Szczyt klimatyczny Carbon Footprint Summit 2024 skupił się na dekarbonizacji

Szczyt klimatyczny Carbon Footprint Summit skupił się w tym roku na dekarbonizacji
@ Andrzej Opyrchal

Międzynarodowy szczyt klimatyczny Carbon Footprint Summit skupił się w tym roku na dekarbonizacji, aktywizując środowiska biznesowe, akademickie, studenckie i artystyczne. Piąta edycja międzynarodowego szczytu klimatycznego Carbon Footprint Summit (CFS), organizowana przez Fundację Carbon Footprint z Krakowa, odbyła się 7 października br. w ICE Kraków. Tematem przewodnim wydarzenia, które patronatem objął Prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski oraz rektor AGH, a partnerami byli m.in. Columbus Energy, bank Credit Agricole, AMS OOH, Żabka Group oraz Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, była w tym roku dekarbonizacja. Jubileuszową edycję szczytu zainaugurowała rozmowa Marty Bilonowicz z Agnieszką Rozwadowską, prezeską Fundacji Carbon Footprint, która podsumowała pięciolecie działalności organizacji.

Od początku wiedzieliśmy, że chcemy organizować CFS w sposób zrównoważony, tj. nie tylko mówić o śladzie węglowym, ale również go liczyć. Dlatego zbadaliśmy emisje pierwszego wydarzenia, co w tamtym czasie robiło niewiele podmiotów. Nasze kalkulatory śladu węglowego miały wówczas swoją premierę. Później doskonaliliśmy je w oparciu o nasz zespół analityczny. Obecnie są to najchętniej wybierane kalkulatory CO2 dla biznesu, ale także dla osób fizycznych.

wyjaśniała prezeska Fundacji

Warto podkreślić, że CFS od początku był realizowany wyłącznie przez zespół Fundacji i licznie angażujących się wolontariuszy, bez pomocy agencji eventowych. Za to z merytorycznym wsparciem licznych ekspertów: Olgi Malinkiewicz, Zofii Dzik, Jakuba Małeckiego, Dawida Zielińskiego, Doroty Pierri czy Katarzyny Bąkowicz. Przybierał też różne formy i był organizowany w różnych przestrzeniach – od Hali Cracovia, przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, gdzie Fundacja zorganizowała m.in. znany format TEDx Nadwiślańska St.; po typowo targowe wnętrza Centrum Kongresowego ICE Kraków w tym roku. Również Fundacja w ciągu 5 lat sprofesjonalizowała swoje działania i nawiązała długoterminowe partnerstwa z wieloma organizacjami ale i dużymi firmami. Jest również bardzo aktywna w obszarze edukacji klimatycznej.

Przez te 5 lat daliśmy się poznać jako profesjonalny partner analityki śladu węglowego. Z naszych usług korzystają obecnie rozpoznawalne brandy, m.in. kongres gospodarczo-technologiczny Impact CEE, festiwal filmowy BNP Paribas Green Film Festival, legendarny Krakowski Festiwal Filmowy czy firmy Columbus Energy i Stalexport. W 2023 roku nawiązaliśmy partnerstwo merytoryczne z liderem branży MICE – ICE Kraków Congress Centre (spółką Kraków5020), którego efektem jest opublikowana 2 lipca br. Strategia Dekarbonizacji. Jestem bardzo dumna, że możemy dostarczać na rynek merytoryczne narzędzia i usługi, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszego świata, oraz inspirować otoczenie do zmiany, jak nasze kalkulatory lub międzynarodowy, zastrzeżony przez EUIPO znak towarowy dla produktów i usług, oparty o kryterium śladu węglowego Carbon Footprint Approved.

podsumowała Agnieszka Rozwadowska

Tematowi dekarbonizacji został poświęcony pierwszy z paneli dyskusyjnych, moderowany przez Przemysława Białkowskiego z Polsat News oraz Zielonej Interii, w którym wzięli udział przedstawiciele firm partnerujących wydarzeniu: Dawid Zieliński – prezes Columbus Energy, Rafał Rudzki – dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Grupy Żabka oraz Janusz Komurkiewicz – dyrektor marketingu i członek Zarządu Fakro.

