fbpx

Trwa akcja #MożnaInaczej, która promuje nowe, świadome nawyki konsumenckie

Trwa akcja #MożnaInaczej, która promuje nowe, świadome nawyki konsumenckie
Pixabay / @ Kasjanf

Kupowanie od lokalnych producentów, płacenie za usługi z góry w ulubionych punktach, zakupy spokojne i przemyślane – okres pandemii koronawirusa zmienił niektóre zachowania konsumenckie Polaków. Czy chcemy wrócić do tamtej gonitwy? Trwa akcja Turkusowego Klubu Przedsiębiorstw Społecznych #MożnaInaczej, która promuje nowe, świadome nawyki konsumenckie.

Celem kampanii #MożnaInaczej jest uświadomienie Polakom, że teraz jest najlepszy moment na określenie, jakiego świata chcemy po pandemii. Według badania jakościowego Experience Institute (z kwietnia 2020 r.) czas przymusowych ograniczeń zakupów, wymuszony izolacją w czasie pandemii, przyczynił się do zmian nawyków konsumenckich Polaków.

Rośnie na sile trend wyboru mniejszych biznesów, na przykład małych sklepów osiedlowych, ale także przede wszystkim refleksja nad bezsensownym wydawaniem pieniędzy w czasach przed-COVID19, co skutkuje dostrzeganiem próżności w wydawaniu pieniędzy na rzeczy zbędne.

Jak stwierdza ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju wyniki badania znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Konsumenci przewartościowali wiele rzeczy podczas izolacji domowej. Świat napędzany konsumpcjonizmem prawdopodobnie kończy się na naszych oczach. Będziemy świadkami kryzysu wielkich znanych, światowych marek, które sprzedawały i produkowały za bezcen, korzystając z pracy ubogich. Teraz nadchodzi nowy trend w konsumpcji, który pomoże nam poukładać świat na nowo z części składowych, które od czasu pandemii okazały się istotne tj. lokalność, praca dla bliskich, wsparcie ludzi w kryzysie, bezpieczeństwo zdrowotne. Nadchodzi czas lokalnych marek i indywidualnych historii.

prognozuje Maria Huma, prezeska Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie

W czasie izolacji polscy konsumenci często okazywali wsparcie lokalnym przedsiębiorstwom decydując się na przykład na zakup voucherów na przyszłe usługi, zamawiając jedzenie na wynos z lokalnej restauracji czy sięgając po polskie marki.

Chcielibyśmy, żeby nawyki wypracowane w czasach pandemii weszły na stałe jako przyzwyczajenia konsumenckie Polaków, a nie odpłynęły wraz z kolejnymi etapami odmrażania polskiej gospodarki. Można inaczej robić zakupy, wybierać produkty i usługi, które niosą za sobą podwójne dobro dla nas samych i otoczenia wokół, bo wspierają przedsiębiorców społecznych, ekologiczne podejście do świata czy spokojny rozwój najbliższego otoczenia.

mówi Julia Koczanowicz-Chondzyńska, ekspertka ds. ekonomii społecznej, prezeska Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, inicjatorka akcji #MożnaInaczej

Organizator kampanii, Turkusowy Klub Przedsiębiorstw Społecznych opublikował 3 zasady konsumenckich wyborów, lokalnie – społecznie – ekologicznie:

Myśl lokalnie

Kupuj tam, gdzie mieszkasz, u lokalnych przedsiębiorców, bo wydana u nich każda złotówka wpływa na większy budżet lokalnych inwestycji (większe dochody z podatków) i rozwój Twojej społeczności (sąsiadów, przyjaciół, rodziny, mieszkańców miasta czy wsi).

Rozwiązuj problemy

Twoje decyzje o codziennej kawie czy wyborze dostawcy usług wspiera biznes, który działa fair na rzecz rozwiązania konkretnych problemów społecznych tj. zwiększenie dostępności miejsc publicznych dla niewidomych czy powrót kobiet na rynek pracy. Zamiast dawać pieniądze w akcjach charytatywnych warto kupować produkty u przedsiębiorców społecznych.

Działaj ekologicznie

Kupuj z myślą o środowisku, wybieraj produkty i usługi, które zostawiają za sobą najmniejszy ślad dla planety (np. bez plastiku, bez folii, lepiej wielkie opakowania, nie marnuj wody)

Jak wybierać sprawdzonych przedsiębiorców, którzy działają w myśl tych 3 zasad?

Warto skorzystać z wirtualnego przewodnika Spacerownika dla świadomych konsumentów (www.ekonsument.pl/Spacerownik) oraz bazy odpowiedzialnych firm (www.ekonsument.pl/DobreZakupy).

To internetowe bazy sprawdzonych ekologicznych i etycznych miejsc, sklepów, kawiarni, usług, producentów żywności czy mebli, które oferują nie tylko wysokiej jakości produkty czy usługi, ale także szanują środowisko, promują proekologiczne zachowania czy dbają o godną pracę. Można tu znaleźć miejsca w których odbywają się bezpłatne warsztaty, wspierające powrót do pracy osoby z niepełnosprawnością intelektualną czy miejsca w których na pierwszym miejscu stawia się ekologię.

