Raport TRUE Initiative. W Warszawie co trzeci pojazd to używany samochód z zagranicy

Raport TRUE Initiative. W Warszawie co trzeci pojazd to używany samochód z zagranicy
Pixabay / @ Surprising_Shots

Średni wiek samochodów używanych samochodów z importu na polskich drogach jest dwa razy wyższy niż aut zakupionych w salonach. Choć technicznie są jeszcze sprawne, zatruwają powietrze dużo intensywniej niż młodsze roczniki. W Warszawie to jedna z głównych przyczyn słabej jakości powietrza, wynika z raportu TRUE Initiative.

Przeprowadzone jesienią 2020 roku badanie samochodów poruszających się ulicach Warszawy, którego wyniki znalazły się w opublikowanym niedawno raporcie TRUE Initiative, daje przekrojowy obraz floty pojazdów aglomeracji warszawskiej. Analiza wskazuje, że możliwe byłoby istotne ograniczenie ilości emitowanych przez nie zanieczyszczeń, dzięki skupieniu się na wybranych grupach samochodów. Uniemożliwienie im wjazdu do części miasta przez utworzenie Strefy Czystego Transportu przyczyniłoby się do dużej poprawy jakości powietrza.

Importowane samochody głównym źródłem zanieczyszczeń

Interesującą grupą aut są używane samochody sprowadzane z zagranicy. Większość z nich pochodzi z krajów Europy Zachodniej i do Polski trafiły po tym, jak ich poprzedni właściciele zdecydowali się na zmianę auta (np. pod wpływem doniesień o skandalach z fałszowaniem emisyjności diesli) lub też zmusiły ich do tego normy emisji zanieczyszczeń w ich miejscu zamieszkania. Według raportu TRUE Initiative takie pojazdy stanowią aż 32% lekkich pojazdów (do 4,5 t) na ulicach Warszawy.

Przeprowadzone pomiary wykazały również, że importowane samochody mają średni przebieg 223 000  km, czyli niemal o połowę większy niż w przypadku aut zakupionych w polskich salonach samochodowych.

Wiek samochodu sprowadzonego z zagranicy wynosi średnio 13 lat – to ponad dwa razy więcej niż w przypadku typowego pojazdu “krajowego”. Sprawia to, że statystyczny importowany używany samochód emituje około dwukrotnie więcej szkodliwych dla zdrowia gazów, którym przyglądano się w badaniu – tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i cząstek stałych (PM).

Skąd pochodzą samochody na warszawskich ulicach
Skąd pochodzą samochody na warszawskich ulicach / @ raport TRUE Initiative “Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”

Im starszy pojazd tym mniej przyjazny środowisku

Sam fakt sprowadzenia samochodu z zagranicy nie ma znaczenia dla jego wpływu na środowisko, jednak poziom zużycia auta, a zwłaszcza rok jego produkcji już tak. W Europie stosuje się wspólne standardy emisji szkodliwych substancji. Po raz pierwszy wprowadzano je w 1992 roku jako standard Euro 1. Kolejne wchodziły co kilka lat, tak więc wiek pojazdu wyprodukowanego w Europie zazwyczaj jest ściśle skorelowany z tym, jak mocno zanieczyszcza on powietrze. Daty wejścia najnowszych standardów to: Euro 4 – 2006 rok, Euro 5 – 2013 rok., Euro 6 – 2015 rok., a jego nowsze wersje 6d-TEMP i 6d obowiązują odpowiednio od 2019 i 2021 roku.

Pomiary ICCT z warszawskich ulic są zbieżne z podobnymi badaniami z innych europejskich miast i pokazują, że emisje szkodliwych gazów wzrastają nawet kilkukrotnie wraz z wiekiem pojazdów. Jednocześnie samochody z silnikiem diesla okazują się znacznie silniej emitować zanieczyszczenia od pojazdów benzynowych z podobnych roczników.

Porównanie samochodów krajowych i używanych z zagranicy
Porównanie samochodów krajowych i używanych z zagranicy / @ raport TRUE Initiative “Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”

Co dalej z używanymi samochodami?

Zaostrzające się z biegiem lat normy emisyjności dotyczyły nowo wyprodukowanych samochodów. W Polsce wciąż dozwolone jest poruszanie się starymi pojazdami, bez względu na ich wiek. Brak istotnych ograniczeń i niskie ceny używanych aut sprawiły, że Polska jest obecnie 14. największym importerem używanych samochodów na świecie. W 2019 roku ich liczba dwukrotnie przewyższyła liczbę sprzedanych nowych samochodów.

Nieco inaczej przedstawia się sprawa w Europie Zachodniej, gdzie na przestrzeni minionej dekady wiele aglomeracji wprowadziło u siebie strefy czystego transportu (SCT). Obecnie pod różnymi nazwami – np. low emissions zones w Wielkiej Brytanii czy umweltzone w Niemczech – działają w ponad 300 europejskich miastach.

Wewnątrz SCT niedozwolone jest poruszanie się pojazdem o zbyt wysokiej emisyjności, co w praktyce najczęściej oznacza, że kierowcy wymieniają kilkunastoletnie diesle na nowsze lub też na pojazdy benzynowe w podobnym wieku mieszczące się w dopuszczalnych normach. Ubocznym efektem jest nakręcanie sprzedaży aut z silnikiem Diesla do krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Raport TRUE Initiative sugeruje wprowadzenie w Warszawie strefy czystego transportu, podobnie jak robią to zachodnioeuropejskie miasta. Autorzy publikacji wskazują, że ograniczenie wjazdu do miasta dla samochodów z kategorii emisyjnych poniżej Euro 4 (z 2005 roku lub starsze, stanowiące 6% pojazdów z silnikiem Diesla) przyniosłoby znaczący spadek zanieczyszczeń – obecnie odpowiadają aż za 52% emisji pyłów PM.

Twórcy raportu nie proponują konkretnych działań wobec importu używanych samochodów, ale wskazują, że uregulowanie tej kwestii na szczeblu lokalnym również przyczyniłoby się do zmniejszenia liczby tych pojazdów na drogach.

Pełen raport TRUE Inititative “Evaluation of real-world vehicle emissions in Warsaw” dostępny jest na stronie trueinitiative.org

źródło: materiały prasowe

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje/zestawienie/artykuł do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Transport ekologiczny – dodatkowe informacje:
biopaliwo, carbon offset, carpooling, carsharing, elektromobilność, mikromobilność, etykieta energetyczna dla opon samochodowych, ekojazda – ecodriving (podstawowe zasady jazdy ekonomicznej), ekonomiczna eksploatacja samochodu, kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa, samochody elektryczne (BEV), samochody zero i niskoemisyjne, smog, strefa Tempo 30, strefa czystego transportu, ślad węglowy (carbon footprint), transport publiczny, turystyka ekologiczna, wykluczenie komunikacyjne, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatu

Zostaw proszę komentarz

Przewiń do góry
X