Studenci z Politechniki Wrocławskiej konstruują wyścigową łódź solarną zasilaną panelami fotowoltaicznymi
Pixabay / @ Pexels / CC0

Wyścigową łódź zasilaną panelami fotowoltaicznymi konstruują studenci z Politechniki Wrocławskiej. Młodzi naukowcy chcą nią wystartować w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych, które w lipcu 2019 roku odbędą się w Monako.

Grupa projektowa PWr Solar Boat, która pracuje nad konstrukcją łodzi, powstała z inicjatywy studentów Kół Naukowych „Flow” i „Płomień” działających na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej. W przedsięwzięciu uczestniczy ok. 50 studentów i studentek uczelni.

Projekt zakłada budowę jednoosobowej łodzi o długości ok. 5,5 m wyposażonej w panele fotowoltaiczne o powierzchni 6 m kw. Studenci postanowili w swoim projekcie połączyć łódź z samolotem.

„Samo przerobienie kajaka na napęd solarny nie jest zbyt trudne, dlatego zdecydowaliśmy się na skok na głęboką wodę. W swoim projekcie chcemy bowiem wykorzystać hydroskrzydła” – powiedział członek sekcji konstrukcji Robert Płaczek.

Ciepielski wyjaśnił, że hydroskrzydła to specjalne płaty nośne, które są montowane pod kadłubem. Przy nabraniu odpowiedniej prędkości powodują one wynurzanie się kadłuba z wody, dzięki czemu zmniejsza się opór i łódź może płynąć znacznie szybciej. Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. w wodolotach, a w wypadku łodzi solarnych pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie mocy silnika i paneli.

Silnik zastosowany w projekcie będzie miał moc ok. 5 kW, a kadłub ma zostać wykonany z włókna węglowego. Sterowanie ma być trójpłaszczyznowe.

Łódź zostanie również wyposażona w gaśnicę oraz awaryjny system wyłączający wszystkie urządzenia, który ma się uruchamiać automatycznie w momencie, gdy pilot straci nad nią kontrolę.

„Nasza łódź będzie tak naprawdę pływającym laboratorium, mamy tu bowiem do czynienia z ogromnym projektem badawczym, na którym w przyszłości będzie można oprzeć prace naukowe. To wielkie wyzwanie i szansa, żeby się czegoś nauczyć dla wszystkich osób zaangażowanych w budowę” – dodał koordynator sekcji elektryki i elektroniki Hubert Biliński.

Obecnie studenci pracują nad prototypem łodzi, a testy chcą przeprowadzić wiosną na Odrze. W lipcu 2019 r. planują ze swoją konstrukcją wystartować na zawodach łodzi solarnych w Monako. Jak podkreślił Ciepielski, to największa i najbardziej prestiżowa tego typu impreza na świecie, w której biorą udział nie tylko studenci, lecz także profesjonalne zespoły konstruktorów. Ekipy startujące w zawodach rywalizują w trzech konkurencjach – przyspieszenia, slalomu oraz wyścigach.

dodatkowe informacje o projekcie: solarboat.pwr.edu.pl
źródło: www.naukawpolsce.pap.pl