W Polsce szybko przybywa ekologicznych autobusów miejskich. Na prąd i sprężony gaz ziemny
Flickr / @ mariordo59 / CC BY SA 2.0

W Polsce szybko przybywa ekologicznych autobusów miejskich: na prąd i sprężony gaz ziemny (CNG). Jednych i drugich ma być za 10 lat aż 3,5 tysiąca.

Tak przewiduje raport „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, opracowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM). Z opracowania wynika, że w naszym kraju jeździ już około 350 autobusów miejskich na sprężony gaz ziemny (CNG) i 90 – na prąd. Kolejne 180 takich pojazdów zostało już zamówionych.

Według Polskiego Funduszu Rozwoju w 2023 roku po polskich miastach ma się poruszać 1500 autobusów elektrycznych czyli ok. 13% całego taboru w kraju.

Na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek rozwoju ekologicznego transportu nakłada Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nakaz obejmuje około 80 gmin i powiatów o populacji przekraczającej 50 tys. mieszkańców. Wymagany udział autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych) we flotach ma wynieść 5% do 2021 roku i 30% do 2028 roku.

Jednak obecnie, jak wynika z raportu, tylko w około 40%. gmin i powiatów, które podlegają temu nakazowi, tabory przedsiębiorstw świadczących usługi komunikacji miejskiej wyposażone są w jakiekolwiek pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. W niektórych są to pojedyncze egzemplarze.

„Najbardziej popularnym paliwem alternatywnym w komunikacji miejskiej wciąż pozostaje sprężony gaz ziemny. Około 420 autobusów napędzanych CNG jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączone do eksploatacji w dużych polskich miastach, co stanowi 3,5% wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej. Eksploatowanych lub w najbliższym czasie włączonych do eksploatacji autobusów elektrycznych jest około 190. To 1,5 proc% wszystkich zarejestrowanych w Polsce miejskich autobusów” – mówi Dorota Kacprzyk, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

„Potencjalny popyt na autobusy zasilane paliwami alternatywnymi na przestrzeni najbliższych 10 lat szacowany jest nawet na poziomie 3,5 tys. pojazdów. Największym zainteresowaniem rynku będą cieszyły się autobusy elektryczne, których liczba w okresie od 2018 do 2023 roku może wzrosnąć o około 1000-1500 sztuk” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Jednak, jak uważają autorzy raportu, z uwagi na wciąż wysoki koszt autobusów elektrycznych można się spodziewać, że znaczna część gmin będzie preferować zakup autobusów zasilanych CNG. Warto podkreślić że założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych preferują jednak zakup e-busów. Popyt na nie w latach 2018-2023 oszacowano w raporcie na 800-1000 sztuk.

„Autobusy napędzane CNG będą najprawdopodobniej traktowane jako tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznych lub dywersyfikacja taboru. Rynek autobusów CNG największy potencjał rozwoju ma w mniejszych gminach i dłuższych trasach np. podmiejskich. Zasięg autobusu na CNG wynosi 350-400 km, w porównaniu do odpowiedników zasilanych ON 600-900 km. Zasięg e-busów to obecnie 120–230 km” – mówi Dorota Kacprzyk, Prezes IGKM.

W przypadku budowy infrastruktury do tankowania CNG możliwe jest także udostępnienie jej – dla uzyskania efektu synergii – pozostałym flotom pojazdów komunalnych (np. śmieciarek) i klientom zewnętrznym. To też szansa dla CNG.

„Dobrą praktyką w tym zakresie jest warszawskie MPO, które we flocie 90 pojazdów użytkowych posiada 33 śmieciarki na CNG. Według przedsiębiorstwa koszt zakupu paliwa jest o 40% niższy niż w przypadku pojazdów z silnikiem diesela. Tego typu pojazdy wpływają na ograniczenie smogu, a cichsza praca silnika na CNG jest bardziej przyjazna w zabudowie miejskiej” – uważa Maciej Mazur z PSPA.

System wsparcia dla pozostałych paliw alternatywnych, w tym CNG, jest w chwili obecnej mniej promowany niż elektromobilność. Jednak zdaniem ekspertów, ze względu na potencjalne koszty oraz zalety eksploatacyjne, rynek ten także będzie wzrastał, choć w mniejszym tempie niż autobusów elektrycznych. Stanie się tak m.in. dzięki zapowiadanej obniżce akcyzy na paliwa gazowe. Celem dla polskich samorządów powinno być więc – przekonują autorzy raportu – „promowanie rozwiązań niskoemisyjnych – wykorzystujących synergię pomiędzy elektromobilnoscią oraz gazomobilnoscią”.

źródło: www.kurier.pap.pl