Paneliści zgodnie przyznali, że strategia zrównoważonego rozwoju jest elementem każdej strategii biznesowej. Sprowadza się to do konkretnych decyzji, inwestycji w rozwiązania energooszczędne, aczkolwiek – jak podkreślił Rafał Rudzki z Grupy Żabka – żadne duże przedsiębiorstwo nie jest w stanie przeprowadzić transformacji energetycznej samodzielnie, bez powiązań z innymi podmiotami.

Dzisiaj wszyscy rozumiemy, że strategia zrównoważonego rozwoju to już nie tylko ratowanie klimatu, ale całej gospodarki. Każdy biznes będzie musiał przygotowywać raport ESG – międzysektorowo, czy jako producent, czy nawet sprzedawca reklam. 10 lat temu w Polsce to była kuriozalna idea – dzisiaj to jest rzeczywistość biznesowa. Można stracić ważnych klientów i poważne przychody z powodu tego, że się nie dba o środowisko.

mówił Dawid Zieliński

Polska jest obecnie największym na świecie eksporterem stolarki okiennej, co powoduje, że musimy patrzeć na różne rynki. Jeśli w danym kraju, głównie europejskim, nie przedstawimy swojego raportu ESG, swoich deklaracji środowiskowych, to wypadamy z przetargów.

dodał Janusz Komurkiewicz

O tym, jak krok po kroku przygotować strategię dekarbonizacji dla firm, mówiła Agnieszka Rozwadowska podczas sesji keynote pt. “Strategia dekarbonizacji. Na początku był chaos”.

Partnerstwo z ICE Kraków to przykład współpracy z koncentracją na cele, ponad podziałami. Kluczem do niej jest otwartość, odwaga, poczucie sprawczości, ale również kobieca wrażliwość i intuicja.

podkreśliła prezeska Fundacji Carbon Footprint

“Zrób energetyczną transformację i zyskaj dotację” – pod tym hasłem keynote wygłosiła Aleksandra Rutkowska, menadżerka ds. zrównoważonych finansów i analiz z Zespołu Corporate Sustainability w banku Credit Agricole. Opowiedziała o dostępnych na rynku premiach w postaci bezzwrotnych dotacji, które motywują do realizacji inwestycji w poprawę efektywności energetycznej.

O 6. edycji Krakowskiej Akademii Klimatu, czyli najnowszej edycji projektu i potrzebie edukacji klimatycznej, opowiedział z kolei Grzegorz Dukielski – inicjator i prezes Fundacji Green Festival.

W dyskusji poświęconej roli kobiet dla klimatu moderowanej przez Annę Potocką-Domin – prezeskę Fundacji Kobiety Inspirują, także mocno wybrzmiał temat dekarbonizacji. Zdaniem Zofii Piwowarek, ESG Chapter Leader w Santander Bank Polska, duże marki modowe już w perspektywie kilku lat będą miały obowiązek korzystania ze zrównoważonych materiałów, zużywania przy produkcji jak najmniej surowców i wody. Prelegentka podkreśliła też rozbudowaną wrażliwość kobiet na kwestie klimatyczne, przytaczając nazwiska kobiet zarządzających znanymi firmami, które rozwijają nowe technologie i mają realny wpływ na dekarbonizację, m.in. Mary T. Barra – CEO General Motors, Catherine MacGregor z Engie czy Olga Malinkiewicz – polska naukowczyni, rozwijająca technikę ogniw perowskitowych.

Na pytanie, dlaczego kobiety wiodą prym w działalności na rzecz klimatu, Anna Piekarczyk (dziennikarka Radia Kraków) odpowiedziała, że jest to kwestia większej odpowiedzialności za otoczenie, troski oraz odpowiedzialności kobiet za edukację dzieci. Potwierdziła to również Ewa Całus, pełnomocniczka Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji Klimatycznej, twierdząc, iż kobiety nie mają wciąż takiej sprawczości jak mężczyźni, jednak faktem jest, że wybory konsumenckie należą głównie do kobiet, co ma bezpośrednie przełożenie na decyzje zakupowe ograniczające ślad węglowy.

