Od pola do stołu. Jak skrócić drogę producenta żywności ekologicznej do konsumenta

Od pola do stołu. Jak skrócić drogę producenta żywności ekologicznej do konsumenta
Pixabay / @ JuergenPM

Do 2030 roku 25% powierzchni rolnych powinno być uprawiane zgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego – abstrakcja czy realny cel dla Polski? Skomplikowane i wciąż zmieniające się przepisy odstraszają producentów. Wysokie ceny żywności ekologicznej nie zachęcają konsumentów. Z drugiej strony wartość rynku organicznej żywności cechuje się corocznym 10% wzrostem. Także pomimo pandemii przybywa konsumentów zainteresowanych eko żywnością.

Jestem eko – moda czy świadomy wybór?

Coraz więcej konsumentów sięga po produkty ekologiczne – ze względu na ich dużą wartość odżywczą, wysoką jakość czy też bezpieczeństwo pochodzenia gwarantowane znakiem zielonego listka. W 2020 roku 35% Polaków zadeklarowało, że gotują i pieką w domu więcej niż przed pandemią. Z pewnością czas lockdownu zmusił społeczeństwo do zmiany priorytetów życiowych. Stąd też w ostatnich latach odnotowuje się wzrost sprzedaży produktów wege oraz produktów świeżych. Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome swoich wyborów konsumenckich. Z pewnością nie stoją za nimi takie motywy jak chwilowe zachcianki.

Musimy wykorzystać wszystkie możliwości, by, połączyć ze sobą jak najwięcej segmentów gospodarki, jak najwięcej ludzi skupionych wokół świadomej, zdrowej i ekologicznej konsumpcji. To prawda, ekologiczny styl życia zyskuje na popularności, jednak wciąż istnieje potrzeba ciągłej edukacji społeczeństwa i przede wszystkim zjednoczenia jak największej ilości producentów i konsumentów żywności wokół celu, jakim jest: troska o zdrowie nasze i naszego wspólnego domu – Ziemi.

mówi Krystyna Radkowska – prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej

Pomimo powyższych, napawających optymizmem danych, Polska na tle Europy wciąż plasuje się na ostatnich miejscach w rankingu zakupu żywności ekologicznej czy też wartości rynku ekologicznego. Dla przykładu w Polsce na rynek ekologiczny przypada 0,5% wartości całego rynku spożywczego, natomiast w Danii 12,1%. Oznacza to, że przed nami daleka droga w obszarze edukacji o żywności ekologicznej.

Zrównoważony system uprawy roślin – wsparcie ze strony branżowych organizacji

Odpowiedzią na potrzebę zwiększenia zainteresowania wśród rolników prowadzeniem gospodarstw ekologicznych, ale i na pobudzenie motywacji konsumentów do zakupów organicznej żywności jest m.in. realizacja celu Europejskiego Zielonego Ładu „Od pola do stołu”. W powyższą strategię na rzecz zrównoważonego rolnictwa angażują się polskie organizacje, takie jak Polska Izba Żywności Ekologicznej, która w tym roku współorganizuje targi Bio Green Future. Jest to pierwsza edycja nowego projektu, który jednoczy całą zieloną branżę, tworząc swego rodzaju niepowtarzalne i ważne święto dla Ziemi. Targi odbędą się w dniach 20-22 maja w Krakowie i będą miejscem wymiany wiedzy, doświadczeń i wzajemnej inspiracji pomiędzy rolnikami, producentami oraz konsumentami.

Bio Green Future Strefa PIŻE

Polska Izba Żywności Ekologicznej zorganizuje specjalną strefę – Bio Green Future Strefa PIŻE. W jej ramach odbędą się cztery panele edukacyjne, skupiające się wokół produktów ekologicznych; pokazy kulinarne i warsztaty; eko lekcje dla uczniów szkół, podczas których najmłodsi dowiedzą się więcej o ekologii; spotkania z ekspertami i propagatorami zdrowego żywienia oraz FORUM. Uczestnicy tych wydarzeń będą mogli wziąć udział w dyskusji czy przekonać się do zmian nawyków żywieniowych.

Takie wydarzenia jak Bio Green Future Strefa PIŻE odpowiadają na potrzebę stworzenia przestrzeni, w której konsument może przekonać się na własnej skórze, że warto sięgać po żywność ekologiczną. Tłumacząc, edukując, bawiąc, jak również sięgając po porady od eko autorytetów, pokazując praktyczne rozwiązania i prowadząc naukowe rozmowy – poprzez organizację takich projektów – jesteśmy w stanie przybliżyć Polskę do ekologicznych celów Europy.

Bio Green Future Strefa PIŻE jest finansowana przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

źródło: materiały prasowe biogreenfuture.pl

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje/zestawienie/artykuł do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Włącz oszczędzanie na własną domową miarę

Zostaw proszę komentarz Cancel reply

Exit mobile version
X