wagi samochodu stanowi dodatkowy ładunek, bo 100 kg w dużym samochodzie oznacza coś innego niż taka sama masa w małym aucie. Jak również od tego jak eksploatowany jest pojazd. Podczas jednostajnej jazdy dodatkowy ładunek ma mniejsze znaczenie niż w ruchu miejskim, gdzie często się rusza i hamuje.

Zadbaj o aerodynamikę pojazdu

Zdejmij z dachu pusty bagażnik

Jazda z pustym bagażnikiem dachowym niepotrzebnie obciąża pojazd, pogarsza jego właściwości aerodynamiczne i w konsekwencji powoduje większe zużycie paliwa.

Wpływ bagażników rowerowych i boksów dachowych na zużycie paliwa nie zależy od masy, lecz powodowanego przez nie oporu aerodynamicznego. Im wyższa prędkość samochodu, tym większy wpływ na zużycie paliwa. 

Podczas jazdy miejskiej przy prędkościach 50-60 km/h różnica po zamontowaniu bagażnika rowerowego może być niemal niezauważalna. Na autostradzie przy prędkości 140 km/h samochód z rowerami na dachu może palić nawet dwukrotnie więcej paliwa. Żeby zatem nieco ograniczyć zużycie paliwa warto zmniejszyć prędkość samochodu do 100 km/h.

Rowery lepiej przewozić, korzystając z uchwytów zamontowanych z tyłu samochodu, a zimą odśnieżać samochód, bo warstwa śniegu na dachu zwiększa zużycie paliwa.

Rozsądnie korzystaj z klimatyzacji

Przyjemny chłód w aucie kosztuje niezależnie od tego czy mamy do czynienia z kompresorem napędzanym paskiem od silnika, czy tak jak w hybrydach z klimatyzacją elektryczną. Pracujący kompresor stawia silnikowi znaczny opór.

W zależności od wielkości auta i rodzaju klimatyzacji układ pochłania nawet kilka kilowatów mocy, która bierze się w samochodzie ze spalania paliwa. Im większa różnica temperatur między wnętrzem kabiny, a otoczeniem auta, tym bardziej wzrasta zużycie paliwa.

1. Nie wykorzystuj pełnej mocy klimatyzacji

Klimatyzacja w ciągu kliku minut po włączeniu może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 4 l/100 km. Dzieje się tak, gdy temperatura na zewnątrz wynosi 30°C a chcemy wewnątrz pojazdu obniżyć ją do 22°C.

Późniejsze utrzymanie stałej temperatury może nas kosztować od 0,7 do 2 l/100 km. Łatwo też o przeziębienie, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6°C, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz.

Uwaga! Sposobem na niewielkie obniżenie kosztów klimatyzacji jest włączanie wraz z nią zamkniętego obiegu powietrza.

2. Mniej zapłacimy za korzystanie z klimatyzacji podczas jazdy na autostradzie niż w ruchu miejskim

Nawet o 20% wzrasta zużycie paliwa gdy korzysta się z klimatyzacji w ruch miejskim. Gdy poruszasz się z prędkością poniżej 60 km/h w ruchu miejskim, lepszym rozwiązaniem jest wyłączenie klimatyzacji i chłodzenie wnętrza przez otwarte okna.

3. Jeżeli jeździsz drogą szybkiego ruchu zamknij okno żeby nie zwiększać oporu powietrza

4. Zwracaj uwagę na to, gdzie parkujesz samochód

Staraj się znaleźć zacienione miejsce. Przed zbyt dużym nagrzaniem pojazdu chronią specjalne maty, dlatego warto z nich korzystać. Zostawiając samochód w bezpiecznym miejscu można lekko uchylić okna.

Zwróć uwagę na odpowiedni rodzaj paliwa

1. Staraj się używać paliwa o najmniejszej możliwej liczbie oktanów

Dla normalnego użytkownika nie będzie żadnej odczuwalnej różnicy między zwykłymi markowymi paliwami a premium, o wyższej liczbie oktanowej. Paliwa premium rzeczywiście są lepsze od przeciętnego, ale żeby to wykorzystać w naszym samochodzie, komputer musi być specjalnie przestrojony pod dokładnie to paliwo. Dzieje się tak w samochodach rajdowych, które wykorzystują 100% potencjału paliwa, bo liczy się każda setna część sekundy. Zwykły użytkownik nawet gdy ściga się spod świateł, nie wykorzysta pełnego potencjału paliwa premium, a procentowe wahania są dla niego niewyczuwalne.

