Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem
Pixabay / @ Geralt

Naukowcy Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreśla kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami nad zastosowaniem wodoru jako paliwa, które prowadzone są w tej uczelni od lat 80 XX w.

Swoje innowacyjne rozwiązanie wynalazcy z krakowskiej uczelni po raz pierwszy zaprezentowali publicznie podczas specjalnego pokazu na Wydziale Mechanicznym PK. Jednym z zadań politechniki jest kształtowanie nowej rzeczywistości i patrzenie w przyszłość. Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzywanie badawcze.

Naukowcy z krakowskiej uczelni od kilkudziesięciu lat zajmują się wykorzystaniem wodoru jako paliwa w silnikach. A zaprezentowane właśnie rozwiązanie powstało dzięki ich wiedzy i kompetencji – swoją innowacyjnością wybiega kilkanaście lat w przyszłość.

mówi rektor PK, prof. Andrzej Szarata

Nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem pracował zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. W celach badawczych został do tego wykorzystany 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.

Prof. Brzeżański, przypominając historię badań w PK nad wykorzystaniem wodoru do zasilania silników spalinowych, zauważył, że w najnowszym rozwiązaniu posłużono się całą wiedzą zdobytą we wcześniejszych pracach, a także wprowadzono nowe, autorskie elementy.

Silnik przemysłowy z zapłonem samoczynnym musiał zostać gruntownie przebudowany do korzystania z wodoru jako paliwa. Naukowcy zaprojektowali więc i wykonali cały nowy system spalania wraz z dedykowanymi tłokami, systemem doprowadzania paliwa – został on m.in. wydrukowany na drukarkach 3D, układem zapłonowym, modułami przepustnicy sterowanymi silnikiem krokowym, czy oprogramowaniem silnika. Wszystkie te elementy zostały wykonane w Katedrze Pojazdów Samochodowych PK.

Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla.

zauważa prof. Brzeżański

Krakowscy naukowcy prowadzą badania nad wykorzystaniem wodoru wielotorowo. Oprócz adaptacji tłokowego silnika spalinowego do tego paliwa, współpracują też z koncernem Toyota przy pracach dotyczących ogniw wodorowych, a także opracowują własne konstrukcje. W katedrze powstał m.in. silnik jednocylindrowy z nowatorskim systemem bezpośredniego wtrysku wodoru do komory spalania.

źródło: naukawpolsce.pap.pl, Rafał Grzyb

Transport ekologiczny – dodatkowe informacje:
bioetanol, biopaliwo, buspass, carbon offset, carpooling, carsharing, dekarbonizacja transportu, elektromobilność, mikromobilność, etykieta energetyczna dla opon samochodowych, ekojazda – ecodriving (podstawowe zasady jazdy ekonomicznej), ekonomiczna eksploatacja samochodu, inicjatywa ReFuelEU Aviation, inteligentne miasto, inteligentny parkingi, kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa, paliwa alternatywne, paliwa syntetyczne, paliwo HVO, parking P&R, rozporządzenie AFIR, samochody autonomiczne, samochody elektryczne (BEV), samochody zero i niskoemisyjne, samochody z silnikiem diesla, smart mobility, smog, strefa Tempo 30, Strategia Wodorowa, strefa czystego transportu, strefa ograniczonego ruchu, strefa zakazu ruchu, ścieżka rowerowa, ślad węglowy (carbon footprint), transport lotniczy (powietrzny), transport publiczny, transport zbiorowy, turystyka ekologiczna, urządzenie transportu osobistego (UTO), wykluczenie komunikacyjne, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zielona kerozyna, zielony amoniak, zielony metanol, zielony wodór, zmiany klimatu, zrównoważone paliwa lotnicze (SAF)

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Scroll to Top