Prowadzony przez kilka uczelni i instytutów projekt ACTRIS, którego celem jest rozbudowa infrastruktury badawczej do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych, otrzymał dofinansowanie przekraczające 11 mln zł. Pieniądze pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020.
Liderem projekt „ACTRIS – Infrastruktura do badania aerozoli, chmur oraz gazów śladowych” jest Uniwersytet Wrocławski, a w skład konsorcjum realizującego to przedsięwzięcie wchodzą Instytut Geofizyki PAN (lider konsorcjum ACTRIS-PL), Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska PAN, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej PIB, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Śląski oraz Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Przedsięwzięcie wpisane jest na Polską Mapę Drogową Infrastruktury Badawczej – podał Uniwersytet Wrocławski.
Jak wskazała wrocławska uczelnia, celem projektu jest rozbudowa infrastruktury badawczej do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych oraz zacieśnienie współpracy z ogólnoeuropejską siecią infrastruktury badawczej Actris.
W ramach projektu kupiona zostanie aparatura pozwalająca na badanie aerozolu atmosferycznego i jego wpływu na zmiany klimatu, m.in. lidar, fotometr, nefelometr czy spektrometry cząstek działające w czasie rzeczywistym. Doposażone i rozbudowane zostaną centra badawcze we Wrocławiu, Rzecinie, Raciborzu, Sosnowcu, Zabrzu i Strzyżowie.
Uniwersytet Wrocławski ma być przy tym ośrodkiem, w którym będą przechowywane dane sieci Actris-Polska.
Actris to ogólnoeuropejska infrastruktura służąca badaniom aerozoli, chmur i gazów śladowych. Actris Polska skupia się na pomiarach aerozoli, które są słabo poznanym czynnikiem klimatotwórczym i jednym ze składników smogu, a także na badaniu chmur i interakcji aerozoli z chmurami – podał z kolei w komunikacie Uniwersytet Śląski. Uczelnia ta w ramach przedsięwzięcia kupi lidar (skaner laserowy wykorzystywany m.in. do pomiarów określających pionowe profile atmosfery). W aparaturę tę wyposażone zostanie laboratorium mobilne (samochód).
Projekt uzyskał dofinansowanie przekraczające 11 mln zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020. Całkowity budżet przedsięwzięcia to ponad 14 mln zł.
źródło: naukawpolsce.pap.pl
Globalne i lokalne zagrożenia ekologiczne
Dlaczego należy chronić Ziemię
Ziemia to błękitna perła w przestrzeni i cudowny, wrażliwy świat. Obecnie nasza żywa planeta znajduje się w krytycznym momencie ewolucji. Jeden z jej gatunków, MY czyli CZŁOWIEK, zagraża zakłóceniem i wyczerpaniem systemów podtrzymujących życie.
Antopocen – nowa epoka w historii Ziemi
Rozpoczęła się nowa epoka w historii Ziemi czyli Antropocen. Według naukowców jest ona zdominowana poprzez działania człowieka, a nie przez aktywność geologiczną.
Dziura ozonowa
Dziura ozonowa to zjawisko ubytku ozonu stratosferycznego nad niektórymi obszarami Ziemi.
Zanieczyszczenie środowiska
To obecność substancji niepożądanych w stanie ciekłym lub gazowym, w powietrzu, wodzie, glebie, występujących w stężeniu zmieniającym jego właściwości i mogących wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka.
Zmiany klimatu
Zmiany klimatu obserwujemy, jako wzrost średniej temperatury na Ziemi, która powoduje m.in topnienie lodowców, podnoszenie się poziomu mórz, susze, powodzie, fale upałów, pożary, czy huragany.
Klęski i katastrofy ekologiczne
Następstwem każdej działalności gospodarczej człowieka są przekształcenia środowiska naturalnego. Jeżeli znaczne nasilenie wprowadzonych do środowiska niekorzystnych zmian prowadzi do stanu, że utraci ono zdolność regeneracji i samoregulacji, wówczas mamy do czynienia z katastrofą ekologiczną.
Największe katastrofy ekologiczne na świecie
Od zagłady całych cywilizacji, poprzez zanieczyszczenie środowiska, wypadki wież wiertniczych i tankowców, katastrofy przemysłowe i jądrowe. Historia rozwoju cywilizacji pokazuje, do czego może doprowadzić nasza megalomania i ignorancja w stosunku do otaczającego nas środowiska naturalnego.