Firma kurierska UPS opracowała oprogramowanie, które optymalizuje trasy jej samochodów, ogranicza skręty aut w lewo, co przekłada się na spore oszczędności.
Przy ruchu prawostronnym skręcanie w prawo jest szybsze i wygodniejsze niż przepuszczanie innych samochodów przy jeździe w lewo. W przypadku firmy kurierskiej, której samochody muszą dotrzeć w wiele miejsc każdego dnia, wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na spore oszczędności. Firma UPS już jakiś czas temu zrezygnowała z wyznaczania najkrótszej trasy dla swoich samochodów na rzecz tej najbardziej opłacalnej.
Każdy kierowca wie, że nie zawsze najkrótsza trasa jest najszybsza. Czasami warto pojechać drogą dłuższą, ale z mniejszą ilością skrzyżowań ze światłami, gdzie tworzą się korki. Amerykańska firma kurierska wymyśliła jeszcze jedno ważne rozwiązanie, które do minimum ogranicza skręty w lewo (lub w prawo przy ruchu lewostronnym).
Choć wiele zależy od infrastruktury i przepisów obowiązujących w danym kraju, to okazuje się, że zasada ta sprawdza się praktycznie wszędzie. W USA na zdecydowanej większości skrzyżowań można skręcać w prawo na czerwonym świetle. Na takiej samej zasadzie jak u nas na tzw. zielonej strzałce. Już samo to oszczędza sporo czasu i paliwa, które jest zużywane podczas oczekiwania na zielone światło. Dodatkowo skręt w lewo wymaga przepuszczenia ruchu z przeciwka, a to powoduje dalsze ruszanie i hamowanie.
W efekcie działania komputerowego algorytmu do planowania tras dla samochodów UPS, tylko ok. 10% wykonywanych przez nie skrętów jest w lewo. Dzięki temu każdego roku auta zużywają blisko 38 mln litrów paliwa mniej, generują o 20 tys. ton mniej dwutlenku węgla, a przy tym są w stanie przewieźć 350 tys. więcej paczek.
Pomimo tego iż trasa każdego samochodu się wydłużyła, to nowe podejście do planowania przejazdów pozwoliło na zmniejszenie liczby aut o 1100. Łączny dystans pokonywany przez wszystkie samochody zmniejszył się o 46 mln km.
źródło: materiały prasowe