Polska ma potencjał do budowy silników elektrycznych i baterii
Pixabay / @ Stux / CC0

Polska ma potencjał technologiczny do budowy silników elektrycznych i baterii, ale brakuje środków finansowych, które pozwolą wdrożyć je do produkcji.

Otwierając dyskusję podczas III edycji „Kongresu pojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania, prof. Lech M. Grzesiak zauważył w że kluczowe dla działania elektrycznych samochodach najważniejsze są silnik i baterie.

Chcemy i możemy rozwijać silniki elektryczne, przekształtniki energii i magazyny energii. I to są obszary, w których rzeczywiście możemy zaistnieć. W polskich na uczelniach i ośrodkach badawczych jest wiele projektów i należałoby z tego skorzystać. Mamy rozwiązania, które pozwolą na budowanie silników elektrycznych bez wykorzystania pierwiastków ziem rzadkich, które występują tylko w kilku krajach.

ocenił dziekan wydziału elektrycznego Politechniki Warszawskiej prof. Lech M. Grzesiak

Grzesiak podkreślił też, że potencjał polskich inżynierów w zakresie eletromobilności jest na najwyższym światowym poziomie, o czym świadczy współpraca polskich naukowców z zachodnimi koncernami motoryzacyjnymi i technologicznymi.

Elektromobilność i wszelkie działania proekologiczne, to rewolucyjna zmiana w podejściu do transportu, my uczestniczymy w tych zmianach, w zakresie transportu miejskiego. Już ponad 50% pasażerów przewozimy pojazdami elektrycznymi jak metro tramwaje i autobusy elektryczne, których flotę poszerzamy. Rozstrzygamy właśnie przetarg na 130 autobusów elektrycznych. W warszawie wyznaczono ponad tysiąc punków, które w których powstaną stacje ładowania, oznacza to, że wkrótce będzie w sumie 2 tys. takich punktów.

powiedział zastępca prezydenta m st. Warszawy Robert Soczyński

O elektromobilności w transporcie publicznym mówił także prezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie Jan Kuźmiński.

Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny od lat. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną.

Szef MZA poinformował, że Warszawa realizuje przetarg na 130 elektrycznych przegubowych autobusów (ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach). Zakup jest dofinansowany ze środków UE z programu Infrastruktura i Środowisko. Pierwsze z nich pojawić się mają na ulicach stolicy już na początku 2020 roku.

To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów

podkreślił

W kongresie udział wzięli przedstawiciele samorządów, reprezentanci świata nauki oraz eksperci z branży energetycznej i motoryzacyjnej oraz przedsiębiorcy.

Organizatorem Kongresu jest Miasto Stołeczne Warszawa, CZIiTT Politechniki Warszawskiej i Fundacja Nasza Energia. Kongres organizowany jest w ramach VI Warszawskich Dni Energii 2019.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

Dodaj komentarz