
Globalne ocieplenie, smog czy powiększająca się dziura ozonowa to tylko niektóre z najpoważniejszych następstw działań, którymi ludzie od lat wpływają na środowisko. Podnoszącym na duchu faktem jest to, że polskie miasta podejmują aktywne inicjatywy, aby neutralizować negatywne skutki szkodliwej działalności człowieka. Bardzo dobrze widać to na przykładzie Krakowa, gdzie w ślad za samym miastem idą również marki komercyjne. Stolica Małopolski już kilka lat temu zaczęła prowadzić działania, dzięki którym ze „smogowej stolicy Polski” przeistacza się w miasto przodujące w proekologicznych rankingach.
Zakazy dotyczące „kopciuchów”, 99% budynków ogrzewanych ze źródeł ekologicznych, blisko 90% dostęp mieszkańców do komunikacji miejskiej – to wszystko przynosi obecnie efekty w postaci kolejnych przyznawanych Miastu wyróżnień, jak choćby Zielony Orzeł „Rzeczpospolitej”.
Jedną z najbardziej aktualnych inicjatyw była Krakowska Zbiórka Żywności, którą na przełomie czerwca i lipca tego roku Miasto zorganizowało wraz z krakowskim Bankiem Żywności. Lokalne firmy, instytucje i podmioty, które zgłosiły swój udział w akcji, zbierały żywność o długiej dacie ważności i przekazywały ją najuboższym mieszkańcom gminy. W 13 lokalizacjach w całym mieście udało się zebrać łącznie aż 266 kg żywności.
mówi Grażyna Rokita z biura prasowego Wydziału Komunikacji Społecznej
Nie tylko Kraków
Sporo zmienia się zresztą nie tylko w Krakowie, ale również w całym kraju. W tym roku mocno przyspieszyła rozbudowa infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Według raportu „Polish EV Outlook” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w samym tylko 2021 roku przybędzie ponad 2,2 tys. punktów ładowania, a w następnym roku ich liczba ma wzrosnąć o ponad 11 tys. W porównaniu do nieco ponad 2700 punktów dostępnych w całym kraju w ubiegłym roku, te liczby robią wrażenie. W tym samym raporcie jest również mowa o niezwykle dynamicznym wzroście sprzedaży samochodów elektrycznych, która do 2025 roku ma wzrosnąć niemal czterokrotnie w stosunku do roku 2019. Jako miasto kładące bardzo duży nacisk na ekologię, Kraków będzie jednym z głównych beneficjentów opisywanych zmian.
Marki nie pozostają w tyle Od pewnego czasu w proekologiczne działania Krakowa coraz aktywniej włączają się też firmy i spółki działające na terenie miasta. Przykładami mogą być organizowane przez firmy komercyjne akcje, które zachęcały mieszkańców do oddawania w specjalnie przygotowanym punkcie niepotrzebnych przedmiotów, które następnie mogły być wykorzystywane przez inne osoby (w myśl filozofii zero-waste) czy też wieża antysmogowa, która w 2018 roku na pewien czas stanęła w Parku Jordana. Były to działania tymczasowe, o których było w Krakowie głośno.
Trwałe zmiany
Dużo jest również zmian proekologicznych, które krakowskie firmy i spółki, zarówno prywatne jak i publiczne, wprowadzają na stałe. Tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji liczy już dziś około 80 autobusów elektrycznych kursujących w rejonach miasta, gdzie rejestrowane są największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczeń powietrza. Liczba ta sukcesywnie rośnie.
Dobrym przykładem firmy przykładającej ogromną rolę do ekologii jest też Volvo Car PGD Kraków. Salon, który najpierw – kilka miesięcy temu – zamontował na dachu pasiekę dla pszczół (tuż obok paneli fotowoltaicznych), w swoim sąsiedztwie buduje domki dla owadów, a już niebawem, od 1. września zorganizuje u siebie Volvo ECO Days.
Oprócz warsztatów edukacyjnych, które będą odbywały się w te dni, marka – jako pierwsza w Małopolsce – zaprezentuje również w pełni elektryczny model Volvo: XC40 P8 Recharge. Auto każdy będzie mógł przetestować osobiście.
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do umówienia się na jazdę próbną tym innowacyjnym, proekologicznym samochodem. Jest to pierwszy w stu procentach elektryczny samochód naszej marki, a jego osiągi są naprawdę imponujące. Posiada blisko 420-kilometrowy zasięg i przyspieszenie 4,9 sek. do 100 km/h. Przy świadomości pełnej neutralności dla środowiska jazda tym samochodem jest więc naprawdę emocjonującym i satysfakcjonującym przeżyciem.
mówi Tomasz Rytwiński, dyrektor Grupy PGD, właściciela salonu

