Koncern BMW stworzył prototypowy model Serii 1, który wyposażył w technologię wtryskiwania wody do komory spalania silnika, w celu obniżenia zużycia paliwa. Zdaniem inżynierów BMW, nowa technologia pozwoli zmniejszyć temperaturę spalania, co powinno przełożyć się na około 8% redukcję zużycia paliwa.
Mniejsza temperatura spalania poprawia nie tylko ekonomię, lecz także redukuje ryzyko uszkodzenia cylindrów, co pozwoliło inżynierom zwiększyć stopień sprężania do wartości 11:1 zamiast standardowego 9,5.1 stosowanego w jednostkach trzycylindrowych. Dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa zarówno na niskich, jak i średnich obrotach. W prototypowej jednostce napędowej zainstalowano niewielki zbiornik wody, który rozpyla mgiełkę do kolektora dolotowego, gdzie następuje jej odparowanie, co redukuje temperaturę komory spalania o 25 stopni Celsjusza.
Poza redukcją zużycia paliwa niesie to ze sobą dodatkowe korzyści w postaci zmniejszenia obciążenia wszystkich podzespołów, począwszy od tłoków, poprzez zawory, kończąc na turbosprężarce. Powinno to znacznie wydłużyć ich żywotność, a w rezultacie obniżyć koszty serwisowania jednostki napędowej. Kolejną korzyścią takiego rozwiązania jest aż 10 procentowy wzrost mocy oraz momentu obrotowego, w porównaniu ze standardowym autem.
Nie jest to pierwszy przypadek zastosowania przez BMW systemu wtrysku wody. Podobne rozwiązanie firma wykorzystuje w samochodzie bezpieczeństwa BMW M4 używanym podczas wyścigów MotoGP. Nowy system jest jednak znacznie nowocześniejszy, gdyż potrafi odzyskiwać wodę kondensującą się w systemie klimatyzacji.
BMW na razie nie ujawnia kiedy zastosowuje nowe rozwiązanie wejdzie do seryjnej produkcji. Technologia jest nadal pododawana testom.
źródło: bmwblog.com