To rozwiązanie, które może służyć osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Przez dwa lata HERMESA tworzyli studenci inżynierii biomedycznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.
Pod nazwą HERMES kryje się skrót: Hybrydowy Elektryczno-Ręczno-Mechaniczny Eksperyment Studencki.To swoisty sposób na podkreślenie ponad 20-letniej działalności koła Orthos.
Chcieliśmy to uczcić jakimś projektem, który będzie służył ludziom.
mówił podczas prezentacji HERMESA Jarosław Sidun
Znajome osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich mówiły o potrzebie czegoś, co pomogłoby im w przemieszczaniu się. Przykładem takiego sprzętu są przystawki napędowe do wózków osób niepełnosprawnych.
Zdecydowaliśmy, że zbudujemy taką przystawkę z napędem ręcznym, doszliśmy do wniosku, że dobrze byłoby ją uzupełnić o napęd elektryczny
wspominał opiekun koła
Powstała hybryda z dość zaawansowaną technologią. Jest to przystawka z silnikiem hybrydowym, z częściowym odzyskiem energii. Silnik jest ładowany np. podczas zjazdów czy hamowania.
Po wykonaniu dość dokładnego modelu 3D przystąpiliśmy do zamawiania części i montażu oraz w przypadku niestandardowych części, dorabiania ich tu w warsztacie na Wydziale Mechanicznym.
mówił Krzysztof Danowski
Dość trudnym elementem było połączenie dwóch napędów: ręcznego i mechanicznego, ze względu na przeprowadzenie łańcucha w sposób, który nie będzie ingerował podczas jazdy i skręcania. Rozwiązaniem jest prowadnica łańcucha, która odsuwa łańcuch na bezpieczną odległość, co pomaga przy skrętach i daje konstrukcji dużo większą zwrotność.
Koszt powstania tego prototypu to około 3 tysięcy, jak przewidują studenci cena rynkowa to ok. 5 tysięcy złotych.
W projekcie wykorzystano programowalny silnik elektryczny z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Jego moc, przyśpieszenie i siłę hamowania użytkownik może regulować za pomocą oprogramowania sterującego (poprzez złącze USB). Dodatkowo, pojazd może być napędzany poprzez mechanizm korbowy, a regulacja obciążenia odbywa się poprzez przerzutkę.
Oba rodzaje napędu mogą być stosowane zamiennie lub równolegle. Bezpieczeństwo zapewniają dwa hamulce: elektryczny wbudowany w silnik oraz hydrauliczny, tarczowy. Zasięg Hermesa to 40 km na jednym ładowaniu.
źródło: materiały prasowe