Zwykłe paliwa dostępne na stacjach spełniają wszystkie europejskie normy, jak również te wymagane przez producentów, dlatego w pełni wystarczają do codziennego użytkowania samochodu.

2. Nie zwracaj uwagi na markę stacji benzynowej

W Polsce benzyną handluje kilka różnych firm, od polskiego Orlenu, Lotosu, po zagraniczne BP, Shell czy Statoil. Paliwo różni się między nimi praktycznie tylko nazwą, bo i tak pochodzi z kilku hurtowni w Polsce.

Jeżeli boisz się „chrzczonego” paliwa, to nie zależy to od właściciela rafinerii, tylko od konkretnej stacji. Wybierz najtańszą stację w okolicy, ale uważaj na nieznane stacje benzynowe.

Jeśli nie wiesz gdzie w nowym miejscu (mieście) znaleźć tanią stację benzynową, nie kręć się bez celu szukając kilku groszy różnicy. Spalisz w ten sposób więcej paliwa, niż zaoszczędzisz pieniędzy.

Ogranicz stosowanie elektronicznych gadżetów zamontowanych w samochodzie

Najbardziej prądożerne w samochodzie są ogrzewanie tylnej szyby, ogrzewanie foteli samochodowych, rozbudowane zestawy audio.

Planuj trasę

1. Przed wyruszeniem w podróż, gdy ma się do pokonania nieznaną trasę, poświęć trochę czasu na jej zaplanowanie

Opracowując trasę sprawdź, czy na drodze nie napotkasz remontów lub innych utrudnień. Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu, paliwa, obniży poziomu emisji CO2 i zapewne niepotrzebnego stresu.

2. Doskonałym rozwiązaniem jest korzystanie z nawigacji satelitarnej

3. Zamiast jednego dnia jechać do sklepu, a drugiego na pocztę, załatw wszystko w jednym terminie

4. Staraj się omijać zatory drogowe

Warto pojechać okrężną droga, małymi uliczkami, byle płynnie i z możliwością wrzucania innych biegów niż jedynka i dwójka.

Częściej korzystaj z transportu publicznego

Umów się ze znajomymi, sąsiadami na wspólną podróż do pracy. Wybieraj częściej transport publiczny lub rower

Okazuje się, że około 25% wszystkich podróży samochodem odbywa się na dystansie poniżej 2 kilometrów, a 50% poniżej 5 kilometrów. Auto zużywa najwięcej paliwa podczas pierwszych 4 km jazdy, ze względu na nierozgrzany silnik. Krótkie podróże są wyjątkowo nieekonomiczne.

Takie wyjazdy można spróbować łączyć lub rozważyć skorzystanie z transportu publicznego. Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie przejechanie tych kilku kilometrów rowerem. Jeżeli krótkie przejazdy wiążą się z dojazdem do miejsca pracy, można zorganizować grupę przyjaciół wzajemnie się podwożących. Jest to najlepszy sposób na zredukowanie kosztów i przy okazji zmniejszenie poziomu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.


Przydatne informacje

Ekojazda - Eco-driving - podstawowe zasady jazdy ekonomicznej

Ekojazda (ecodriving) -podstawowe zasady jazdy ekonomicznej
Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, a zarazem odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego. Stosując zasady ekojazdy kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć mechaniczne zużycie podzespołów samochodu, dba o środowisko naturalne poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu.


Ekonomiczna eksploatacja samochodu

Ekonomiczna eksploatacja samochodu
Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska.


Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa
Jak zmniejszyć zużycie paliwa czyli kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa


Samochody osobowe zero i niskoemisyjne

Samochody zero i niskoemisyjne
Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.


Carsharing

Carsharing
Carsharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów osobowych. Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. Carsharing stanowi uzupełnienie dostępnej komunikacji zbiorowej.


Carpooling

Carpooling
Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Polega on na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do danego miejsca na tych samych trasach. Jest rozwijany w sytuacjach, gdy ze względu na małe natężenie ruchu nieopłacalne jest uruchamianie zorganizowanego transportu zbiorowego.


Etykieta energetyczna dla opon

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych
Wzór i zasady etykietowania opon określone unijnym rozporządzeniem. Zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony, określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo, oraz poziom generowanego hałasu.