Najlepszy sezon w historii rowerów publicznych zakończony
Flickr / @ Olgierd Rudak / CC BY 2.0

Już 1,36 miliona Polaków korzysta z rowerów publicznych w całej Polsce. Tylko w tym sezonie rowery wypożyczono niemal 11 milionów razy. To absolutny rekord w siedmioletniej historii rowerów publicznych w naszym kraju.

Rower miejski stał się jednym z elementów transportu publicznego. Jest wykorzystywany na pierwszych i ostatnich kilometrach podróży. Przeważają wypożyczenia krótkie, kilkunastominutowe. Dzięki temu każdy rower może być wykorzystywany wielokrotnie w ciągu jednego dnia przez różne osoby.

Do sieci Nextbike Polska do której należy 28 polskich miast i 12 tysięcy rowerów, w tym roku dołączyło 420 tysięcy nowych użytkowników. Z rowerów skorzystało ponad 1,36 miliona osób. To dużo, biorąc pod uwagę fakt, że w miastach, w których dział firma, mieszka łącznie ponad 6,4 milionów Polaków.

Najdłużej, bo aż do niedzieli 17 grudnia, z rowerów mogli korzystać mieszkańcy Poznania. Początkowo planowano zakończyć sezon już 30 listopada, jednak popularność rowerów publicznych wśród poznaniaków sprawiła, że został on przedłużony o ponad dwa tygodnie. W tym sezonie rowery Nextbike przejechały ponad 21 milionów kilometrów.

W 2014 roku rowery Nextbike wypożyczono w Polsce 2,9 mln razy, w 2015 roku 3,9 mln razy, rok temu 6,5 mln razy, a w tym sezonie aż 10,86 milionów razy.

Łączna liczba wypożyczeń od czasu uruchomienia Wrocławskiego Roweru Miejskiego w 2011 roku, który był pierwszym systemem Nextbike w Polsce, to ponad 27 milionów.

Najlepszym miesiącem pod względem liczby wypożyczeń był czerwiec. Przez 30 dni rowery Nextbike zostały wypożyczone 1 797 729 razy. Rekordowym dniem był piątek 19 maja. Jednego dnia dokonano wtedy 84 756 wypożyczeń. To średnio jedno wypożyczenie na sekundę przez cała dobę. W tym roku średni czas jednego wypożyczenia to 19 minut i 5 sekund.

We wszystkich systemach Nextbike w Polsce pierwsze minuty każdego wypożyczenia są bezpłatne. Standardowo to 15-20 minut, ale bywają systemy, gdzie bezpłatne jest nawet 12 godzin.

Najpopularniejszy rower jeździł w tym roku po Warszawie. Przez dziewięć miesięcy skorzystano z niego 2131 razy.

W 2017 oku liczba systemów Nextbike Polska podwoiła się. Obok 14 działających w roku ubiegłym, doszło 14 nowych: w Gliwicach, Radomiu, Kołobrzegu, Kaliszu, Szamotułach, Ostrowie Wielkopolskim, Częstochowie, Piasecznie, Pruszkowie, Tychach, Pszczynie, Zgierzu, Siedlcach i Kędzierzynie-Koźlu.

Wokół największych polskich miast – Warszawy, Lublina, Białegostoku, Łodzi, Poznania, Katowic – tworzą się systemy aglomeracyjne. To praktyczna realizacja idei MaaS (Mobility-as-a-Service), czyli dostępu do usług zintegrowanego, intermodalnego systemu transportu publicznego.

Rowery publiczne Nextbike powrócą na ulice polskich miast na wiosnę.

źródło: www.kurier.pap.pl

Dodaj komentarz