Polski rynek zdrowej żywności wciąż znajduje się w fazie rozwoju. Obecnie stanowi on niecałe 0,5% całego rynku spożywczego, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej odsetek ten wynosi ponad 2%.
Rosnące zainteresowanie tym segmentem rynku pokazuje jednak, że Polacy chcą dbać o zdrowie. Mają też coraz większą świadomość wpływu nawyków żywieniowych na funkcjonowanie organizmu.
Z badania CBOS wynika, że ponad połowa badanych uważa zdrowe odżywianie za podstawę działań na rzecz poprawy stanu zdrowia. Produkty zawierające cenne właściwości odżywcze stają się coraz bardziej popularne. Polacy chętnie sięgają po zdrową żywność, co deklaruje już 2/3 z nas.
Raport z badania „Zdrowa żywność. Trendy zakupowe 2017” przeprowadzonego przez agencję Open Research potwierdza że niemal 2/3 z konsumentów podczas codziennych zakupów stara się sięgać po tzw. zdrową żywność. Prawie 23% respondentów deklaruje, że w ogóle nie jada fast foodów, a 1/3 badanych uważa, że zdarza im się to rzadziej niż raz w miesiącu.
Kiedyś zdrową żywność mogliśmy znaleźć tylko w sklepach zielarskich, pojedynczych sklepach ze zdrową żywnością. Dzisiaj żywność ta jest już ogólnie dostępna.
Zmianie ulegają przyzwyczajenia w wyborze miejsc, w których jadamy. Modne stają się lokale ze zdrową żywnością, które w Europie Zachodniej cieszą się sporą popularnością.
Podstawową przeszkodą w bardziej dynamicznym rozwoju rodzimego rynku zdrowej żywności są wysokie ceny tego typu produktów. Problem leży również w tym, że trudno o definicję zdrowej żywności. Niektórzy wliczają do niej zarówno produkty bio i ekologiczne, jak i super foods. Stąd też trudności z policzeniem wartości rynku.
Żywność ekologiczna
Pojęcie zdrowej żywności obejmuje produkty bogate w składniki odżywcze, których jakość nie podlega kontroli prawnej. Żywność ekologiczna musi natomiast spełniać wymogi Unii Europejskiej, oraz podlega certyfikacji.
Produkty tego typu muszą zostać wyprodukowane przynajmniej w 95% w sposób ekologiczny, a więc bez użycia nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin, przy poszanowaniu środowiska naturalnego oraz przy zachowaniu żyzności gleby i różnorodności biologicznej.
Niejednokrotnie badania, które są prowadzane w kategorii zdrowej żywności, są tak naprawdę przeprowadzane na kategorii produktów certyfikowanych, która jest tylko jednym z aspektów szerszego rynku zdrowej żywności.
Według raportu IMAS „Żywność ekologiczna w Polsce 2017” segment tego rynku rozwija się w Polsce z prędkością 10–20% rocznie.
Superfood
W siłę rośnie rynek super żywności, a więc produktów odznaczających się wyjątkowo wysoką wartością odżywczą. Zalicza się do nich m.in. suszone śliwki kalifornijskie, jagody acai, truskawki, jarmuż, chlorella i siemię lniane.
Na świecie w latach 2011–2015 rynek superfoods urósł o ponad 200%. W Polsce tempo to jest znacznie mniejsze, ale każdego roku rynek ten się rozwija i pojawiają się nowi producenci tego typu żywności.
Super food to żywność, która posiada w swoim składzie bardzo bogatą listę wartości odżywczych, na poziomach dużo wyższych niż produkty konkurencyjne. Jeżeli mówimy np. o zawartości białka w produkcie, mamy je np. mleku, ale w produktach super food takich jak chlorella czy spirulina jest aż 60%. Chlorella ma też w sobie dużo chlorofilu.