Z połączeniem dwóch źródeł napędu eksperymentują od wielu lat wszyscy najważniejsi producenci ciężarówek na świecie. Po drogach jeżdżą już testowe modele z dwoma źródłami napędu. Jeden z najnowszych modeli koncepcyjnych jest hybrydowe Volvo Concept Truck w wersji długodystansowej.
Szwedzi opracowali model w którym hybrydowy układ napędowy odzyskuje energię podczas zjazdu z góry oraz hamowania. Volvo chwali się, że odzysk energii jest już możliwy, gdy samochód zjeżdża ze wzniesienia o nachyleniu zbocza wynoszącym zaledwie 1%.
Żeby zwiększyć efektywność odzysku Volvo opracowało system I-See, który na bieżąco analizuje topografię w celu obliczenia możliwie najbardziej ekonomicznego wykorzystania silnika elektrycznego i spalinowego. Dane mają pochodzić z nawigacji oraz szczegółowych map z dodatkowymi atrybutami takimi jak wzniesienia i nachylenia.
Według Volvo Concept Truck może jeździć w trybie elektrycznym przez 10 km. Ponadto w trakcie jazdy silnik diesla może być wyłączony nawet przez 30 proc. czasu podróży. Volvo obiecuje, że dzięki temu będzie można zaoszczędzić 5-10% paliwa zależnie od specyfikacji ciężarówki oraz cyklu jazdy.
źródło: materiały prasowe