
Głównym celem projektu Life Landfill Biofuel jest pozyskanie alternatywnego paliwa czyli odnawialnego gazu z miejskich odpadów komunalnych. Badacze zajmujący się tą tematyką będą dysponować łącznym budżetem 4 300 000 euro, finansowanym w 55% przez Komisję Europejską. Inicjatywa będzie trwać do roku 2023.
W Europie działa obecnie niemal pół miliona składowisk odpadów. Zamiana śmieci w źródło energii łączy w sobie szansę na obniżenie emisji do środowiska naturalnego z nową okazją biznesową. Specjaliści dostrzegają również duży potencjał w ustaleniu świadectw pochodzenia dla produkowanego biometanu. System ten umożliwiłby rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, a także zapewniłby nowe perspektywy rozwoju dla branży transportowej.
Do badań motywują również regulacje prawne. Unia Europejska planuje do 2035 roku ograniczyć do 10% odsetek odpadów, które lądują na wysypiskach śmieci. Zamiana śmieci w biopaliwo staje się tym samym sposobem zmierzenia się z nadchodzącym wyzwaniem. W projekcie biorą udział hiszpańskie przedsiębiorstwo FCC, IVECO, Uniwersytet w Granadzie, fundacja CARTIF, SYSADVANCE, Gasnam, Aqualia oraz SEAT.
Hiszpański producent samochodów już od pewnego czasu pracuje nad własnym projektem Life Methamorphosis, który w założeniu umożliwi wyprodukowanie biometanu z wyselekcjonowanych odpadów. Jego celem jest rozwój gospodarki obiegu zamkniętego, wypracowanie większej wydajności energetycznej i zmniejszenie emisji gazów. Inicjatywa Life Landfill Biofuel to dla producenta ambitny krok, by wykorzystać śmieci ze składowiska bez wstępnego przesiewu.
Dzięki temu projektowi osiągniemy postęp w wykorzystywaniu biometanolu jako paliwa. Zamierzamy dojść do sytuacji, gdy cały cykl życia samochodu będzie miał zerowy wpływ na środowisko pod względem emisji CO2.
podkreśla Andrew Shepherd, odpowiedzialny za projekty gazów odnawialnych SEAT-a.
SEAT dodatkowo rozwija współpracę z Aqualią w zakresie pozyskiwania biopaliwa ze ścieków.
źródło: materiały prasowe