Polski start-up Hyper Poland zaprezentował swój pomysł, jak istniejącą infrastrukturę kolejową przekształcić tak, by korzystać mogła z niej pasywna kolej magnetyczna osiągająca nawet 300-415 km/h. W Warszawie odbyły się pierwsze testy prototypu technologii magrail.
Firma Hyper Poland na torze testowym o długości prawie 50 m zademonstrowała, jak wyglądać będzie technologia magrail. Model wykonano w skali 1:5.
Zaprezentowaliśmy pierwszy prototyp technologii magrail – to jest inspirowana koncepcją hyperloop technologia, która umożliwia przekształcenie istniejącej infrastruktury kolejowej w pasywną kolej magnetyczną.
mówi Przemysław Pączek z Hyper Poland
Magrail poruszać się będzie po zwykłych torach kolejowych znacznie szybciej niż pociągi klasyczne i będzie zużywać mniej energii.
Katarzyna Foljanty z Hyper Poland zapewnia, że dzięki magrail będzie można się poruszać się z prędkością 300 km na godzinę po trasach kolei konwencjonalnej i do 415 km na godzinę po trasach Kolei Dużych Prędkości (w Polsce to np. Centralna Magistrala Kolejowa, a we Francji – TGV).
Kolej magnetyczna jest koleją, która zamiast kół do poruszania się wykorzystuje zjawisko lewitacji magnetycznej. Pojazd będzie się unosił nad torem, dzięki, czemu będzie można zlikwidować tarcie i zużywanie się kół.
tłumaczy Paweł Radziszewski z Hyper Poland
Kolej magnetyczna istnieje już w Japonii czy w Chinach, ale polski start-up chce wykorzystywać w swoim pomyśle mechanizm, który nie był tam stosowany – pasywną lewitację magnetyczną. Taką lewitację często porównuje się z siłami, które unoszą samolot.
Jak samolot się rozpędza, to na skrzydłach powstaje siła nośna i (samolot) się odrywa od Ziemi. Tu jest dokładnie tak samo, czyli im szybciej jedziemy, tym siła odpychająca nasz pojazd od Ziemi jest wyższa i w pewnym momencie się odrywamy od toru. Aby unieść pojazd nie potrzebujemy dostarczyć energii ani do toru, ani do pojazdu.
mówi Paweł Radziszewski
Przemysław Pączek spodziewa się, że koszty wdrożenia technologii magrail byłyby o 60-70% niższe niż koszty budowy nowej linii Kolei Dużych Prędkości. Firma chce, aby gotowy produkt trafił na rynek w ciągu 5 lat.
Twórcy technologii zapewniają, że w pierwszym etapie magrail instalować można na istniejących już w Polsce torach. Na torach instalowane byłyby specjalne nakładki z silnikiem liniowym. Nie byłby on jednak żadną przeszkodą dla tradycyjnych pociągów, które mogłyby podróżować po torach jednocześnie z pociągami magnetycznymi.
Innowatorzy mają już jednak pomysł, jak sprawić, by kolej była jeszcze szybsza. Jeśli zredukowałoby się opory powietrza, magrail osiągałby nawet prędkość 600 km/h. Trzecim etapem byłby już hyperloop, który miałby osiągać 1200 km/h. Aby osiągnięcie takich prędkości było możliwe, potrzebna będzie jednak zupełnie nowa infrastruktura.
Hyper Poland prace nad technologią magrail prowadzi m.in. dzięki dofinansowaniu o wysokości 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz wsparciu partnerów, m.in. Microsoft i Transfer Multisort Elektronik.
źródło: naukawpolsce.pap.pl, Hyper Poland