Prawie dwa lata trwały prace studentów Politechniki Warszawskiej nad projektowaniem i budową elektrycznego bolidu e-MaksPower dla 10-letniego Maksa chorego na dystrofię mięśniową. Pojazd przekazano chłopcu w czasie uroczystości na warszawskiej uczelni.
Maks jest wielkim fanem motoryzacji. Jego ojciec, pan Michał mówi, że bracia cioteczni Maksa ścigają się na gokartach i motorach.
Jeździliśmy na tory wyścigowe, on patrzył i oglądał. Po tym miał duże zainteresowanie.
W 2017 r. Maks poznał studentów PW na targach, na których prezentowali skonstruowane dotychczas pojazdy.
Po prostu poprosił nas o ten bolid i my się zgodziliśmy go wykonać. Jest to bolid elektryczny sterowany tylko joystickiem. Jedynym sygnałem wyjściowym od kierowcy jest joystick, ponieważ Maks rusza tylko nadgarstkiem. W pojeździe zintegrowano wszystkie układy – napędowy, kierowniczy i hamulcowy.
wyjaśnia kierownik projektu e-MaksPower Łukasz Krawczuk vel Walczuk.
Dodaje, że pojazd jest wyjątkowy.
Szukaliśmy podobnych projektów, ale nie znaleźliśmy akurat takiego projektu bolidu, który jest dedykowany do tego, żeby się ścigać. (…) Wydaje się nam, że to jest innowacyjność wręcz na skalę światową.
Bolid został stworzony przez studentów czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej. Każde z nich miało swój zakres kompetencji. Z kolei student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie zaprojektował design. Poszycie bolidu wykonane z włókna szklanego jest biało-niebieskie. Pojazd ma 2,4 m długości i waży 110 kg. Jego prędkość użytkowa to 30 km/h.
Pana Michała bardzo zaskoczyło podejście studentów do projektu.
Ich profesjonalizm, zaangażowanie i całe serducho, czyli bezinteresowna pomoc i realizacja czegoś naprawdę dużego.
wylicza
W czasie uroczystości Maks wykonał kilka okrążeń nowym pojazdem wokół auli głównej PW. Będzie mógł skorzystać z bolidu na torach wyścigowych.
Prace nad pojazdem trwały 2 lata. Całkowity koszt bolidu wyniósł 80 tys. zł. Prace studentów wsparło wiele firm i instytucji oraz darczyńcy z akcji crowdfundingowej na portalu PolakPotrafi.pl.
źródło: naukawpolsce.pap.pl