Systemy umożliwiające komunikację samochodu z sygnalizacją świetlną
Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana zieloną falą polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.
Dzięki temu ruch staje się płynny, bez potrzeby długotrwałego oczekiwania na zmianę świateł. Auta nie muszą gwałtownie zmieniać prędkości, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa, zwiększa się też średnia prędkość przejazdu na danym odcinku, przez co poruszamy się szybciej.
Samo zsynchronizowanie świateł tak, żeby zmieniały się w ściśle określonych odstępach czasu, technicznie jest łatwe do rozwiązania, to dostosowanie tych cykli do stale zmieniającego się natężenia ruchu stanowi spory problem. Przepustowość skrzyżowań i arterii jest ograniczona, tak więc gdy na drodze znajdzie się więcej pojazdów, część z nich nie zdąży przejechać trasy „na zielonej fali”. Aby nastąpiło pełne dostosowanie cykli świateł do natężenia ruchu w danej chwili, jest konieczna analiza sytuacji na drodze, poparta stałym pomiarem natężenia ruchu. Niezbędna jest także współpraca kierowców, którzy powinni dostosować prędkość tak, aby dojeżdżać do kolejnych skrzyżowań dokładnie w określonym czasie.
Zielona fala czyli możliwość płynnego przejazdu na zielonym świetle to kwestia odpowiedniego ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale również dostosowania do niej odpowiedniej prędkości jazdy.
Obecnie kilka firm motoryzacyjnych pracuje nad systemami, dzięki którym na ekranach w konsoli pojawią się zalecenia dotyczące jazdy w ramach zielonej fali. Zaimplementowanie takich rozwiązań w samochodach, pozwoli znacznie zwiększyć płynność ruchu, redukując liczbę korków, oraz zmniejszając zużycie paliwa.
Green Light Optimal Speed Advisory
Jeden z systemów testowanych w Wielkiej Brytanii w ramach programu badawczego UK Autodrive nosi nazwę Green Light Optimal Speed Advisory. Uczestniczą w nim władze samorządowe, uczelnie, instytuty badawcze, firmy z różnych branż, oraz koncerny motoryzacyjne: Ford, jaguar Land Rover, Tata. Testowany system umożliwia radiową komunikację bliskiego zasięgu z sygnalizacją świetlną. Stanowi on część technologi Car2x umożliwiającej łączność pojazdów z infrastrukturą.
System Traffic Light Information
Podobne rozwiązanie będzie wkrótce dostępne dla klientów Audi w USA. Przyszłoroczne modele tej firmy zostaną wyposażone w system Traffic Light Information, który pozwoli im komunikować się z sygnalizatorami ulicznymi. Technologia jest rozwinięciem systemu PRIME, którego celem jest włączenie pojazdów do inteligentnej miejskiej infrastruktury.
Traffic Light Information, to rozwiązanie umożliwiające komunikowanie się z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu, do którego zbliża się kierowca. Na ekranie komputera pokładowego auta, prezentowany jest sygnalizator z odliczaniem w czasie rzeczywistym do następnej zmiany świateł. Dzięki temu kierowca od razu widzi, jakie aktualnie pali się na nim światło i wie, czy może zachować obecną prędkość i uda mu się przejechać skrzyżowanie, czy też powinien rozpocząć zwalnianie.
Z Traffic Light Information będą współpracować także pozostałe systemy będące na wyposażeniu auta. System start-stop będzie mógł wówczas samodzielnie decydować o tym, czy zgasić silnik pojazdu, wiedząc, jak długo potrwa jego postój. Nawigacja będzie mogła z kolei wybierać trasy na podstawie wzorców pracy sygnalizatorów, oraz natężenia ruchu. Widząc także, jaka jest sekwencja zmiany świateł na drodze, którą porusza się auto, samochód będzie mógł zasugerować kierowcy, z jaką prędkością powinien jechać, by trafić na zieloną falę.
Pierwsze publiczne testy nowego systemu rozpoczął się jeszcze w tym roku, a będą prowadzone w amerykańskim Las Vegas. Natomiast od 1 czerwca przyszłego roku, będzie można już zamówić takie rozwiązanie jako opcjonalne wyposażenie nowych modeli A4 i Q7, oraz wszystkich modeli w wersji allroad.