Wodorowa rewolucja! W Polsce powstanie sieć stacji tankowania wodoru

Samochody wodorowe to przyszłość motoryzacji

Flickr / @ Steve Jurvetson / CC BY 2.0

Na głównych ciągach komunikacyjnych w Polsce powstanie sieć stacji tankowania wodoru.  Instytut Transportu Samochodowego opracował plany wdrożenia infrastruktury wodorowej w Polsce w ramach projektu HIT-2-Corridors. Działania te stanowią drugą część projektu HIT (Wodór dla Infrastruktury Transportu).

Do 2030 r. w Polsce ma powstać 9 stacji tankowania wodoru, a pierwsze dwie do 2020 r. Zasilą one europejską sieć stacji wodorowych. Sieć ma umożliwić przejazd samochodem wodorowym wokół Morza Bałtyckiego oraz na trasie północ-południe, od Morza Bałtyckiego po Morze Adriatyckie. Pierwsze dwie stacje powstaną w Poznaniu i w Warszawie, kolejne w Trójmieście, Białymstoku, oraz na południu Polski, czyli w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi .

Ponieważ samochody wodorowe są na razie nawet kilkakrotnie droższe niż auta tej samej klasy wyposażone w tradycyjne silniki spalinowe, ITS w pierwszej kolejności chce oprzeć się m.in. na transporcie zbiorowym. Z tego względu Instytut zaprosił do współpracy polskiego producenta autobusów – firmę Solaris, który już produkuje pojazdy wodorowe.

Eksperci podkreślą, że wodór to paliwo przyjazne dla środowiska i bezpieczne. – Wodór jest paliwem znacznie bezpieczniejszym od gazu LPG, a nawet od benzyny. Wszystko dzięki temu, że jest to pierwiastek ponad 14 razy lżejszy od powietrza. W momencie, kiedy dochodzi do rozszczelnienia instalacji, wodór natychmiast ucieka do góry. Żeby wodór eksplodował, to musi powstać mieszkanka wodoru z powietrzem, ale zanim taka mieszkanka powstanie, ten wodór po prostu ulatuje i dzięki temu jest znacznie bezpieczniejszy.

ITS informuje, że jeden kilogram wodoru wystarcza na pokonanie 100 km, czyli średni zasięg seryjnych pojazdów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe wynosi od ok. 500 do 600 km. Tankowanie trwa ok. dwóch, trzech minut. Koszty wodoru potrzebnego do przejechania 100 km są porównywalne z kosztami benzyny, którą trzeba spalić, żeby przejechać taki sam dystans autem z dwulitrowym silnikiem benzynowym.

 

Jeden komentarz

  1. oby wiecej i jak najwiecej, jestem świeżo po jezdzie probnej priusem u chodzenia w warszawie, auta rewelacja, na pewno sobie takie kiedys kupie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *