W Polsce, oraz w Europie nie ma najmniejszego problemu ze znalezieniem stacji tankowania gazu propan – butan. Do montażu instalacji LPG zachęcają przede wszystkim niskie ceny paliwa, nawet jeżeli auto zużywa więcej gazu niż benzyny. Jednak nie we wszystkich samochodach taka instalacja się sprawdza.
W przypadku wtrysku bezpośredniego trzeba stosować drogie instalacje przygotowywane do konkretnego modelu samochodu. Są też nowoczesne instalacje korzystające z wtrysku gazu w fazie ciekłej, które świetnie nadają się do większości modeli, ale i tak silnik zużywa sporo benzyny.
Spis treści
Dla kogo napęd z instalacją LPG
- dla osoby jeżdżącej dużo po mieście
- dla osoby jeżdżącej dużo w trasie i na długich dystansach
- często stojącej w korkach
Podstawowe zalety samochodów z instalacją LPG
- spore oszczędności na stacjach benzynowych
- można liczyć na obniżenie kosztów tankowania o 40-50% – nawet gdy weźmie się pod uwagę wyższe spalanie samochodu, rozruch na benzynie, oraz stosowany w niektórych układach dotrysk benzyny (silnik pracując na LPG jednocześnie spala pewną ilość benzyny)
- ceny gazu LPG są najniższe od długiego okresu czasu i nie zanosi się na to, żeby taka sytuacja uległa szybkiej zmianie – aktualna cena LPG w Polsce
Podstawowe wady samochodów z instalacją LPG
- instalacje LPG są coraz droższe i bardziej skomplikowane -nowoczesne samochody wymagają zastosowania drogich rozwiązań takich jak wtrysk gazu w fazie ciekłej, lubryfikatory lub zestawy gazowe produkowane pod kątem określonych modeli aut i silników
- zakres inwestycji zależy od konstrukcji układu zasilania silnika i jego odporności – dobra instalacja LPG kosztuje od 3 do 10 tys. zł
- współczesne konstrukcje mają coraz mniej rezerw wytrzymałościowych – które pozwalają na bezpieczne korzystanie z zasilania gazowego
- fabrycznie LPG montuje się w silnikach o przeciętnej dynamice – nie jest to napęd dla osób oczekujących wysokich osiągów samochodu
- jazda na gazie nie służy silnikom, co przekłada się na częstszy serwis samochodu – trzeba się liczyć z częstszą wymianą świec zapłonowych, oraz częstszą regulacją zaworów (przybywa silników bez hydraulicznej regulacji luzu zaworowego)
- dodatkowe koszty – do ochrony zaworów stosuje się dobry lubryfikator (od ok. 1000zł), dodatkowy koszt to płyn (ok. 100 zł/10-15 tys.km)
- coroczne i droższe badanie techniczne
- na trasie gaz trzeba częściej uzupełniać