Sześć drużyn z Polski weźmie udział w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon

Sześć drużyn z Polski weźmie udział w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon
@ Shell Eco-marathon

Sześć drużyn z Polski weźmie udział w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, które odbędą się na początku lipca w W. Brytanii. Uczestnicy konkursu – uczniowie szkół średnich lub studenci – budują pojazdy, które pokonać mają jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie 1 litra paliwa.

Shell Eco-marathon to konkurs dla młodych inżynierów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.

Tegoroczny Shell Eco-marathon odbędzie się w pierwszym tygodniu lipca na torze Mercedes-Benz World w Weybridge na przedmieściach Londynu. Weźmie w nim udział 161 zespołów z 25 krajów, w tym sześć polskich drużyn.

Swoje projekty zaprezentują studenci z Politechniki Gdańskiej (Hydrogen CarPG), Politechniki Lubelskiej (Hydrogreen Pollub), Politechniki Łódzkiej (Iron Warriors), Politechniki Warszawskiej (Skap 2), Politechniki Śląskiej (Smart Power Urban) oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie (Rotor). Zawodnicy w ramach kół naukowych konstruują i ulepszają swoje bolidy. Aby projekt odniósł sukces, zespół potrzebuje również dobrych menadżerów i marketingowców.

Pomimo tego, że każdy z członków zespołu podchodzi do swoich zadań bardzo poważnie, najważniejsza jest dla nas frajda, jaka towarzyszy nam przy wspólnym doskonaleniu swoich pasji i dobra, przyjacielska atmosfera panująca w zespole.

mówi Elżbieta Jedynak z zespołu Hydrogreen Team z Politechniki Lubelskiej

I przedstawia tradycyjną metodę wyboru kierowcy w zespole: taka osoba musi przejść poniżej ustalonej poprzeczki (być odpowiedniego wzrostu), musi mieć odpowiednio niską wagę ciała. Ostatni z etapów kwalifikacji polega na turlaniu kandydata przez kilka minut w beczce. Jeśli z niej wyjdzie i jest w stanie z nami porozmawiać, to znaczy, że sprawdzi się w tej roli.

Drużyny rywalizują w dwóch kategoriach. UrbanConcept to kategoria dla pojazdów, które muszą spełniać wymogi uprawniające je do poruszania się po mieście, natomiast Prototype została stworzona z myślą o autach o aerodynamicznej formie oraz niskiej masie. Głównym celem jest tutaj osiągnięcie maksymalnej wydajności. Wygoda kierowcy schodzi na dalszy plan.

Jak podaje Międzynarodowa Agencja Energetyczna, światowe zużycie energii w 2018 r. wzrosło o 2,3%, czyli prawie dwukrotnie szybciej niż średnie tempo zanotowane od 2010 r.

Obecnie najbardziej popularnym wśród niskoemisyjnych technologii jest napęd elektryczny. Według przewidywań agencji BloombergNEF, do 2040 roku 30% globalnej floty samochodów będą stanowiły pojazdy napędzane prądem. W 2018 roku w Polsce zarejestrowano 1324 takie pojazdy – o 22,9% więcej niż w 2017 roku.

Rozwój elektromobilności jest niezwykle ważnym elementem budowania czystszego świata i bezpośrednio wiąże się z ograniczeniem przedostawania się szkodliwych substancji do powietrza. Nie jest ona jednak jedynym rozwiązaniem w walce o lepsze powietrze.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

Zostaw proszę komentarz

Przewiń do góry
X