Rynek zdrowej żywności w Polsce wciąż stanowi ułamek procenta rynku spożywczego
Flickr / @ Stefan Muth / CC BY SA 2.0

Rynek zdrowej żywności w Polsce rozwija się, ale wciąż stanowi ułamek procenta rynku spożywczego. Na przeszkodzie szybszego rozwoju stoją przede wszystkim ceny produktów, czasem dwukrotnie wyższe w stosunku do konwencjonalnej żywności. Rynek jednak będzie dynamicznie rósł, a kluczem do sukcesu jest edukacja konsumentów.

Rosnące zainteresowanie tym segmentem rynku pokazuje, że Polacy chcą dbać o zdrowie. Mają też coraz większą świadomość wpływu nawyków żywieniowych na funkcjonowanie organizmu. Z badania CBOS wynika, że ponad połowa badanych uważa zdrowe odżywianie za podstawę działań na rzecz poprawy stanu zdrowia. Produkty zawierające cenne właściwości odżywcze stają się coraz bardziej popularne, choć wśród ich nabywców wciąż dominują głównie ludzie zamożni.

Artur Gajewski dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Purella Food zauważa, że kiedyś zdrową żywność mogliśmy znaleźć tylko w sklepach zielarskich, pojedynczych sklepach ze zdrową żywnością. Dzisiaj żywność ta jest już ogólnie dostępna a dyskonty takie jak np. Biedronka czy Lidl prześcigają się, kto będzie miał lepszą półkę produktów ekologicznych.

Podstawową przeszkodą w bardziej dynamicznym rozwoju rodzimego rynku zdrowej żywności są wysokie ceny tego typu produktów. Jak podkreśla Gajewski, niezbędna jest więc optymalizacja procesów produkcji, tak aby możliwe było obniżenie cen żywności przy jednoczesnym zachowaniu jej wysokiej jakości.


Polski rynek zdrowej żywności wciąż znajduje się w fazie rozwoju. Obecnie stanowi on niecałe 0,5% całego rynku spożywczego, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej odsetek ten wynosi ponad 2%.

Problem leży również w tym, że trudno o definicję zdrowej żywności. Niektórzy wliczają do niej zarówno produkty bio i ekologiczne, jak i super foods. Stąd też trudności z policzeniem wartości rynku.

Pojęcie zdrowej żywności obejmuje produkty bogate w składniki odżywcze, których jakość nie podlega kontroli prawnej. Żywność ekologiczna musi natomiast spełniać wymogi Unii Europejskiej, oraz podlega certyfikacji. Produkty tego typu muszą zostać wyprodukowane przynajmniej w 95% w sposób ekologiczny, a więc bez użycia nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin, przy poszanowaniu środowiska naturalnego oraz przy zachowaniu żyzności gleby i różnorodności biologicznej.

Niejednokrotnie badania, które są prowadzane w kategorii zdrowej żywności, są tak naprawdę przeprowadzane na kategorii produktów certyfikowanych, która jest tylko jednym z aspektów szerszego rynku zdrowej żywności.

Według raportu IMAS „Żywność ekologiczna w Polsce 2017” segment tego rynku rozwija się w Polsce z prędkością 10–20% rocznie. W siłę rośnie również rynek super żywności, a więc produktów odznaczających się wyjątkowo wysoką wartością odżywczą. Zalicza się do nich m.in. suszone śliwki kalifornijskie, jagody acai, truskawki, jarmuż, chlorella i siemię lniane.

Na świecie w latach 2011–2015 rynek superfoods urósł o ponad 200%. W Polsce tempo to jest znacznie mniejsze, ale każdego roku rynek ten się rozwija i pojawiają się nowi producenci tego typu żywności.

Super food to żywność, która posiada w swoim składzie bardzo bogatą listę wartości odżywczych, na poziomach dużo wyższych niż produkty konkurencyjne. Jeżeli mówimy np. o zawartości białka w produkcie, mamy je np. mleku, ale w produktach super food takich jak chlorella czy spirulina jest aż 60%. Chlorella ma też w sobie dużo chlorofilu.

źródło: newseria.pl

Jak rozpoznać produkty ekologiczne

Oznaczenia żywności ekologicznej

Dodaj komentarz