Hybrydowy napęd zmniejszy pozostawiany przez kontenerowce ślad węglowy

Hybrydowy napęd zmniejszy pozostawiany przez kontenerowce ślad węglowy
Pixabay / @ dendoktoor

Kontenerowce mogą zużywać mniej paliwa, zyskać lepsze zdolności manewrowe, a nawigacja nimi będzie bezpieczniejsza po wprowadzeniu usprawnień, nad którymi pracują m.in. polscy inżynierowie, w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego. Zmiany będą dotyczyły m.in. śrub okrętowych.

Nad zastosowaniem hybrydowego napędu tzw. crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach (ULCS) pracują naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami z Niemiec i Belgii. Badacze przyznają, że kontenerowce mają indywidualnie najwyższy ślad węglowy, jednak podkreślają, że wykorzystują one ekonomię skali i transportują ogromną ilość towarów na całym świecie. Dlatego warto dążyć do zwiększenia ich sprawności napędowej i poprawy bezpieczeństwa nawigacyjnego, a dodatkowo redukować ilość gazów cieplarnianych emitowaną przez te jednostki.

W ramach projektu prowadzonego przez badaczy z Zakładu Hydromechaniki i Hydroakustyki Okrętu pod kierownictwem dra hab. inż. Pawła Dymarskiego opracowywane są trzy rozwiązania. Pierwszym jest konfiguracja z dwiema śrubami, drugim – pędniki azymutalne, trzecim natomiast śruby przeciwbieżne.

Naukowcy zaznaczają, że konwencjonalne śruby okrętowe mają niską sprawność. Większość z nich marnuje około 40% energii w postaci strat osiowych, generowania wirów, produkcji hałasu, kawitacji itp. Ich zdaniem odzyskiwanie takich strat przyczyni się do większego, racjonalnego i przyjaznego dla środowiska wykorzystania energii.

Ideą naszego projektu było to, by z klasycznego układu napędowego zrobić układ hybrydowy. Zamiast samych konwencjonalnych śrub na wale, za nimi znajdą się dwa pędniki podowe i każdy z nich będzie obracał się w odwrotną stronę, niż śruba na wale. Każde z tych rozwiązań cechuje się większą sprawnością napędową.

mówi Hanna Pruszko z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG

Do 2023 roku naukowcy sprawdzą, czy te rozwiązania zastosowane zwiększą (i o ile) efektywność napędową kontenerowców. W badaniach wykorzystają zaawansowane metody numeryczne CFD, eksperymenty odbędą się również w basenie holowniczym. Próby manewrowe przy użyciu dużych modeli załogowych zostaną przeprowadzone na naturalnym jeziorze.

Konsorcjum projektu „Twin-crp-pod ULCS” tworzą: Politechnika Gdańska, Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska (Polska – koordynator projektu), Seatech Engineering sp. z o.o. (Polska), Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH (Niemcy), Center of Marine Technologies (Niemcy), BRABO (Belgia) oraz Piening Propeller (Niemcy).

źródło: naukawpolsce.pl

Dziękuję, że przeczytałaś/eś powyższe informacje do końca. Jeśli cenisz sobie zamieszczane przez portal treści zapraszam do wsparcia serwisu poprzez Patronite.

Możesz również wypić ze mną wirtualną kawę! Dorzucasz się w ten sposób do kosztów prowadzenia portalu, a co ważniejsze, dajesz mi sygnał do dalszego działania. Nad każdym artykułem pracuję zwykle do późna, więc dobra, mocna kawa wcale nie jest taka zła ;-)

Zapisz się na Newsletter i otrzymuj email z ekowiadomościami. Dodatkowo dostaniesz dostęp do specjalnego działu na stronie portalu, gdzie pojawiają się darmowe materiały do pobrania i wykorzystania. Poradniki i przewodniki, praktyczne zestawienia, podsumowania, wzory, karty prac, checklisty i ściągi. Wszystko czego potrzebujesz do skutecznej i zielonej rewolucji w twoim życiu. Zapisz się do Newslettera i zacznij zmieniać świat na lepsze.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się pisząc maila na adres: informacje@wlaczoszczedzanie.pl

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Włącz oszczędzanie

Przydatne informacje

Transport ekologiczny

Podstawowe informacje na temat transportu
Transport to w prostych słowach przemieszczanie ludzi, ładunków w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków transportu. Transport należy do sektorów gospodarki o najbardziej szkodliwym wpływie na środowisko naturalne i zdrowie.

Ekojazda (ecodriving) czyli podstawowe zasady jazdy ekonomicznej
Ekojazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, odpowiednia taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego. Kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć zużycie podzespołów samochodu, dba o środowisko poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu.

Ekojazda ecodriving
Ekonomiczna eksploatacja samochodu

Ekonomiczna eksploatacja samochodu
Odpowiednia technika jazdy to podstawowa zasada jazdy ekonomicznej czyli ecodrivingu. Jednak świadomy kierowca dba także o prawidłową eksploatację samochodu, co przekłada się na korzyści dla bezpieczeństwa, kieszeni, oraz środowiska.

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa

Kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa
Jak zmniejszyć zużycie paliwa czyli kilka prostych sposobów na oszczędzanie paliwa m.in. zasada zwolnij i jedź, dostosowanie prędkość poruszania się samochodem do tzw. zielonej fali, optymalne, ekonomiczne tempo jazdy samochodem.

Samochody zero i niskoemisyjne

Samochody zero i niskoemisyjne
Przed zakupem samochodu każdy kierowca powinien zastanowić się nad rodzajem napędu. Powinien być on dopasowany do warunków w jakich najczęściej użytkujemy auto. Ma to realny wpływ na nasze wydatki i w dalszej perspektywie pomaga chronić środowisko naturalne.

Carsharing
Carsharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie samochodów osobowych. Użytkownicy systemu carsharing mają dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania, opłat za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie samochodu. Carsharing stanowi uzupełnienie dostępnej komunikacji zbiorowej.

Carsharing


Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Polega na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do danego miejsca na tych samych trasach.

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych

Etykieta energetyczna dla opon samochodowych
Wzór i zasady etykietowania opon określone unijnym rozporządzeniem. Zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony, określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo, oraz poziom generowanego hałasu.

1 thoughts on “Hybrydowy napęd zmniejszy pozostawiany przez kontenerowce ślad węglowy”

Zostaw proszę komentarz

Scroll to Top