89% Polaków słyszało o prawie do odstąpienia od umowy, a tylko 47% dokładnie wie na czym ono polega

89% Polaków słyszało o prawie do odstąpienia od umowy
Pixabay / @ athree23

W ramach Światowego Dnia Praw Konsumenta, obchodzonego 15 marca, pracownia badań opinii publicznej SW Research przyjrzała się znajomości prawa do odstąpienia od umowy produktu zakupionego przez Internet wśród Polaków.

Dokonywanie zwrotów zakupów internetowych przez Polaków

87% Polaków deklaruje, że w ciągu ostatniego roku dokonało zakupów przez Internet. Spośród tych osób więcej niż co trzecia (37%) chciała dokonać zwrotu. Wraz z wiekiem odsetek ten maleje – 49% badanych w wieku do 24 lat chciało zwrócić zakupiony przez Internet produkt vs. 28% osób w wieku powyżej 50 lat.

Chęć zwrotu nie zawsze przekłada się na jego faktyczne dokonanie – 9% Polaków, którzy chcieli zwrócić produkt zakupiony przez Internet w ciągu ostatniego roku, nie udało się tego dokonać.

Zwroty zakupów internetowych Polaków
@ SW Research

Znajomość prawa do odstąpienia od umowy

89% Polaków słyszało o prawie do odstąpienia od umowy produktu zakupionego przez Internet. Prawie 2/3 badanych (64%) deklaruje, że zna i wie na czym polega to prawo, a ¼ respondentów (25%) słyszała o tym prawie, ale nie wiem na czym ono polega. Co dziesiąty Polak (11%) nigdy nie słyszał o tym prawie konsumenta.

Spośród osób, które deklarują, że wiedzą na czym polega prawo do odstąpienia od umowy 73% poprawnie wskazuje, że na skorzystanie z tego prawa konsument ma 14 dni. Odsetek Polaków, którzy dokładnie znają to prawo wynosi zatem 47%.

Znajomość prawa odstąpienia od umowy
@ SW Research

Rosnąca popularność rynku e-commerce w trakcie pandemii naturalnie wiąże się z większą liczbą zwrotów zakupów dokonywanych online. Mimo wysokiego odsetka deklaracji dotyczącej znajomości prawa do odstąpienia od umowy, to tylko co drugi respondent potrafił prawidłowo wskazać okres od momentu zakupu, w którym przysługuje to prawo. W czasach, w których zakupy online są coraz chętniej wybierane przez Polaków warto budować większą świadomość konsumencką, wskazywać możliwości i rozwiązania z jakich można skorzystać nie tylko na etapie kupowania produktu, ale także przy użytkowaniu czy potrzebie dokonania zwrotu, za czym idzie budowanie lepszej relacji z konsumentem.

zauważa Adrian Wróblewski, Dyrektor Działu Analiz SW Research

Metodologia
Prezentowane wyniki pochodzą z badania omnibusowego OmniWatch48 zrealizowanego w dniach 9-10 marca 2021 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na próbie 1031 Polaków.

źródło: SW Research

Włącz oszczędzanie na własną domową miarę

Zostaw proszę komentarz

Scroll to Top