Goodyear stworzył Oxygene. Oponę która wytwarza tlen i oczyszcza powietrze z dwutlenku węgla

Goodyear stworzył Oxygene. Oponę która wytwarza tlen i oczyszcza powietrze z dwutlenku węgla
@ Goodyear Oxygen

Najnowsza opona koncepcyjna Goodyear, zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Genewa 2018 to rozwiązanie, które może pomóc rozwijać czystszą, wygodniejszą, bezpieczniejszą i bardziej zrównoważoną miejską motoryzację.

Koncepcyjna opona Oxygene wyróżnia się budową. W jej skład wchodzi żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i inteligentna konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.

Według opinii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ponad 80% populacji w obszarach miejskich, na których prowadzi się pomiary jakości powietrza jest narażona na kontakt z powietrzem, którego jakość jest przekracza limity wyznaczone przez WHO.

Przewiduje się, że do 2050 roku ponad dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach, co przełoży się na znaczne zwiększenie obciążenia sieci transportowych w środowiskach miejskich.

Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura i transport będą kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem.

mówi Chris Delaney, Prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka

Inspirowana zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym i dążeniem do ograniczenia zużycia materiałów i energii oraz zmniejszenia emisji, koncepcyjna opona Goodyear Oxygene wpisuje się w przyszłościową koncepcję miast, wyróżniając się przy tym szeregiem rozwiązań poprawiających osiągi:

  • oczyszczanie powietrza, którym oddychamy – specjalny bieżnik opony Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. W mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się około 2,5 miliona pojazdów oznaczałoby to wytwarzanie prawie 3000 ton tlenu i absorpcję ponad 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.
  • recykling zużytych opon – oxygene wyróżnia się konstrukcją nie opartą na zasadach pneumatyki. Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Lekka, absorbująca wstrząsy konstrukcja jest trwałym, odpornym na przebicia rozwiązaniem, które wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą, zwiększając niezawodność transportu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia otwarta struktura ogumienia, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.
  • wytwarzanie energii elektrycznej – oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.
  • komunikacja z prędkością światła – oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z Internetem Rzeczy. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

Zadaniem opony Oxygene, podobnie jak koncepcji prezentowanych przez Goodyear podczas poprzednich Salonów Motoryzacyjnych w Genewie, jest rzucenie wyzwania naszemu sposobowi myślenia i podtrzymanie debaty na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej motoryzacji przyszłości. Przyczyniając się do oczyszczania powietrza w mieście, opona może poprawiać jakość życia i zdrowia mieszkańców miast.

wyjaśnia Delaney

źródło: materiały prasowe

Zostaw proszę komentarz

Scroll to Top