Amerykańska agencja Bloomberg donosi, że firma Nestle, międzynarodowy gigant w obszarze produkcji żywności, podejmuje działania we współpracy z izraelskim startupem Future Meat, który opracowuje mięso z hodowli komórkowej. Nestle będzie najprawdopodobniej pracować nad produktami łączącymi roślinne mięsa z własnej oferty oraz tzw. czyste mięso, wyprodukowane w warunkach laboratoryjnych.
Zainteresowanie drugiej co do wielkości firmy spożywczej na świecie mięsem hodowanym komórkowo nikogo już dzisiaj nie dziwi, nawet jeśli nie tak dawno wiele osób zakładało, że jest to niszowy produkt rodem z filmów science fiction. Trend jest bardzo wyraźny: coraz więcej firm widzi w odchodzeniu od spożycia mięsa pochodzącego od zwierząt biznesową szansę. Jest to odpowiedź na coraz większe zainteresowanie konsumentów tematem klimatu oraz dobrostanu zwierząt.
Zdaniem analityków ten trend będzie tylko narastał. Międzynarodowa firma consultingowa Kearney ocenia, że do 2040 alternatywy dla białek pochodzenia zwierzęcego będą stanowiły już ponad 1/3 światowego rynku białka. Największe firmy na świecie przygotowują się już na tę przyszłość i chcą być jej częścią.
Duże zmiany na rynku żywności są zawsze szansą dla startupów i innowatorów. Firmy, które produkują zamienniki mięsa i nabiału mogą liczyć na szybki wzrost sprzedaży dzięki rosnącemu zainteresowaniu konsumentów. Przez bardzo długi czas produkcja mięsa ze zwierząt była gwarancją zysków i rozwoju, obecnie jest to ryzykowna strategia, która nie będzie się długofalowo opłacać. Mamy nadzieję na to, że coraz więcej polskich firm również będzie rozwijało swoją roślinną produkcję – OSM Łowicz, Olewnik, Sokołów, Tarczyński i Bakoma już dają dobry przykład – komentuje obecny trend Dobrosława Gogłoza, Head of Strategy w agencji All Hands, która zajmuje się komunikacją dla marek zainteresowanych zmienianiem
świata na lepsze.
Tak wyglądają obecne działania największej piątki:
- Cargill (USA) – inwestycje w firmę Puris (producenta białka z grochu) oraz w Memphis Meats i Aleph Farms, które pracują nad mięsami z hodowli komórkowej.
- Nestle (Szwajcaria) – istniejąca oferta roślinnych zastępników mięsa, inwestycje w rozwój rynku roślinnego w Azji, oraz inwestycje w mięso hodowane komórkowo.
- PepsiCo (USA) – joint venture pod nazwą PLANeT Partnership we współpracy z Beyond Meat, mające na celu rozwój, produkcję i sprzedaż przekąsek i napojów na bazie białek roślinnych.
- ADM (Archer-Daniels-Midland Company, USA) – rozwój portfolio białek roślinnych, w tym praca nad zastępnikami wołowiny na rynek brazylijski, inwestycje w technologię mięsa komórkowego, m.in. w firmę Geltor i Perfect Day.
- Unilever (Wielka Brytania) – firma ogłosiła w 2020 roku, że planuje dojść w ciągu 5 do 7 lat do poziomu 1 miliarda dolarów zysku z roślinnych zastępników mięsa i nabiału oraz zainwestowała w firmę Vegetarian Butcher, wiodącego producenta mięsa z roślin.
źródło: materiały prasowe