Większość dorosłych Polaków poważnie traktuje zmiany klimatu

Mniej niż jedna dziesiąta Polaków (8%) zaprzecza zmianie klimatu, 68% badanych odczuwa niepokój o życie swoje i swoich bliskich, a 67% uważa, że zmiana klimatu dotyka ich osobiście – tak wynika z badania State of Science Index, które prezentuje stosunek Polaków do ochrony środowiska.

Badanie jest prowadzone w 17 krajach przez firmę 3M. Sprawdza nastawienie ludzi do nauki, technologii i środowiska. Najnowsze edycja, w Polsce zrealizowana przez Ipsos na zlecenie 3M, w której wzięło udział 1003 dorosłych Polaków (ankiety online), pokazała m.in., że wierzą oni w zmiany klimatu i mają do nich osobisty stosunek.

W to, że klimat się zmienia, nie wierzy natomiast 8% pełnoletnich mieszkańców kraju. Podobnie jest we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, czy Kanadzie.

Jedna trzecia Polaków nie obawia się konieczności zmiany miejsca zamieszkania ze względu na pogodę, ale aż 68% badanych odczuwa niepokój o życie swoje i bliskich.

67% tych, którzy wierzą w klimatyczne zmiany, uważa, że dotykają one ich osobiście, a według 25% nie wpływają one na ich codzienne życie.

Polacy starają się też ograniczać wpływ na klimat. Ponad połowa zmniejsza zużycie wody, niecałe 50% plastiku, a 45% używa energooszczędnych urządzeń.

W innych krajach natomiast na pierwsze miejsce wysuwa się redukcja zużycia tworzyw sztucznych.

Tymczasem mieszkańcy niektórych uprzemysłowionych krajów zaskakująco mało inwestują w energooszczędne urządzenia. Dotyczy to Wielkiej Brytanii – 26%, Francji – 28%, czy Niemiec – 32%.

Mieszkańcy Polski często też stawiają na transport publiczny (37 %), ale relatywnie rzadko stosują sprzyjającą środowisku dietę wegańską (17%). Popierają też wprowadzanie bardziej systemowych rozwiązań, a nawet ograniczeń.

Prawie połowa Polaków twierdzi, że do zasilania budynków użyteczności publicznej należy używać energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Tyle samo popiera tworzenie parków i ogrodów.

Aż 42% jest za wprowadzeniem limitów zużycia wody.

Wodę chce tymczasem oszczędzać aż dwa razy mniejszy odsetek Francuzów i Brytyjczyków oraz znacznie mniejszy – Włochów i Niemców.

Ankieterzy pytali także respondentów o ich zdanie na temat klimatycznych powinności przedsiębiorstw. Ponad połowa Polaków uważa, że firmy powinny wykorzystywać mniej plastiku w swoich produktach oraz zmniejszyć ilość używanej wody.

53% sugeruje też korzystanie z odnawialnych źródeł energii, 52% – recykling, a 51% – zmniejszenie ilości odpadów.

Tymczasem np. w Wielkiej Brytanii tylko 36% ankietowanych wskazało na potrzebę zmniejszenia zużycia wody przez biznes.

Mieszkańcy Polski często wierzą przy tym, że rozwiązanie problemów może przyjść ze strony nowych technologii.

60% uważa, że kluczowe powinny być prace nad odnawialnymi źródłami energii, a 58% nad metodami usuwania odpadów z produkcji.

Niewiele mniej podkreśla potrzebę stworzenia nowych sposobów redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz monitorowania zanieczyszczeń powietrza.

53% chciałoby opracowania technologii chroniącej przed ekstremalną pogodą.

Wyniki badania State of Science Index wskazują jasno, że wśród Polaków znacząco wzrosła świadomość ekologiczna. Co ważne, skonkretyzowały się również nasze oczekiwania. Energia z odnawialnych źródeł, mniejsze zużycie wody, więcej terenów zielonych, redukcja emisji CO2 To wybrane obszary, które postrzegamy jako ważne dla nas i dla otoczenia, w którym żyjemy. To również wyzwanie i zobowiązanie dla samorządów i sektora prywatnego, które coraz aktywniej muszą podejmować działania i dostosowywać długookresowe strategie tak, aby odpowiadać na wyzwania klimatyczne i oczekiwania mieszkańców czy konsumentów.

tłumaczy Mariusz Wawer, dyrektor ds. relacji rządowych i ESG w 3M na Polskę i kraje Europy Wschodniej

Respondenci zapytani o to, co blokuje ich przed większą aktywnością proekologiczną mówią przede wszystkim o tym, że produkty ekologiczne są zbyt drogie (43%), że nie widzą wokół siebie osób, które podejmowałyby działania proekologiczne (27%) i że nie wiedzą, jak to robić (24%). Jedna piąta badanych (21%) uważa, że poprzez swoje zachowanie nie zrobi różnicy środowisku, 16% przyznaje, że nie ma na to czasu, 8% uważa, że środowisko zregeneruje się samo.

