Prowadzenie ekologicznego biznesu może wyróżnić markę na rynku i zbudować jej pozytywny wizerunek. Kluczem do sukcesu jest jednak szczerość i konsekwencja. Nigdy nie należy promować swoich produktów jako ekologiczne, jeśli takie nie są lub zachęcać konsumentów do podejmowania działań, których sami nie realizujemy. Jakie inicjatywy ekologiczne warto więc podjąć, aby skutecznie wypromować swój biznes? Poniżej przedstawiamy praktyczne rozwiązania, które warto wdrożyć w swojej firmie.
Zmiana opakowań na ekologiczne
Chociaż nie zawsze jest to możliwe, każda firma, która chce promować ekologiczne podejście do biznesu, powinna dążyć do zmiany stosowanych aktualnie opakowań na opakowania:
- wielorazowe,
- z materiałów pochodzących z recyklingu,
- z materiałów nadających się do recyklingu,
- nadające się do upcyklingu,
- z materiałów naturalnych, biodegradowalnych.
Przykładowo, produkty płynne możemy pakować w słoiczki szklane, rezygnując z opakowań plastikowych. Z kolei większą ilość zakupów warto pakować dla klienta w torby bawełniane z nadrukiem. Takie rozwiązanie sprawdzi się zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w sklepie online. Torby z bawełny powinny zastępować mniej wytrzymałe torby z papieru i znacznie mniej ekologiczne wielorazowe torby plastikowe.
Możemy oferować je w sprzedaży, co będzie motywowało klienta do pamiętania o zabraniu takiego akcesorium na kolejne zakupy. Innym praktycznym rozwiązaniem może okazać się wykorzystanie takich toreb w roli gratisu – gadżetu reklamowego dołączanego za darmo do zakupów, których suma przekracza określoną kwotę. Bawełniana torba z nadrukiem doskonale sprawdzi się jako narzędzie do zwiększania świadomości marki i budowania jej pozytywnego wizerunku. Zaletą produktów jest to, że konsument może zabrać ją ze sobą wszędzie – do innych sklepów, na siłownię, do szkoły czy do miejsca pracy.
Ekologiczne akcje społeczne
Prowadząc firmę, która zatrudnia większą liczbę pracowników, warto wziąć pod uwagę możliwość wdrożenia inicjatyw społecznych, jak akcje sprzątania czy sadzenia nowych lasów. W działaniach tego typu udział brać mogą zarówno osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie, jak i zaproszeni goście, w tym także sami klienci firmy. Wiele znanych marek prowadzi kampanie ekologiczne, sprzątając lasy, dna oceanów czy rzek, a także sadząc łąki kwiatowe dla pszczół czy sadzonki drzew. Gesty tego typu mogą wydawać się drobne, jeśli realizuje je kilka osób. Jednak dzięki swojej rozpoznawalności i zasięgom firmy mają szansę dotrzeć z takimi inicjatywami do znacznie większego grona swoich odbiorców, co może przekładać się na realne zmiany w środowisku naturalnym.
Ekologiczne inicjatywy – o czym warto pamiętać?
Jak zostało wspomniane, budowanie kampanii reklamowej na ekologicznych gestach powinno stanowić część prawdziwie zielonego biznesu. Eko marketing nie może wprowadzać klientów w błąd, gdyż będzie to prosty sposób do utraty ich zaufania. Jakie działania należy podejmować w ramach green marketingu? Najczęściej jest to:
- odejście od testowania produktów na zwierzętach,
- korzystanie z odnawialnych źródeł energii,
- dążenie do neutralności emisyjnej,
- określenie celów zrównoważonego rozwoju.
Każdy przedsiębiorca, który obawia się, że wprowadzenie ekologicznych zmian będzie wiązało się z wysokimi kosztami inwestycji, powinien pamiętać również o możliwości obniżenia kosztów prowadzenia działalności dzięki proekologicznym inicjatywom. Oszczędności można generować m.in. poprzez rezygnację z dokumentów papierowych i przechowywanie ich w formie elektroniczne. Prowadząc ekologiczny biznes, warto zwracać uwagę nie tylko na to, jak działa firma, ale również z kim współpracuje. Jeśli pragniemy, aby nasza działalność była postrzegana jako przyjazna środowisku, musimy otaczać się partnerami, którzy także stawiają za cel wdrażanie ekologicznych praktyk do swojego biznesu.
źródło: materiał prasowy sponsorowany