Nowa wersja bolidu Eco Arrow 3.0 studentów PŁ ma szansę pokonać granicę 1000 km na litrze paliwa
@ Politechnika Łódzka

Eco Arrow 3.0 to najnowsza wersja bolidu studentów z zespołu Iron Warriors Politechniki Łódzkiej. Młodzi konstruktorzy liczą, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom uda im się przekroczyć 1000 kilometrów przejechanych na 1 litrze paliwa.

Zespół Iron Warriors ze Studenckiego Koła Naukowego Miłośników Motoryzacji to rekordziści Polski w liczbie przejechanych kilometrów na jednym litrze paliwa. Wcześniejsza wersja ich pojazdu Eco Arrow 2.2 była w stanie na jednym litrze pokonać dystans 837 km.

Trójkołowy bolid łódzkich studentów startuje w zawodach w kategorii benzynowych prototypów. Ma aerodynamiczny, opływowy kształt i jest wyjątkowo lekki. Kierowca prowadzi pojazd na leżąco, jednak w nowej wersji ma już do dyspozycji kierownicę, zamiast drążków, jak w poprzednich bolidach.

Jest to już trzecia wersja naszego bolidu, w znacznym stopniu ulepszona względem poprzedniej. Jest to konstrukcja dużo lżejsza, zmieniliśmy pewne założenia przy konstruowaniu nośności całej konstrukcji, a obecnie pracujemy nad rozwinięciem nowego silnika do tego bolidu.

opowiada Jakub Szychowski z Iron Warriors Team

Zupełnie nowa, dużo lżejsza karoseria bolidu wykonana została z kompozytu na bazie włókna węglowego w żywicy epoksydowej. Konstrukcje wzmacnia dodatkowo płyta podłogowa z pianki polimerowej.

Wszystkie elementy metalowe staramy się wykonywać z aluminium lotniczego, co pozwala uzyskać najkorzystniejszy stosunek wytrzymałości do masy pojazdu. Oczywiście nadal niektóre elementy muszą być stalowe, ale staramy się ograniczać ilość stali do minimum

dodaje Szychowski

Nowa wersja Eco Arrow 3.0 zyskała nowy układ napędowy oraz zmodyfikowane sprzęgło. Pojazd posiada spalinowy silnik Hondy powszechnie stosowany w kosach spalinowych. Został jednak przez studentów mocno zmodyfikowany. Konstruktorzy zrezygnowali z oryginalnego gaźnika, zainstalowali wtrysk elektroniczny, komputer pokładowy i czujniki.

Fabrycznie silnik działa na gaźniku. My zmodyfikowaliśmy go w taki sposób, aby możliwe było zastosowanie wtrysku sekwencyjnego, więc mamy wtrysk pośredni, jak we współczesnych samochodach.

Ze swoimi bolidami studenci PŁ wystartowali do tej pory w dziewięciu europejskich zawodach. W 2015 roku ustanowili rekord Polski z wynikiem 830 km/l. Rok później pobili go o 7 km. Rok 2016 przyniósł im także 1. miejsca w kategorii pojazdów prototypowych o napędzie spalinowym podczas Educ Eco w Valenciennes, nagrodę za design bolidu Eco Arrow 2.2. oraz 2 miejsce podczas zawodów w Le Mans.

Same zawody są dość specyficzne. Podczas konkursu nie liczy się prędkość, lecz innowacyjne rozwiązania, które pozwalają obniżyć zużycie paliwa. W trakcie zawodów każda drużyna ma do wykorzystania kilka prób polegających na pokonaniu wyznaczonego dystansu w określonym czasie.

Wymusza to na nas pewną średnią prędkość. Jednak sama strategia przejazdu nie polega na tym, że bolid jest cały czas odpalony. Jeździmy impulsowo – odpalamy silnik, rozpędzamy się, po czym silnik jest gaszony i toczymy się przez większą część toru. Powtarzamy to cyklicznie ok. 2-3 odpaleń na jedno okrążenie. Jest to najbardziej ekonomiczna forma jazdy, jednak niemożliwa do osiągnięcia w ruchu miejskim.

wyjaśnia Szychowski

Po zakończonej próbie mierzona jest objętość zużytego paliwa i na tej podstawie obliczany jest dystans jaki bolid pokonałby na 1 litrze paliwa.

W tym roku z Eco Arrow 3.0 łódzcy studenci planują wystartować w czterech zawodach. W maju w dwóch we Francji, na przełomie czerwca i lipca na Shell Eco-Marathon w Londynie, a na koniec w zawodach Pisaralla pisimmalle, które odbywają się w fińskim miasteczku Nokia.

Ponieważ nowy pojazd jest dużo lżejszy oraz bardziej aerodynamiczny od poprzednich oraz wysokozaawansowany technologicznie, młodzi konstruktorzy nie ukrywają, że celują w wynik ponad 1000 km przejechanych na jednym litrze paliwa, co da im miejsce wśród topowych zespołów europejskich.

Największe oczekiwania mamy odnośnie zawodów w Finlandii pod koniec wakacji, ponieważ przez ostatnie dwa lata z roku na rok poprawialiśmy tam rekord. Więc liczymy, że także w tym roku poprawimy go i przebijemy ten pułap 1000 km na litrze paliwa.

podkreśla Szychowski

źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Przydatne informacje

Ekojazda - Eco-driving - podstawowe zasady jazdy ekonomicznej

Ekojazda (ecodriving) -podstawowe zasady jazdy ekonomicznej
Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, a zarazem odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego. Stosując zasady ekojazdy kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć mechaniczne zużycie podzespołów samochodu, dba o środowisko naturalne poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu.


Ekonomiczna eksploatacja samochodu

Ekonomiczna eksploatacja samochodu
Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska.


Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa
Jak zmniejszyć zużycie paliwa czyli kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa


Samochody osobowe zero i niskoemisyjne

Samochody zero i niskoemisyjne
Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.


Carsharing

Carsharing
Carsharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów osobowych. Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. Carsharing stanowi uzupełnienie dostępnej komunikacji zbiorowej.


Carpooling

Carpooling
Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Polega on na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do danego miejsca na tych samych trasach. Jest rozwijany w sytuacjach, gdy ze względu na małe natężenie ruchu nieopłacalne jest uruchamianie zorganizowanego transportu zbiorowego.


Etykieta energetyczna dla opon

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych
Wzór i zasady etykietowania opon określone unijnym rozporządzeniem. Zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony, określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo, oraz poziom generowanego hałasu.

Dodaj komentarz