Wśród Europejczyków brak wiedzy, jak dbać o środowisko, widać również u Włochów (27%), Francuzów (26%), Brytyjczyków (24%) czy Niemców (23%).

źródło: naukawpolsce.pap.pl

Świadomy konsument – dodatkowe informacje:
black friday, cyber monday, cykl życia produktu (Life Cycle Assesment LCA), data przydatności do spożycia, data ważności, dyrektywa Omnibus, dyrektywa Single-Use Plastics, etykiety energetyczne, greenwashing (ekościema, ekomanipulacja, zielone kłamstwo), ekonomia subskrypcji, gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), kosmetyki naturalne (ekokosmetyki), odpowiedzialna konsumpcja, pakiet odpadowy, Prawo Do Naprawy (#RightToRepair), produkty bio, produkty ekologiczne (eko), recykling, redesign, rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP), ekonomia współdzielenia (sharing economy), społeczna lodówka, system kaucyjny, transport ekologiczny, turystyka ekologiczna, upcykling, uwalnianie książek (bookcrosing), zdrowa żywność, zrównoważone rybołówstwo, żywność drukowana, żywność ekologiczna

ślad ekologiczny (ecological footprint), ślad środowiskowy (environmental footprint), ślad węglowy (carbon footprint), ślad wodny (water footprint)
air-commerce, downsizing, overpackaging

Jak każdego dnia dbać o środowisko naturalne:
na wakacjach, na zakupach, w podróży, ogranicz zużycie papieru
oszczędzanie energii elektrycznej (oszczędzanie prądu): tryb czuwania Stand-by
energooszczędne oświetlenie: świetlówka kompaktowa (energooszczędna), żarówka LED
oszczędzanie gazu, oszczędzanie wody: perlator
energooszczędna wentylacja, energooszczędne ogrzewanie
energooszczędne urządzenia: czajnik elektryczny, komputer, lodówka i zamrażarka, odkurzacz, okap kuchenny, piekarnik, płyta grzejna, pojemnościowy podgrzewacz do wody, pralka, telewizor, zmywarka
segregacja odpadów
znaki i oznaczenia ekologiczne

Ekologiczny styl życia:
freganizm, Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS), Less Waste, Repair Cafe, Slow fashion, Slow life, weganizm, wegetarianizm, Zero Waste
zasada 3R, zasada 5R, zasada 8R: Rethink (Przemyśl swoją relację ze środowiskiem), Refuse (Odmawiaj), Reduce (Unikaj), Reuse (Użyj ponownie), Rehome (Znajdź nowy dom), Repair (Naprawiaj), Recycle (Utylizuj, Recyklinguj, Oddaj do odzysku), Rot (kompostuj)

Zagrożenia ekologiczne – dodatkowe informacje:
antropocen
, bielenie raf koralowych, biologiczny potencjał Ziemi do regeneracji (biocapacity), bioróżnorodność, bisfenol A (BPA), blackout, choroby odzwierzęce, czerwona księga gatunków, Dzień Długu Ekologicznego (Ecological Debt Day, Earth Overshoot Day), dziura ozonowa, farmaceutyki, gatunki inwazyjne, gatunki obce, gatunki zagrożone wyginięciem, gazy cieplarniane, globalne ocieplenie, granice planetarne, katastrofy i klęski ekologiczne, katastrofy ekologiczne na świecie, klęski żywiołowe, kryzys wodny, melioracja, miejska wyspa ciepła (MWC), migracje gatunków, mikroplastik, nanoplastik, Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC), nawałnice, neonikotynoidy, odpady niebezpieczne, ozon, pestycydy, Plastisfera (Plastisphere), podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, podtopienia, polichlorowane bifenyle (PCB), powodzie, pożary, przełownie, przeżyźnienie zbiorników wodnych, przyducha, przyłów, pustynnienie, rozszerzalność cieplna wody, sinice, składowiska odpadów (wysypiska śmieci), smog, stres wodny, susze, syndrom przesuwającego sią punktu odniesienia, szóste masowe wymieranie, topnienie lodowców i lądolodów górskich, tragedia wspólnego pastwiska, trąby powietrzne, turystyka masowa, tworzywa sztuczne (plastik), Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, wylesianie (deforestacja), utrata bioróżnorodności, zanieczyszczenie gleby, zanieczyszczenie hałasem, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zanieczyszczenie światłem, zanieczyszczenie wody, zagrożenia ekologiczne, zakwaszenie oceanów, zmiany klimatu

zobacz również:
błękitna planeta Ziemia, odnawialne źródła energii (OZE)

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Przewiń do góry