Warsztaty pszczelarskie
Kilka miesięcy temu w mediach było głośno o pasiece dla pszczół, którą wspomniany salon zamontował na swoim dachu. Poprzez tę inicjatywę marka chce pomagać owadom, którym człowiek zawdzięcza produkcję aż 1/3 żywności. Pierwszy zbiór z pasieki będzie miał miejsce dopiero w przyszłym roku (na razie pszczele rodziny są jeszcze zbyt młode i właśnie przygotowują się do zimy). W trakcie wspomnianych Volvo ECO Days, w soboty 4 i 25 września odbędą się warsztaty zorganizowane przez krakowską Akademię Pszczelarza.
Będziemy chcieli komunikować odwiedzającym przesłanie, że wcale nie trzeba być pszczelarzem, żeby realnie pomagać pszczołom. Będą to już kolejne warsztaty, które tu zorganizujemy. Poprzednie edycje kierowane były wyłącznie do dzieci, tym razem przygotowujemy również coś dla dorosłych. Będziemy chcieli uświadamiać ich, że wszystkie działania począwszy od recyklingu, poprzez świadomą konsumpcję, ograniczanie ilości produkowanych śmieci, na jedzeniu miodu skończywszy – a więc tak naprawdę wszelkie zachowania proekologiczne i prośrodowiskowe, w ostatecznym rozrachunku przyczyniają się również do pszczelego dobrobytu.
mówi Monika Leleń, bartnik Akademii
Warsztaty potrwają od godziny 10 do 15. Oprócz wykładów odbędzie się również degustacja miodu, będzie można założyć strój i kapelusz pszczelarski, a także poznać inne narzędzia pszczelarskie. Jeśli pogoda będzie sprzyjająca, każdy będzie mógł również zobaczyć pszczoły z naprawdę bliska, poprzez oszklony prezenter. Nieważne jednak, czy dbanie o środowisko przyjmuje formę wspierania pszczół, zbierania żywności, jazdy elektrycznymi samochodami czy komunikacją miejską. Najważniejsze jest to, aby mieć świadomość, że tylko poprzez tego typu wspólne, świadome działania miast, firm i samych ludzi, troska o środowisko może być naprawdę efektywna.

źródło: materiały prasowe
Przydatne informacje

Podstawowe informacje na temat transportu
Transport to w prostych słowach przemieszczanie ludzi, ładunków w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków transportu. Transport należy do sektorów gospodarki o najbardziej szkodliwym wpływie na środowisko naturalne i zdrowie.
Ekojazda (ecodriving) czyli podstawowe zasady jazdy ekonomicznej
Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego. Kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć zużycie podzespołów samochodu, dba o środowisko poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu.


Ekonomiczna eksploatacja samochodu
Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska.

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa
Jak zmniejszyć zużycie paliwa czyli kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa m.in. zasada zwolnij i jedź, dostosowanie prędkość poruszania się samochodem do tzw. zielonej fali, optymalne, ekonomiczne tempo jazdy samochodem.

Samochody zero i niskoemisyjne
Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.
Carsharing
Carsharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów osobowych. Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. Carsharing stanowi uzupełnienie dostępnej komunikacji zbiorowej.

Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Polega na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do danego miejsca na tych samych trasach.

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych
Wzór i zasady etykietowania opon określone unijnym rozporządzeniem. Zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony, określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo, oraz poziom generowanego hałasu.