W Polsce powstaną ładowarki do aut elektrycznych zainstalowane w ulicznych latarniach
Flickr / @ Kārlis Dambrāns / CC BY 2.0

W ciągu dwóch lat w Polsce powstaną ładowarki do aut elektrycznych umiejscowione w ulicznych latarniach. Czas ładowania za ich pomocą nie przekroczy 15 minut. Dzięki pomysłowi naukowców z Lublina ładowanie pojazdów elektrycznych będzie szybsze, tańsze, a zarazem bardziej dostępne. Twórcy podkreślają, że dzięki temu powstaje oszczędność miejsca, a stacje ładowania nie szpecą krajobrazu.

Dr Dariusz Zieliński z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej w wywiadzie dla Newseria Innowacje podkreśla że przy budowie nowych ładowarek nie trzeba szukać miejsca, tworzyć dodatkową infrastrukturę, uzyskiwać pozwolenie, ponieważ latarnie już istnieją. Gdy planuje się wymienić latarnie na nowe bardziej energooszczędne to można zdecydować się na takie z funkcją ładowania.

Projektowana ładowarka ma moc 50 kW i jest w stanie naładować samochód zaledwie w 15 minut. Czas ten zależy jednak od modelu auta, ponieważ nie wszystkie pojazdy pozwalają na tak szybkie ładowanie.

Żeby skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy wcześniej ściągnąć na telefon specjalną aplikację, poprzez którą będzie można zarezerwować konkretną ładowarkę. System będzie połączony z operatorem sieci elektrycznej, dzięki czemu koszty ładowania samochodu będą doliczane do faktury za zużycie energii w gospodarstwie domowym.

Projekt lubelskich naukowców będzie zgodny z trzema standardami ładowania pojazdów elektrycznych CHAdeMO (rozwiązanie japońskie), DC Combo (standard europejski) oraz ładowanie prądem przemiennym AC. Dzięki temu z usługi będzie mogło skorzystać 95% samochodów dostępnych na rynku. Ponadto system będzie miał licencję otwartą Creative Commons, dzięki czemu każda firma zainteresowana budową takich ładowarek otrzyma niezbędną dokumentację. Wyprodukowanie ładowarki to koszt około 40 tysięcy złotych.

Pierwsze 2 ładowarki zostaną oddane do użytku w 2019 roku. Jedna powstanie przy akademiku Politechniki Lubelskiej, a druga obok siedziby PGE Dystrybucja. Rok później w Lublinie powstaną kolejne dwa takie urządzenia.

Według rządowych prognoz do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć około miliona samochodów elektrycznych. Konsekwencją wzrostu zainteresowania takimi autami jest zwiększone zapotrzebowanie na infrastrukturę do ich ładowania. Obecnie w Polsce jest tylko 130 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w Niemczech tysiąc razy więcej.

źródło: newseria.pl

Dodaj komentarz