Nowością tegorocznej edycji CFS był autorski projekt Fundacji – Strefa Gen Z[miany], zbudowany w partnerstwie z krakowską AGH. W dyskursie na temat dekarbonizacji wzięło udział osiem kół naukowych z AGH oraz eksperci, m.in. Jacek Pietrzyk z Deloitte Polska, prof. Barbara Tora i prof. Paweł Bogacz z AGH czy Krzysztof Ławicki z AMS, którzy wspólnie przedstawili propozycje złagodzenia skutków zmian klimatycznych i wprowadzania dekarbonizacji.

W Strefie Genu Z[miany] odbyła się także premiera raportu ESG Fakro za rok 2023, którą zaprezentował Janusz Komurkiewicz – dyrektor marketingu i członek Zarządu Fakro.

Swoją wizję przeciwdziałania zmianom klimatu mieli też okazję zaprezentować designerzy, w ramach innej ciekawej inicjatywy – Plakaton, przygotowanej przez Admind Branding & Communications. Był to maraton projektowania plakatu, którego rezultaty zaprezentowano na wystawie w foyer ICE Kraków. Zwycięzca najlepszego plakatu – Dominika Federowicz została nagrodzona nagrodą Carbon Footprint Challenge Awards 2024. Prezentację digitalową zwycięskich plakatów przygotuje na swoich nośnikach w całej Polsce firma AMS.

Statuetką Carbon Footprint Challenge Awards, jak co roku, uhonorowano też osoby lub firmy, które w sposób szczególny przyczyniają się do promowania wiedzy ekologicznej i klimatycznej lub tworzą innowacyjne rozwiązania dla środowiska. Laureatami nagród, wręczonych podczas tegorocznej Gali, zostali m.in.: dr hab. inż. Tomasz Bergier – prof. AGH, Szymon Bujalski – dziennikarz, Mabuchi Motor Poland, Grupa Żabka, wystawa o śladzie węglowym – Klimat na Zakręcie – EC1 Łódź czy dr Konrad Skotnicki – influencer, znany, jako dr z TikToka.

Pełna relacja z Carbon Footprint Summit 2024 jest dostępna na kanale YouTube:

źródło: materiały prasowe

Powiązane artykuły:

🔄 Zrównoważony rozwój – dodatkowe informacje:
Agenda 21, air-commerce, biologiczny potencjał Ziemi, carsharing, Cele Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals SDGs), cleantech, cykl życia produktu (Life Cycle Assesment LCA), czynniki ESG, degrowth (postwzrost), dekarbonizacja gospodarki (przemysłu), Dow Jones Sustainability Index (DJSI), dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), dyrektywa NFRD (Non-Financial Reporting Directive), dyrektywa EPBD, Dzień długu ekologicznego, efektywność energetyczna, ekologiczna dystrybucja, ekonomia ekologiczna, ekonomia subskrypcji, ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, Europejski Niebiski Ład (European Blue Deal). Europejski Zielony Ład (European Green Deal), ESRS (European Sustainability Reporting Standards), Fit for 55, ekologiczna wysyłka i dostawa towarów, ekoprojekt, ekoprojektowanie, greentech, gospodarka niskooemisyjna, gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki, inteligentna wieś (smart village), Konferencja RIO+20, kryteria ESG, Less waste, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), neutralność klimatyczna (net-zero), normy środowiskowe z serii ISO 14000 14001 26000, opakowanie ekologiczne (zielone opakowanie) (green packaging, sustainable packaging), paperless, Społeczna Odpowiedzialności Biznesu (CSR), Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), produkty ekologiczne, Ramowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu, Ranking Best Global Green Brands, REPowerEU, sparing economy, ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint), transformacja energetyczna, United Nations Environment Programme (UNEP), Zero Waste, zielona gospodarka (green economy), zielone inwestycje, zielona rewolucja, zielona transformacja, zielone miejsca pracy – zielone kołnierzyki (green collar jobs, green jobs), zielone certyfikaty dla budynków (BREAM, LEED), zielone technologie, zielone trendy, zielone zamówienia publiczne, zielone zarządzanie, zielony marketing – green (eco) marketing, zielony wzrost (green growth), znaki i oznaczenia ekologiczne, zrównoważone miasto, zrównoważony rozwój (sustainable development)

Scroll to Top