Polscy naukowcy opracowali nowy typ baterii które mogą zasilać samochody elektryczne

Polscy naukowcy opracowali nowy typ ładowalnych baterii które mogą zasilać samochody elektryczne
Flickr / @ Razor512 / CC BY 2.0

Polscy naukowcy opracowali nowy typ baterii, które mogą zasilać urządzenia mobilne, elektronarzędzia, a nawet samochody elektryczne. Taką baterię można przechowywać i przewozić w stanie naładowanym, a materiały użyte do budowy są bezpieczne dla środowiska.

Są to baterie litowo-jonowe dużo bezpieczniejsze w użytkowaniu niż produkty dostępne na rynku. Naukowcom z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, oraz Instytutu Chemii Przemysłowej udało się bowiem opracować polimerowy elektrolit, który minimalizuje ryzyko zapłonu baterii. Nowy akumulator wykazuje także większą trwałość i pojemność od dotychczas stosowanych.

Opracowane ogniwo bazuje na znanych i wykorzystywanych komercyjnie materiałach elektrodowych. Przeprowadzone modyfikacje, pozwoliły zminimalizować użycie lotnych składników, co podnosi bezpieczeństwo eksploatacji baterii. Do zbudowania baterii użyto tlenków o strukturze spinelu: litowo-tytanowego (jako elektrody ujemnej), oraz tlenku litowo-manganowego (elektroda dodatnia). Obydwa materiały oddziela membrana polimerowa, która zastępuje elektrolit w stanie ciekłym. Dzięki temu w sytuacjach awaryjnych bateria nie ulegnie tak gwałtownemu utlenieniu, które powoduje samozapłon, co zdarzało się w niektórych modelach baterii smartfonów. Jest to szczególnie istotne w przypadku wykorzystania akumulatorów o większej mocy. Uszkodzenie np. akumulatora zasilającego samochód elektryczny w trakcie jazdy może wywołać eksplozję zagrażającą życiu.

Dzięki zastosowaniu nowych materiałów baterię można przechowywać i przewozić w stanie naładowanym, co pozwala obniżyć koszty magazynowania i transportu. Do tej pory nie było to możliwe ze względu na zbyt duże niebezpieczeństwo samozapłonu. Materiały zastosowane do budowy ogniwa są związkami nietoksycznymi, bezpiecznymi dla środowiska, w przeciwieństwie np. do obecnie stosowanych związków kobaltu.

Wynalazek jest na etapie zgłoszenia do krajowego patentu. Z powodu kosztów naukowcy przeprowadzili jedynie testy w skali laboratoryjnej. Obecnie Uniwersytecki Ośrodek Transferu Technologii poszukuje inwestora branżowego wśród największych koncernów, głównie zagranicznych.

źródło: materiały prasowe

Zostaw proszę komentarz

Scroll to Top