Nie Zetki czy Millenialsi, a Baby Boomersi są najbardziej proekologiczni

Pixabay / @ chaiyananuwatmongkolchai

Wbrew przekonaniu, że to młodsze pokolenia są bardziej zaangażowane w kwestie klimatyczne i środowiskowe, to jednak osoby po 60. roku życia są najbardziej proekologiczne – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Był to dla mnie zaskakujący wynik. Głównie dlatego, że powszechnie uważa się pokolenie Z za generację, która jest najbardziej świadoma ekologicznie, aktywna w działaniu. Tymczasem to najstarsi, generacja powojennego wyżu demograficznego, prowadzą bardziej zrównoważoną konsumpcję. Można ich uznać za najbardziej odpowiedzialnych spośród wszystkich pokoleń.

podkreśla jedna z autorek badania dr Marta Makowska, cytowana w informacji na stronie Akademii Leona Koźmińskiego

Socjolożka – wraz z dr. Rafałem Boguszewskim i dr Arletą Hrehorowicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego – przyjrzała się związkowi pomiędzy pokoleniami a żywnościowymi i proekologicznymi zachowaniami konsumpcyjnymi.

Badanie zostało przeprowadzone pośród przedstawicieli czterech pokoleń: powojennego wyżu demograficznego (Baby Boomers), czyli urodzonych między 1946 a 1964 rokiem; X – urodzonych w latach 1965-1979; Y – urodzonych w latach 1980-1994 (tzw. Millenialsi) oraz Z – urodzonych w latach 1995-2012. Jak podano, w badaniu zastosowano próbę kwotową, reprezentatywną dla poszczególnych grup wiekowych pod względem wybranych cech demograficznych.

W badaniu uwzględniono codzienne nawyki proekologiczne, takie jak segregacja śmieci, korzystanie z toreb wielorazowych, oszczędzanie energii i wody, rezygnacja z jazdy samochodem, unikanie plastiku, ograniczanie zakupów odzieży i mięsa. Najwyższy wynik – na podstawie średniej liczby deklarowanych proekologicznych zachowań – uzyskało pokolenie 60+.

Wśród kluczowych wyróżników zakupowych żywności na jakość wskazało ponad 78%. Baby Boomersów i 68% osób z pokolenia X. Dla porównania – wśród pokolenia Z i Y (Millenialsi) było to 65%, a równocześnie aż 76% przedstawicieli tych dwóch najmłodszych grup przyznało, że to cena w największym stopniu decyduje o wyborze produktu (w porównaniu do 62% Baby Boomersów i 65% pokolenia X).

Skład produktu jako argument za zakupem wskazało 48% Baby Boomersów i po 41% respondentów z pokolenia X i Y oraz 44 proc. Zetek. Na kraj pochodzenia jedzenia zwraca uwagę co czwarta osoba 60+, podczas gdy wśród najmłodszych – co siódma (Millenialsi) i co ósma (pokolenie Z).

Co więcej, certyfikat ekologiczny bierze pod uwagę co siódma osoba z pokolenia 65+. Starsi respondenci częściej też niż młodsi deklarowali, że przed zakupem sprawdzają termin przydatności produktu oraz kupują tylko tyle, ile faktycznie potrzebują. Nieznacznie częściej od młodszych zwracają uwagę na to, czy opakowanie nadaje się do recyklingu.

Z kolei opinie innych mają większe znaczenie dla młodszych: kieruje się nimi co dziewiąta osoba z pokolenia Z, co dwunasta z X i co piętnasta spośród Baby Boomersów. Na pytanie, czy przed zakupem sprawdzają biodegradowalność opakowania, osoby z pokolenia Z udzieliły najmniej stanowczej odpowiedzi – ich wynik wyniósł średnio 2,99 w skali od 1 (zdecydowanie nie) do 5 (zdecydowanie tak).

Ponadto, z danych zebranych dla całej próby wynika, że „dla większości z nas najważniejsze podczas zakupów spożywczych są jakość i cena – te dwa kryteria wskazało 69% respondentów”.

źródło: naukawpolsce.pl

Powiązane artykuły:

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

📩 Zapisz się na newsletter i otrzymuj ekowiadomości prosto na swoją skrzynkę!
Subskrypcja daje Ci także dostęp do specjalnego działu na portalu, gdzie znajdziesz darmowe materiały do pobrania: poradniki, przewodniki, praktyczne zestawienia, wzory, karty pracy, checklisty i ściągi. Wszystko, czego potrzebujesz, aby skutecznie wprowadzać ekologiczne zmiany w swoim życiu.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc…..

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres:
✉️ informacje@wlaczoszczedzanie.pl

🔍Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Przewijanie do góry