
Projekt badawczy EKOBAROMETR, to cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia. EKOBAROMETR to projekt który pozwoli na szerokie ujęcie wielu tematów w danym momencie za sprawą rozbudowanego narzędzia badawczego. Umożliwi równeiż uchwycenie dynamiki nastrojów dzięki cyklicznemu charakterowi pomiaru.
I kwartał 2020 – Najważniejsze wnioski
Reklamy ekologiczne nie są powszechnie rozpoznawalne. Tylko co trzeci badany zadeklarował kontakt z taką reklamą. Wśród najpopularniejszych form ekologicznej promocji najczęściej wskazywano na zmianę opakowania produktu 76% oraz wykorzystanie ikon/symboli ekologicznych 72%. W drugiej kolejności wymieniano stosowanie nazw BIO / EKO z taką formą promocji spotkało się przeszło 60% badanych.
Według respondentów rolnictwo, hodowla zwierząt i uprawa roślin najczęściej wykorzystują komunikowanie elementów ekologii 40%. Wysoki wynik może być tłumaczony rosnącym trendem na żywność organiczną, niemodyfikowaną.
Drugą pozycję w eko-rankingu branż zajęły napojei woda 37%, a trzecie miejsce przypadło branży beauty 32%, związanej z produkcją i usługami kosmetycznymi.Na tak wysokie wskazania dla wymienionych branż istotny wpływ mogą mieć skojarzenia konsumentów związane z coraz bardziej powszechnym stosowaniemnowych, bardziej ekologicznych opakowań, symboli i ikon ekologicznych oraz używaniem oznaczeń EKO i BIO, wynikających po części z konieczności spełniania standardów i wymogów prawnych, a po części z działań czysto marketingowych i promocyjnych.

Metodologia badania
Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-9.03.2020 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 847 ankiet z użytkownikami SW Panel. Projektbędzie miał charakter cykliczny, realizacja kolejnej fali planowana jest na przełom czerwca i lipca 2020 roku.
Jaka problematyka zostanie poruszona w pełnym raporcie?
- segmentacja Polaków według postaw, jakie reprezentują wobec kwestii ekologi
- diagnoza powszechności reklam ekologicznych
- określenie najpopularniejszych form promocji ekologicznej
- ocena efektywności poszczególnych trendów / akcji ekologicznych
- analiza percepcji działań ekologicznych, które wykorzystują dane branże/firmy
- ranking branż ze względu na siłę skojarzeń z działaniami ekologicznymi
- określenie poziomu znajomości i rozumienia pojęcia greenwashingu
Premiera pełnego raportu już w kwietniu 2020 roku.