Pandemia spowodowała, że każdy z nas musi na nowo podjąć decyzję jakie wartości w biznesie wspierać. Przedsiębiorstwa, które stawiają na pierwszym miejscu lokalność, zaangażowanie społeczne i dbałość o planetę to recepta nie tylko na kryzys gospodarczy, ale i zachwiane przez izolację relacje między ludźmi. Kiedy zakładaliśmy naszą spółdzielnię wiedzieliśmy, że chcemy żyć inaczej – bezpośrednio dostarczać klientom ekologiczne produkty, tworzyć z nimi relacje, reagować na to, czego potrzebują. Efektem takiego modelu jest np. Ost-Oya, nasz produkt dla rolników i ogrodników, który wspomaga ich w walce z suszą. Wierzę, że właśnie teraz jest najlepszy czas, by nadać codziennym zakupom sens i by idea odpowiedzialnej konsumpcji zataczała coraz szersze kręgi.

mówi Antoni Pawlicki, aktor i założyciel przedsiębiorstwa Ostoja Natury

Więcej informacji w mediach społecznościowych pod hashtagiem #MożnaInaczej oraz w spocie promującym kampanię na Facebooku Turkusowego Klubu. W ramach akcji dostępna jest nakładka do zdjęcia profilowego na Facebooku, której użycie ma dać sygnał otoczeniu, że warto dokonywać świadomych i odpowiedzialnych wyborów konsumenckich.

Organizatorem akcji jest Turkusowy Klub Przedsiębiorstw Społecznych – zrzeszenie podmiotów takich jak fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne czy spółki non profit, które rozwiązują problemy społeczne za pomocą narzędzi biznesowych. Więcej informacji na www.turkusowyklub.pl.

źródło: materiały prasowe

Włącz oszczędzanie na własną domową miarę

Przydatna wiedza ekologiczna

Przydatna wiedza ekologiczna
Linki do haseł, świąt, wydarzeń i kampanii ekologicznych. Encyklopedia i wiedza na tematy związane z ekologią. Prognoza zanieczyszczenia środowiska dla Polski, Europy i Świata. Przegląd najważniejszych katastrof i klęsk ekologicznych. Użyteczne informacje dotyczące instytucji, ministerstw, fundacji, stowarzyszeń, polskich i międzynarodowych organizacji zajmujących się ochroną środowiska i przyrody.


Świadomy konsument i odpowiedzialna konsumpcja

Świadomy konsument i odpowiedzialna konsumpcja
Odpowiednia wiedza pomoże dokonywać bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów podczas codziennych zakupów. Świadome i odpowiedzialne zakupy to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale przede wszystkim przyczynienie się do ochrony środowiska naturalnego.


Dom ekologiczny

Dom ekologiczny
Dom ekologiczny to model gospodarstwa o minimalnej uciążliwości dla środowiska, przy jednoczesnym zapewnieniu jego użytkownikom komfortu, wygody i kontaktu z przyrodą. Cechuje go energooszczędność, racjonalne wykorzystanie przestrzeni, niska produkcja odpadów, oszczędne gospodarowanie mediami, wykorzystanie energii odnawialnej.


Ogród naturalny - ekologiczny

Ogród naturalny – ekologiczny
Podstawą naturalnego ogrodu jest odpowiednie skomponowanie jego elementów, tak żeby stał się częścią większego, naturalnego ekosystemu. Głównym celem ogrodu ekologicznego jest uzyskiwanie zdrowej żywności, nieskażonej szkodliwymi związkami.


Odnawialne Źródła Energii

Odnawialne źródła energii (OZE)
Odnawialne źródła energii (OZE) to źródła energii, których wykorzystywanie nie wiąże się z długotrwałym ich deficytem, ponieważ zasób tych źródeł odnawia się w krótkim czasie. Źródłami takimi są wiatr, promieniowanie słoneczne, opady, pływy morskie, fale morskie i geotermia.


Podstawowe informacje na temat transportu

Transport ekologiczny
Transport jest odpowiedzialny za 1/3 światowej emisji CO2 powstającej w wyniku działalności człowieka. Ogranicz zatem podróżowanie samolotem i samochodem, pamiętaj że pociąg to znacznie czystsza metoda transportu. Ekojazda to mniej trucizn w powietrzu, więcej pieniędzy w kieszeni i bezpieczeństwo jazdy.


Zagrożenia ekologiczne dla Ziemi

Zagrożenia ekologiczne dla Ziemi
Naukowcy, ekolodzy i zwykli ludzie od lat próbują zwrócić uwagę, że znajdujemy się na kursie kolizyjnym ze światem natury, że człowiek pcha Ziemię ku zagładzie, a zaniechanie działań na rzecz ochrony środowiska i ekosystemów grozi destabilizacją Ziemi. Ostrzegają, że Ziemia ma ograniczone możliwości podtrzymywania życia i że są one przez ludzkość doprowadzone na skraj przepaści.


Ekoturystyka

Ekoturystyka
Ekoturystyka to rodzaj turystyki nierozerwalnie związany z wypoczynkiem, naturą, oraz odkrywaniem przyrody przy jednoczesnej dbałości o środowisko naturalne. Ekoturysta, to taki turysta, którego odpoczynek nie wpływa negatywnie na otaczające środowisko i nie powoduje jego niszczenia.

Zostaw proszę komentarz

Przewiń do góry
X